elementen succesvolle cursus

4 Cruciale elementen van succesvolle cursussen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Cursisten hebben heel wat redenen om een online cursus te kiezen een plaats van een offline training. Maar laat je niet afleiden door de voordelen die ze al zien: jij als instructeur moet hier nog een schepje bovenop doen om tussen al die concurrentie uit te springen 

De waarde van je cursus zit ‘m namelijk niet alleen in het feit dat ‘ie online is en dus eenvoudig te volgen voor vrijwel iedereen. De belangrijkste selling point van een cursus gaan dieper dan dat. Wij zetten ze voor je op een rijtje. 

  1. Het eindresultaat

Veel cursisten zijn niet simpelweg geïnteresseerd in het leren van fotobewerking of design. Er zit altijd een diepere wens en gedachte achter. Die moet je zien aan te spreken. 

Misschien wil iemand namelijk grafische ontwerpen leren maken, niet omdat Illustrator nou zo’n leuk programma leert. Maar wel omdat ze dan geld kunnen besparen op het inhuren van designers. Ze zijn immers ondernemers, en zijn op een punt dat ze zoveel mogelijk zelf willen doen.

Dit soort wensen moet je aanspreken en prikkelen in je marketing. Geef niet alleen aan wat de technische vaardigheden zijn die je cursisten kunnen leren, maar wat ze daarmee kunnen. 

  1. Hoe flexibel je cursus is

Ja, een online cursus kun je waar en wanneer dan ook volgen. Veel flexibeler wordt het niet, toch? Dat hangt ervan af of je dit ook weet te vertalen naar de content van je cursus. Speelt dat in op die flexibiliteit?

Hierbij gaat het bijvoorbeeld om de duur van de lessen en wat cursisten nodig hebben om opdrachten af te ronden. Over de ideale lengte van een cursus schreven we al eerder een blog, dus check die ook even!

  1. Hoe leuk is je cursus om te volgen?

Natuurlijk gaat het niet om entertainment, maar wil je vooral dat mensen wat leren. Toch is dat een stuk makkelijker om te doen, wanneer mensen het naar hun zin hebben wanneer ze je cursus volgen.

Dit moet natuurlijk al terugkomen in je marketingmateriaal. Heb je reviews? Top. In alle andere gevallen kun je snippets van je cursus laten zien om al wat persoonlijkheid over te brengen. Zorg er ook voor dat in de rest van je content een duidelijke, leuke tone of voice zit.

  1. Community

We hebben al eerder aangekaart hoe belangrijk het hebben van een community voor je online cursus. Jij als instructeur kunt er veel waardevolle informatie uithalen, maar het is ook een top selling point voor je cursisten. Zij hebben namelijk ook meer mensen om op terug te vallen, tips van te krijgen en successen mee te vieren.

Lees ook: Een online community voor je cursus bouwen: groeien van binnenuit

Hoe stel je prioriteiten voor deze elementen?

Het is heus geen gokwerk: ga op onderzoek uit in je doelgroep en stel directe vragen. Zo kun jij die cursus vormgeven waar iedereen al jaren op zat te wachten!.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Download gratis resource

Vind in 5 stappen jouw niche