Trends doen zich overal voor. Ook in jouw gebied van expertise. Voor jou levert dit natuurlijk kansen op, want als er nieuwe ontwikkelingen zijn, dan willen mensen daarover leren. Jij hebt het vermogen om er een cursus over te maken en dit levert je de kans op om klanten sneller aan je te binden. Hoe je precies gebruikmaakt van trends voor je online succes vertellen we je vandaag.

 

Het nut van trends voor jouw succes

Trends hebben enkele nuttige voordelen. Het eerste belangrijke voordeel is dat een trend in één keer veel potentieel verkeer en geïnteresseerden oplevert. Wanneer je er vroeg bij bent, kan je dus een inspelen op deze grote groei in interesse. Het tweede voordeel is een lage verzadiging. Dit betekent dat het bij een trend meer draait om een nieuw onderwerp of een nieuwe markt. Dit betekent ook dat nog niet alle concurrenten hier meteen aanwezig zullen zijn. Jouw vroege succes levert je op lange termijn meer momentum op.

 

Hoe kan je precies achterhalen wat trends zijn

Om snel in te kunnen spelen op trends moet je dagelijks bezig zijn met het achterhalen en ontdekken van mogelijke trends. Hier heb je verschillende middelen die je kunnen helpen bij het achterhalen van de nieuwe ontwikkelingen. De voornaamste zijn sociale media, trend-watching-tools en vergelijkbare markten.

 

(Sociale) media monitoren

Alhoewel veel verschillende sociale media aan het uitsterven zijn, is het nog steeds de plek waarop partijen en mensen hun informatie en insights delen met de wereld. Het is dus geen slecht idee wat accounts op te zetten, waarmee je relevante personen, bedrijven en zelfs concurrenten kan volgen. Zo ben je meteen op de hoogte wanneer er gesproken wordt over een bepaald onderwerp en kan je trending topics en hashtags volgen. Twitter, LinkedIn en nieuwsmedia zijn nog altijd de beste plek hiervoor. Natuurlijk kan het zo zijn dat deze niet zo relevant zijn voor jouw niche, maar vind dan andere kanalen, waarop relevante mensen zitten.

 

Trend watching tools

Er zijn verschillende tools die je kan gebruiken om trends te monitoren. Uiteindelijk wil je dat jouw inzet beloond wordt. Dit doe je door trends te vinden die je meteen verkeer op kunnen leveren. Deze trends vind je door te zoeken naar trends in het zoekverkeer en zoekvolume. Je kan dit doen met externe tools (vaak betaald), maar ook met de tools die Google je aanreikt. Google Trends geeft al weg wat het doet. Je vult hier een begrip, onderwerp of iets anders in, waarna Google je huidige trends op dat gebied aanreikt. Hiervan kan je vervolgens historische gegevens en locatiegebaseerde informatie inzien. Door goede SEO toe te passen wordt je direct vindbaar.

 

Vergelijkbare markten

Mocht er in jouw markt, bijvoorbeeld Nederland, niet veel gebeuren op het gebied van trends en ontwikkelingen, dan kan je altijd nog kijken naar vergelijkbare markten. Hou dan gewoon in de gaten wat er in andere westerse markten gebeurt en bepaal of dit uiteindelijk relevant kan worden voor je bedrijf, website of cursussen.

 

Hoe speel je in op je gevonden ontwikkelingen?

Met je eigen Maatos cursuswebsite kan je op verschillende manieren inspelen op trends. De twee voornaamste zijn door erover te bloggen (informatiegericht) of er een cursus over te maken (conversiegericht).

 

Bloggen over de trend

De simpelste manier om verkeer te krijgen uit een trend is door erover te bloggen. Dit is de makkelijkste manier om jouw lezers te voorzien van informatie. Doe wat onderzoek en schrijf kwalitatief sterke content over de trend, ontwikkeling of het probleem. Omdat je er vroeg bij bent, heeft jouw stuk extra relevantie ten opzichte van later geschreven stukken.

 

Cursus maken over de trend

Het maken van de cursus over het onderwerp is eigenlijk datgene wat je wilt om echt iets uit de trend te halen. Wil je geld verdienen aan een nieuw geïntroduceerd onderwerp? Dan moet je de kennis om gaan zetten in praktische en waardevolle informatie. Hier gaat natuurlijk meer tijd in zitten, maar zelfs als je hier vroeg mee begint, zullen er weinig andere partijen zijn die kunnen concurreren met jouw cursus. Meer weten over hoe je precies een cursus maakt? Lees alles over het maken van een cursus.

 

Ga aan de slag en ontdek de trends in jouw expertise!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie