Maak leren makkelijker dankzij betere lessen

Je wilt natuurlijk dat jouw studenten of cursisten de stof goed begrijpen. Uiteindelijk gaan de cursisten namelijk gebruikmaken van de kennis die je ze hebt gegeven. Ook wil je geld gaan verdienen met lesgeven, maar dan moet de kwaliteit wel goed zijn. Om dit te kunnen bereiken moet je de lessen degelijk in elkaar zetten. Maar waaruit bestaan lessen eigenlijk en hoe kan jij zelf betere lessen maken? Daarover gaan we het in deze blog hebben.

Waaruit bestaan de lessen in een cursus?

Online lesgeven is natuurlijk anders dan lesgeven in een klaslokaal of tijdens een workshop. Zo zijn er enkele onderdelen die in beide vormen van lesgeven terugkomen, maar bestaan de online lessen toch vooral uit eigen onderdelen. Deze onderdelen zijn in een online les onmisbaar:

  1. Introductie: met daarin de leerdoelen en misschien een voorbeeld van het eindresultaat;
  2. Uitleg over het onderwerp: om de benodigde voorkennis aan te reiken;
  3. Instructie: waarin wordt laten zien hoe je een bepaalde handeling uitvoert;
  4. Aanzetten tot actie: waar de cursisten geactiveerd worden om oefeningen te doen;
  5. Samenvatting: waar nogmaals kort verteld wordt wat de doelen waren en wat er geleerd is;
  6. Afsluiting: met een duidelijke conclusie en een blik vooruit op de volgende les.

Deze onderdelen worden hieronder verder toegelicht.

1. Introductie tot de les

In de introductie tot de les heeft de instructeur tijd om te vertellen over het onderwerp en de leerdoelen, maar kan ook het gewenste eindresultaat getoond worden. Zo wordt snel duidelijk wat er geleerd gaat worden en misschien zelfs waar de kennis voor gebruikt kan worden.

2. Uitleg over het onderwerp

Dit gedeelte is de beste plek om benodigde voorkennis aan te reiken aan de cursist. Zo kan er hier bijvoorbeeld verteld worden welke tools er nodig zijn of gebruikt gaan worden. Ook kan er hier uitleg gegeven worden over de historie van iets of kunnen de manieren waarop iets gebruikt gaan worden toegelicht worden. Dit zijn voorbeelden van onderdelen die in de uitleg voor kunnen komen:

  • De historie en oorsprong;
  • Mogelijke trends en ontwikkelingen;
  • Tools of voorwerpen die nodig zijn voor de les;
  • Alle kennis die nodig is om de instructie te kunnen volgen.

3. Instructie

In het instructiegedeelte van de les toont de instructeur stap voor stap alle stappen die doorlopen worden. Op die manier ziet de cursist duidelijk wat er gebeurt en kan deze aantekeningen maken of direct meedoen. Tijdens het geven van de instructies is het handig om duidelijk te vertellen wat er op het scherm gebeurt en, nog belangrijker, waarom het gebeurt. Het is makkelijker een nieuwe skill of vaardigheid te leren, wanneer je weet waar je het voor doet.

4. Oefenen

Leren door te doen, is de meest effectieve manier van leren. Daarom is het verstandig de cursist eerst aan het werk te zetten, voordat deze doorgaat naar de volgende les. Onze aanbeveling is om één oefenbestand aan te leveren voor tijdens het volgen van de instructie. Voor het oefenen kan je nog een of meer andere oefenbestanden aanleveren, zodat het echt als een praktijkopdracht gaat voelen.

5. Samenvatting

Geef na het de instructie of de extra oefeningen nog een kleine samenvatting, zodat de cursist nog een keer kan horen wat de doorlopen stappen waren en waarom de cursist dit eigenlijk geleerd heeft. Een kleine opsomming van de stof en de stappen kan simpelweg met een lijstje weergegeven worden, zodat het visueel zichtbaar wordt wat de cursist gedaan heeft. Ook kan je de uitwerking van de oefenopdrachten tonen, dan kan de cursist zien of het gelukt is.

6. Afsluiting

In de afsluiting kan je andere manieren om de kennis te gebruiken vertellen en kan je vooruitblikken op de volgende lessen. Zo krijg je echt een beter inzicht in de structuur van de cursus en worden het allemaal betere lessen.

Conclusie voor het maken van betere lessen

Uiteindelijk draait het allemaal om een goede structuur bij het maken van betere lessen. Denk daarom goed na over de manier waarop je cursisten iets wilt leren. Is het praktijkgerichte kennis? Geef dan praktijkvoorbeelden en oefenopdrachten. Is de kennis voor gericht op theorie? Dan is het handig om dit zo te structureren dat het logisch is en makkelijk begrijpbaar. Wil je meer weten over het maken van een cursus lees dan deze volledige gids over cursussen.

 

Ga aan de slag en maak zelf betere lessen!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie