Actief leren met een digitale leeromgeving

Om informatie echt goed vast te houden is het voor de cursist of leerling cruciaal om actief met de stof om te gaan. Dat betekent dus actief leren. Maar dat is nogal een vaag begrip vinden wij zelf. Daarom gaan we het er vandaag iets meer over hebben. Zo behandelen we onder andere de omgeving waarin je leert en waaruit de stof moet bestaan.

Twee belangrijke factoren voor actief leren

Er zijn eigenlijk altijd twee belangrijke factoren die actief leren mogelijk maken. De eerste is de locatie, plek of omgeving waarin er geleerd wordt. Het tweede is datgene dat er geleerd wordt. Dit kan namelijk ook nogal verschillen. Laten we er in duiken, te beginnen met de leeromgeving.

De leeromgeving

Digitaal of niet, de leeromgeving is cruciaal voor de student en het oppakken van de stof. Er zijn natuurlijk twee soorten leeromgevingen te bedenken, de ene is fysiek, zoals school. De andere is de digitale leeromgeving, zoals het Maatos lms. Daar gaan we het óók over hebben, maar we beginnen met de fysieke leeromgeving.

Fysiek

We zijn er natuurlijk allemaal wel mee bekend: de fysieke leeromgeving. Scholen bestaan, en zullen altijd blijven bestaan. Tot een bepaald niveau zal het nodig blijven zijn om ook daadwerkelijk náár school te gaan. Leren in een ouderwets klaslokaal zal echter niet voor altijd bestaan.

Natuurlijk zitten er voordelen aan de fysieke leeromgeving. Het eerste voordeel is natuurlijk het persoonlijke contact tussen leraar en leerling. Dit wordt als zo belangrijk gezien dat het verplicht is om aanwezig te zijn. Dat is logisch. Het tweede, andere voordeel is dat het heel veel verleidingen wegneemt bij de student. Alle afleidingen onder controle hebben, is iets wat scholen daadwerkelijk goed doen.

Digitaal

De digitale leeromgeving is een opmars aan het maken. Kijk bijvoorbeeld op scholen en universiteiten. Hier zie je namelijk steeds meer van de taken die studenten of docenten moeten uitvoeren terugkomen in digitale locaties. Denk bijvoorbeeld aan inleverportalen of leerplatformen. Deze digitale, en vaak ook inspirerende, omgeving kan een enorme bijdrage leveren aan de mate waarin er actief geleerd wordt. Scholieren en studenten zijn in steeds grotere mate gewend aan de digitalisering van de wereld. Door daar slim gebruik van te maken kan je er dus voor zorgen dat studenten actief leren én kan je geld en tijd besparen met een slim systeem.

De stof

Naast de plek waar er geleerd wordt, is datgene dat er geleerd wordt ook cruciaal voor de mate van betrokkenheid. Het is natuurlijk niet vanzelfsprekend dat alle stof interessant is. Echter kunnen er wel stappen ondernomen worden om minder spannende stof spannender te maken. De manier waarop je met de stof omgaat is dus belangrijk voor de mate van activiteit bij de student of leerling.

Het verhogen van de betrokkenheid en de mate van actief leren kan je op verschillende manieren doen. Bij stof die van zichzelf al interessant is, zal het minder nodig zijn. Om minder leuke stof leuker te maken kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om toetsen, een quiz of oefeningen aan toe te voegen, zodat de studenten geneigd zijn dieper op de stof in te gaan.

Hoe breng je het samen?

Om tot een situatie te komen waarin actief leren gestimuleerd wordt, moet je dus zorgen voor stof die de betrokkenheid bij studenten verhoogd. Dit kan je op verschillende manieren doen met dynamische elementen. Wanneer je dit doet op een locatie, digitaal (met een digitale leeromgeving) of fysiek (in een klaslokaal), kan je ervoor zorgen dat de student betrokken blijft bij de stof en zal deze een actievere leerhouding aannemen. Als instructeur kan je je niks liever wensen toch?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie