20 tips voor maken eigen online training

We willen natuurlijk dat jij zo snel mogelijk je eigen online training op het internet hebt staan. Want dan kan je er mensen mee gaan bereiken. Het einddoel is het vinden van nieuwe cursisten en het delen van je kennis. Om dit mogelijk te maken moet je online training van goede huize komen. Vandaar deze blog met nuttige tips, zodat jij je eigen online training beter kan maken!

Onze 20 tips voor het maken van je training

Hieronder zie je een snel overzicht van onze 20 tips!

  1. Hou je online training up-to-date met trends en ontwikkelingen.
  2. Maak je de training groter of kleiner? Verander de prijs mee.
  3. Richt je training op de juiste doelgroep.
  4. Maak oefeningen, toetsen en geef extra leermateriaal.
  5. Geef antwoord op vragen en discussieer mee.
  6. Maak een verstandige keuze in de manier waarop je content vrijgeeft.
  7. Besteed aandacht aan de verkooppagina van je online training.
  8. Zorg voor hoge kwaliteit in video, audio en afbeeldingen.
  9. Wees niet tevreden met het hebben van één training, ga door.
  10. Optimaliseer je marketinginspanningen, zodat je er winst mee maakt.
  11. Ergens slecht in? Besteed die taak dan uit, dan ben je beter af.
  12. Zorg voor gratis weggevertjes, zodat studenten je leren kennen.
  13. Besteed aandacht aan het systeem waarin je de training geeft.
  14. Wees niet bang om in de lanceerfase veel energie, tijd en geld te besteden.
  15. Zorg ervoor dat je video’s beveiligd zijn tegen downloads.
  16. Activeer je community in de forums en sociale groepen.
  17. Brainstorm regelmatig over nieuwe onderwerpen voor de website.
  18. Ga ervan uit dat je eerste video’s niet geweldig zullen zijn.
  19. Probeer een systeem te gebruiken die je helpt in plaats van tegenhoudt.
  20. Beginnen is de eerste stap in het maken van een succesvolle training.

Hieronder zullen we nog wat dieper in de verschillende tips duiken! Lees dus gerust verder.

Jouw training zal alleen gevolgd worden, wanneer de gebruiker of bezoeker denkt dat deze op dít moment relevant is. Daarom is het nodig om je online training up-to-date te houden met informatie die nú gebruikt kan worden. Het vinden van trends en ontwikkelen is de eerste stap in het op de hoogte houden van je cursus. Dit kan je onder andere doen met Google Trends en Twitter Trends.

2. Maak je de training groter of kleiner? Verander de prijs mee

Het is echt niet vreemd voor je bezoekers dat ze wat meer of minder moeten betalen, wanneer je inhoud toevoegt of weghaalt. Wees je er alleen wel van bewust dat je betalende gebruikers compenseert, wanneer je content verwijdert. Hiervoor hebben ze namelijk betaald, dus daar moet je respectvol mee omgaan. Het toevoegen van nieuwe onderdelen of lessen kan natuurlijk altijd, maar heeft natuurlijk ook een reactie. Breng je huidige trainees op de hoogte met een (systeem)e-mailtje of een bericht in hun inbox.

3. Richt je training op de juiste doelgroep

Het hebben van een training is één. Het is dan een tweede zaak om ervoor te zorgen dat deze bij de juiste doelgroep terechtkomt. Let dus goed op, wanneer je marketinginspanningen gaat doen. Campagnes gericht op de verkeerde doelgroep zijn in principe weggegooid geld. Bedenk voordat je aan marketing begint wie je doelgroep is en met welke marketingtools je deze het beste kan bereiken.

4. Maak oefeningen, toetsen en geef extra leermateriaal

Natuurlijk zijn video’s het belangrijkste onderdeel van je online training. Als je het hierbij laat, dan biedt je eigenlijk een halve leerervaring aan. Zorg ervoor dat je cursisten kunnen oefenen, zichzelf kunnen bewijzen in de vorm van toetsen en oefenbestanden en dat ze toegang hebben tot extra leermateriaal.

5. Geef antwoord op vragen en discussieer mee

Wij weten als geen ander hoeveel positiviteit er gepaard kan gaan met een goede relatie tussen instructeur en cursist. Hou je online training dus regelmatig in de gaten om vragen van je trainees te beantwoorden. Niet alleen zijn ze dan eerder bereid om door te gaan met leren, maar ze zullen de training ook veel eerder aanraden aan vrienden, familie en collega’s. Start ook zeker een discussie met je cursisten, want ze kunnen je vanuit het niets op nieuwe ideeën brengen die je in de training kan toevoegen.

6. Maak een verstandige keuze in de manier waarop je content vrijgeeft

Er zijn veel instructeurs die graag de volledige controle hebben over datgene wat de cursist doet. Dit doen ze bijvoorbeeld in de vorm van drip-feeds of het verlenen van toegang door succesvol gemaakte toetsen. Dit kan je natuurlijk gebruiken in je online training, maar hou er ook rekening mee dat het betalende klanten betreft, dus dat hun ervaring uiteindelijk doorslaggevend is. Neem zeker even de moeite om te peilen wat je cursisten vinden van dit soort functies.

7. Besteed aandacht aan de verkooppagina van je online training

Een goedgeschreven tekst doet wonderen voor je interactie- en conversiepercentage. Een verhoging van 1% naar 2% in je conversiepercentage betekent dat je 2 keer zoveel omzet hebt. Zorg er dus voor dat je teksten motiveren om te starten en genoeg informatie bevatten om een weloverwogen keuze te maken. Maak het starten ook niet té moeilijk. Wees duidelijk in waar ze moeten klikken en hoe ze kunnen starten met leren.

8. Zorg voor hoge kwaliteit in video, audio en afbeeldingen

De kwaliteit van je online training staat én valt bij de kwaliteit van de content die je maakt. Dus al wil je een goede training maken, dan is het noodzakelijk dat je in hoge kwaliteit filmt of schermopnames maakt, goede kwaliteit in audio gebruikt en hoogstaande ‘eigen’ afbeeldingen of stockfoto’s gebruikt. De training kan inhoudelijk enorm sterk zijn, maar als dit ondermijnd wordt door de media, dan is dat zonde en zullen cursisten hierover struikelen.

9. Wees niet tevreden met het hebben van één training, ga door

Grote kans dat er in jouw vakgebied nog veel meer kansen liggen die je kan pakken. Doordat je al een training hebt, ben je in zekere mate al aan je expertise aan het bouwen. Het wordt dan niet alleen makkelijker geloofwaardig over aangrenzende onderwerpen les te geven, maar je kan deze prima verkopen aan je huidige cursisten en klanten. Neem dus niet genoegen met één training, maar maak er waar mogelijk meerdere.

10. Optimaliseer je marketinginspanningen, zodat je er winst mee maakt

Ben je bezig met adverteren, sociale media of affiliate marketing? Zorg ervoor dat je heel goed weet wat wel werkt én wat niet werkt. Winstgevende inspanningen kan je uit gaan bouwen, maar inspanningen waar je verlies op maakt, kan je beter meteen optimaliseren of uitzetten. Het bijhouden van je marketinginspanningen kan je doen op de verschillende tools die je gebruikt. Wees niet bang om afscheid te nemen van je favoriete kanaal, als blijkt dat het niet effectief is.

11. Ergens slecht in? Besteed die taak dan uit, dan ben je beter af

We begrijpen het helemaal dat je zelf het meeste uit je online training wilt gaan halen. Toch kan het zomaar zijn dat je tegen een struikelblok aanloopt en er niet meer uitkomt. Op zo’n moment kan je het beter uitbesteden aan iemand die het niet alleen sneller, maar waarschijnlijk ook beter kan dan jijzelf. Op een platform zoals Freelancers.nl kan je bijvoorbeeld iemand inhuren die teksten voor je kan vertalen of schrijven, mocht je dat zelf gewoon niet goed kunnen. Dan kan jij je weer focussen op datgene wat je wél kan: je online training geven.

12. Zorg voor gratis weggevertjes, zodat studenten je leren kennen

Een gebrek aan social proof, oftewel reviews, testimonials en beoordelingen, kan het succes van een online training in de weg staan. Zorg er dus voor dat je manieren hebt om deze te krijgen. Wat vooral goed werkt is het gratis maken van je training voor een select en klein gezelschap, welke vervolgens reviews en beoordelingen achter kunnen laten. Hiermee kan jij vervolgens bewijzen dat je echt goed bent.

13. Besteed aandacht aan het systeem waarin je de training geeft

De manier waarop je de training aanbiedt aan de gebruiker of klant heeft veel invloed op de manier waarop deze ervaren wordt. Wanneer je gebruikmaakt van een oude website met achterhaalde technieken, dan doet dit niet alleen af van de gebruikerservaring, maar ook van het vertrouwen in de training zelf. Zorg er dus voor dat het platform welke je gebruikt up-to-date is en voldoet aan alles eisen van een modern platform.

14. Wees niet bang om in de lanceerfase veel energie, tijd en geld te besteden

Wanneer je online training in de lanceerfase al momentum opbouwt, dan zal dit zich op lange termijn gaan terugbetalen. Het is dus zeker de moeite waard veel tijd, energie en ook geld te investeren in een goede start.

15. Zorg ervoor dat je video’s beveiligd zijn tegen downloads

Je video’s en je bestanden zijn in principe de tastbare vormen van je kennis. Wanneer deze openbaar beschikbaar zijn, dan heeft het geen zin meer om je online training te verkopen. Het beveiligen van je video’s en bestanden is dus enorm belangrijk, want zo waarborg je de waarde van je bestanden. Je moet er dus in elk geval voor zorgen dat deze op een beveiligde server staan en dat deze niet zomaar te downloaden of bekijken zijn.

16. Activeer je community in de forums en sociale groepen

De personen die jouw training volgen, zijn ook potentiële fans en kunnen de training aanraden aan mensen die ze kennen. Het is dus belangrijk dat je deze activeert door ze extra plekken te geven waar ze actief kunnen zijn. Een voorbeeld hiervan is een forum, waarop ze voorbeelden, vragen en andere informatie kunnen delen. Ook kan je sociale netwerken gebruiken om groepen aan te maken. Dit is een ideale manier om mensen ook náást de online training actief te houden.

17. Brainstorm regelmatig over nieuwe onderwerpen voor de website

Als je regelmatig denkt aan manieren waarop je website of platform beter kan worden, dan krijg je aanknopingspunten voor optimalisatie. Ook kom je op die manier op ideeën voor nieuwe pagina’s, blogberichten en nieuwe cursussen. Het is dus zeker de moeite waard om af en toe te brainstormen over de toekomst van je platform en online training.

18. Ga ervan uit dat je eerste video’s niet geweldig zullen zijn

Heb je eerste lessen uit de training in elkaar gezet? Wees dan niet bang als hier nog veel ruimte voor verbetering in zit. Dat is alleen maar logisch, want online lesgeven werkt hetzelfde als alle andere vaardigheden: je word er vanzelf beter in, naarmate je het vaker doet.

19. Probeer een systeem te gebruiken die je helpt in plaats van tegenhoudt

Probeer systemen die niet gebruiksvriendelijk of té complex zijn te vermijden. Je verspilt enorm veel tijd, wanneer je niet alles klik-en-klaar voor elkaar kan krijgen. Maak dus gebruik van een systeem of platform waar het maken van een online training het minste van je zorgen is.

20. Beginnen is de eerste stap in het maken van een succesvolle training

Aan het begin van elke wandeling zet je altijd één eerste stap. Dus voordat je iets bereikt, moet je altijd de eerste stap zetten. Hetzelfde geldt voor het maken van een succesvolle online training. Wees dus niet bang en begin gewoon. In het ergste geval ben je dan begonnen.

Ga vandaag nog aan de slag met jouw online training!

Artikel uit de categorie:

Rick de Bie

Rick de Bie

Rick is ondertussen een jaar werkzaam bij Maatos en heeft al tientallen instructeurs geholpen succesvol een cursus te publiceren! Leren over de belangrijkste onderdelen van marketing? Dan moet je bij Rick zijn. Het delen van kennis is een passie, vooral over onderwerpen waar hij diep op in kan gaan!

Op zoek naar jouw niche?

Download onze gratis resource hoe je in 5 stappen jouw niche vindt

Download gratis resource

Vind in 5 stappen jouw niche

Maak betere cursussen. Verkoop meer cursussen.

Trends, tools en tips: we sturen je om de week de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.

Gratis e-book

Ga in 5 stappen dieper in op je doelgroep

Trends, tools en tips: we geven je wekelijks de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.