Cursisten vinden voor jouw online academie

Je wilt natuurlijk dat jouw nieuwe online academie cursisten gaat krijgen. Want iedereen weet dat een markt zonder klanten, geen markt is. Maar hoe krijg je dit voor elkaar? Hoe zorg je ervoor dat klanten je vinden én een cursus bij je willen volgen? Op zulke vragen geven we je antwoord.

Cursisten vinden

Een normale markt kan alleen plaatsvinden als er klanten komen. Klanten komen alleen de markt precies heeft wat ze zoeken of als ze gewoon nieuwsgierig zijn. Dit is iets waar jij zelf controle over hebt. Dat is fijn, want dat betekent dat je dit in kan zetten om cursisten op jouw academie te krijgen. De eerste stap in het vinden van cursisten is het vinden van de wensen en behoeften van cursisten.

Wensen en behoeften

Je hebt als instructeur of bedrijf een eigen identiteit. Dit betekent dat je als marketingexpert met een LMS, waarschijnlijk, cursussen over marketing aanbiedt. Dan heb je automatisch een doelgroep. Helaas betekent dit niet dat iedereen op magische wijze bij jou uitkomt. Met de mogelijkheden van een LMS (Wat is een LMS? Lees het hier) kan je de informatie verschaffen die de doelgroep zoekt.

Informatie verschaffen

Voordat iemand iets koopt, zeker als het gaat om iets waar ‘expertstatus’ achter zit zoals een cursus, willen ze eerst zeker weten dat het een goede aankoop zal zijn. Het is dus belangrijk relevante en verdiepende informatie te verschaffen. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor, dus laten we die even doornemen.

Cursuspagina’s

De cursuspagina’s van een bepaalde cursus zijn dé belangrijkste pagina’s van een Online Academie. De teksten voor deze pagina’s moeten goed geschreven worden, toegevoegde waarde leveren aan de klant en netjes ingedeeld worden. Als dat het geval is, zullen ze niet alleen beter gevonden worden, maar ook beter converteren. Het is ook belangrijk om zoekmachineoptimalisatie hier een centrale rol in te geven.

Blogberichten

Berichten op de website kunnen iets zijn waar gebruikers of bezoekers voor terugkomen. Met een bepaalde regelmaat posten helpt niet alleen de website ‘vers’ te houden met relevante en vernieuwende content, je kan er goed op gevonden worden. Ben je een expert op een bepaald onderwerp? Probeer dan in blogberichten bepaalde vragen die geïnteresseerden (in het onderwerp) misschien kunnen hebben. Geef bijvoorbeeld uitleg over bepaalde begrippen, onderwerpen of programma’s.

‘Weggevertjes’

Een potentiële klant aan je binden, kan succes in de toekomst makkelijker maken. Wanneer je een klant iets geeft, zonder er iets voor terug te vragen, zal deze klant je in de toekomst meer gunnen. De gunfactor is namelijk een niet-te-onderschatten invloed op succes.

Adverteren

Waar de bovenstaande drie manieren van informeren meer organisch van aard zijn, kan je content ook pushen richting de klant. Daar zijn advertenties uitermate geschikt voor. Bij adverteren ga je vooral opzoek naar mensen die nog niet weten dat ze je nodig hebben. Dit betekent ook dat de gunfactor nog niet erg hoog zal zijn. Adverteren via Google of sociale media netwerken kan je daarom het beste combineren met het weggeven van ‘iets’. Dat kan veel zijn, zoals een eBook, handleiding of iets dat goed past bij het onderwerp. Zo kan je met een advertentie ook ‘gun’ creëren bij een potentiële klant. Handige tools hiervoor kan je in dit blogbericht over ‘must-have’ tools vinden!

Conversies krijgen

Klanten aanzetten tot een aankoop is een lastige sport. We hebben het hierover een kleine percentage van de bezoekers dat ook daadwerkelijk iets koopt. Voor de meeste e-commerce websites zal dit niet hoger zijn dan 5%. Zelfs het verhogen van dit percentage is lastig. Maar er zijn bepaalde dingen die je kan doen om de klant in de goede richting te duwen.

Teksten die aanroepen iets te doen

Zogenaamde ‘call-to-actions’ kan je inzetten om de klant aan te zetten tot een actie of aankoop. Teksten zoals: ‘lees meer’, ‘koop direct’ en andere slagzinnen kan je gebruiken om de klant in de juiste richting te duwen. Een conversie is namelijk niet enkel een aankoop van monetaire waarden. Een conversie kan bijvoorbeeld ook een gesprek met de klant zijn, een aanvraag voor een eBook of het achterlaten van een e-mailadres. Denk dus goed na hoe jij je teksten inzet, zodat klanten in de juiste richting geduwd worden.

Kleuren die energie uitstralen

Er is een goede reden dat je op de meeste afreken- en productpagina’s geen babyblauwe of felroze knoppen en kleuren ziet. De reden daarvoor is dat kleuren gevoelens en acties oproepen bij mensen. Dit gebeurt allemaal onbewust. Daarom worden kan je het beste kleuren gebruiken die veel energie uitstralen, zoals oranje, rood of knalgroen.

Hou het simpel

Je wilt de klant eigenlijk het hele proces van aankopen begeleiden, zodat het voor de klant makkelijk is. Zonder weerstand zal de klant ook bij de aankoop minder weerstand voelen. Zorg er dus voor dat begeleidende teksten simpel en duidelijk zijn en vrijwel niks tot de verbeelding overlaten.

Aan de slag

Ga aan de slag met deze tips en laat ons hieronder in de opmerkingen weten hoe het je bevalt. Wil je meer weten over de uitgebreide mogelijkheden van jouw maatos systeem? Lees dan meer over het leer management systeem.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie