De online cursus is populair. Steeds meer mensen zijn autodidactisch ingesteld en zoeken online naar de juiste cursus om hun kennis bij te schaven. Daartegenover staan steeds meer instructeurs die een eigen online cursus in elkaar zetten en daarmee  hun kennis en kunde delen met de rest van de wereld. En hoe meer mensen dat doen, hoe belangrijker het wordt dat jouw cursus goed in elkaar steekt. Oftewel: hoe beter jouw cursus, hoe beter hij wordt beoordeeld en hoe meer cursisten je uiteindelijk krijgt.

Maar hoe maak je nu een goede online cursus? Dat is een vraag waar we je graag bij helpen. Daarom vind je hier 9 tips voor het maken van een betere online cursus.

1: Bepaal het thema en de categorie voor je cursus


De belangrijke eerste stap. Iedere cursus heeft een centraal thema en dat thema valt in een bepaalde categorie. Voordat je begint met het maken van jouw online cursus, is het goed om dit thema en de bijbehorende categorie duidelijk voor ogen te hebben. Check voor de zekerheid online welke categorieën er bestaan rondom je thema. Duidelijkheid hierin zorgt uiteindelijk voor een betere vindbaarheid. Bijvoorbeeld een Excel-cursus. Die valt in de categorie IT en software.

2: Bepaal je doelgroep

De allerbelangrijkste vraag: wie is de doelgroep voor jouw gekozen thema. En daar mag je best precies in zijn. Een Excel-cursus voor mensen die alleen weten hoe ze Excel moeten openen op hun computer ziet er namelijk heel anders uit dan een Excel-cursus voor gevorderden die willen weten hoe ze relatieve verwijzingen moeten maken in een macro. Jonge, technische mensen of hoogbejaarden? Alleen voor vrouwen? Of juist kinderen? Bepaal je doelgroep zo specifiek mogelijk. Een cursus kan simpelweg nooit voor iederéén interessant zijn. Vaak geldt: hoe specifieker, hoe interessanter.

3: Bepaal de ‘benefits’ van de online cursus

‘Wat heeft je doelgroep eraan?’ is hier eigenlijk de belangrijkste vraag, oftewel: wat gaat iemand erop vooruit als hij gebruikmaakt van jouw cursus. Wat veel cursisten doen, is het opschrijven van de ‘features’ (kenmerken) van de cursus. Dus als het over een cursus in Excel gaat, zeggen ze: ‘leer verschillende functies van Excel kennen’. Maar wat heeft de potentiële cursist eraan als hij de functies leert kennen? Juist, je ‘bespaart tijd en geld doordat hij beter in Excel leert werken’. Denk goed na over de ‘benefits’ die de potentiële cursist ervaart als hij jouw cursus gaat volgen.

4: Maak de belofte duidelijk

Vanuit al die ‘benefits’ kun jij een belofte maken. Die belofte moet ervoor gaan zorgen dat jouw cursisten een cursus bij jou gaan volgen. Als jij kunt laten zien dat je overtuigd bent van jouw cursus, door bijvoorbeeld te zeggen: ‘werkt het niet, dan krijg je je geld terug’, dan werkt dat extra overtuigend.

5: Durf in de spotlight te staan

De beslissing van iemand om aan een online cursus deel te nemen, wordt voor een grotendeels beïnvloed door degene die de cursus geeft. Durf daarom in de spotlight te staan. Zet jezelf op een goede manier weg door middel van een filmpje of een pitch, zodat de potentiële cursist snel vertrouwd met je raakt. Laat hierin zien wie je bent, wat jouw drijfveren zijn geweest voor het maken van de cursus en hoe het komt dat jij deskundig bent geworden in het thema. 

6: Maak een specifieke en aantrekkelijke titel

Specifiek staat hier bewust als eerst. Het allerbelangrijkste is dat jouw titel duidelijk is voor de doelgroep. Maar daarnaast is het ook goed als deze aantrekkelijk is. Als je in de titel al kort kunt benoemen wat de cursus oplevert, zonder hem te lang te maken, dan moet je dat zeker doen. “Cursus Excel” is bijvoorbeeld te algemeen en roept meer vragen op dan dat het duidelijk maakt. “Cursus Excel – Kennismaken met Grafieken” is in dit geval stukken duidelijker!

7: Creëer een overzichtelijke opbouw

Creëer een duidelijke opbouw in je cursus met een inleiding in de cursus, een middenstuk (het kerndeel waar men het meeste leert) en een slot. In het slot kun je terugblikken op wat men geleerd heeft. Een duidelijke opbouw geeft jezelf en je cursisten rust in het proces van maken en het leerproces.

8: Combineer theorie en praktijk

Een belangrijke tip is het combineren van theorie en praktijk. Hoe theoretisch een onderwerp ook is, iedereen is erbij gebaat als het op een bepaald moment ook in de praktijk kan worden toegepast. Dat kan door tussentijdse opdrachten (huiswerk) te geven, waarbij men de verworven kennis kan gebruiken. Maak een opdracht over het gebruik van functies in Excel, welke jouw cursisten thuis kunnen doen, nadat zij hier een les over hebben gehad.

9: Vertel een verhaal en gebruik voorbeelden

Mensen houden van verhalen. En omdat ze daarvan houden, onthouden ze de stof beter. Vertel daarom altijd een verhaal. Een verhaal vertellen lijkt moeilijk als het op het maken van een cursus in Excel aankomt, maar het is wel degelijk mogelijk. Gebruik simpelweg voorbeelden. ‘Ik had een lijst met automerken en prijzen, toen ik wist hoe ik kon sorteren kon ik in één oogopslag zien welke het duurst waren.’ Dat werkt beter dan: ‘Door te sorteren kun je gegevens sneller zien.’ Een beeld creëren hoeft niet moeilijk te zijn, maar het werkt wel verhelderend.

Maatos.nl helpt

Wil jij graag beginnen met het maken van een cursus, maar is er iets wat je nog tegenhoudt? Laat het ons weten, we helpen je graag. Zo kunnen onze experts je nog meer thema-specifieke tips geven voor het maken van je cursus. Bovendien kun je met onze software aan de slag om een compleet eigen leeromgeving te ontwerpen. Je probeert het bovendien 30 dagen gratis uit! Een beetje net als tip 4, maken wij de belofte dat je alleen betaalt als het je echt bevalt.

Probeer 30 dagen gratis
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie