Checklist voor succesvol lanceren van cursus

Na het maken van een eigen cursus, wil je natuurlijk ook dat deze gekocht worden door potentiële klanten. Het is daarom nodig voor én na het publiceren van de cursus enkele stappen te doorlopen, om er zo voor te zorgen dat jouw cursus optimaal vindbaar is. De tips die we je vandaag geven, kan je zelf gaan toepassen. Laten we de dus snel beginnen.

Vóórdat de cursus live gaat

Je wilt een cursus natuurlijk vanaf dag één optimaal in de markt zetten. Dit betekent onder andere dat deze compleet moet én vindbaar zijn. Met een vleugje geluk en een berg wijsheid is het je zeker gelukt een cursus te maken over een onderwerp waar jouw doelgroep op zit te wachten. Nu is het tijd om de ‘compleetheid’ erin te krijgen. Welke factoren moeten in elk geval een groen vinkje krijgen? Dit zijn onze must-do’s:

  • Teksten.
  • Afbeeldingen.
  • Video’s.
  • Prijs.

Teksten

Het spreekt voor zich dat de teksten van de cursus(sen) goed en relevant moeten zijn. Deze gebruik je namelijk om de cursist over te halen de aankoop te doen én deze teksten zijn belangrijk voor je vindbaarheid in de zoekmachines (Google). Wij raden je aan de teksten relevant te maken tot de training en de lessen. Dit doe je onder andere door in grote lijnen te vertellen wat er behandeld gaat worden in de lessen. Hierdoor hou je de tekst altijd relevant én weet de potentiële cursist precies wat hij krijgt. Het Maatos LMS helpt je in grote mate door aanwijzingen te geven!

Afbeeldingen

Het gezegde “één foto zegt meer dan duizend woorden” is vandaag de dag nóg relevanter, dan toen deze quote verzonnen werd. De gemiddelde concentratieboog is korter dan die van een goudvis en daar moet je rekening mee houden. Zorg ervoor dat je afbeeldingen duidelijk zijn en dat de juiste titels en alt-teksten zijn meegenomen (ALT-teksten zijn onderdeel van de SEO), zodat de afbeeldingen ook vindbaar zijn in Google Afbeeldingen.

Video’s

Afbeeldingen zeggen duizend keer meer dan woorden, en video’s zeggen bijna oneindig veel meer dan afbeeldingen. Zeker op het gebied van cursussen zijn video’s waarin je uitlegt waar de training uit bestaat cruciaal. Deze geven je overigens ook de mogelijkheid een boodschap persoonlijk over te brengen en dít kan net het laatste duwtje in de juiste richting zijn voor de cursist.

Prijs

Hoeveel de cursus kost of gaat kosten is een belangrijke beslissing die veel invloed heeft op jouw succes. Doe dus zeker even onderzoek naar ‘gangbare’ prijzen binnen het vakgebied waarin je werkt. Je wilt namelijk niet te goedkoop óf te duur overkomen. Met een openingsactie kan je vrij gemakkelijk inschatten of je te hoog of te laag zit met de prijs.

Nadat de cursus live gaat

Je hebt de cursus nu (hopelijk) gepubliceerd en je kan nu beginnen aan de leukere gedeelten van het hebben van een LMS. Je kan nu namelijk cursisten gaan zoeken, de cursus verkopen én geld gaan verdienen. Hiervoor heb je natuurlijk wel één belangrijk ding nodig: potentiële klanten. We hebben je eerder al gewezen op belangrijke tools voor jouw LMS die je kan gebruiken, hier zullen we het nu ook nog even kort over hebben.

Analyseren van website verkeer

Hier voor je kan in onze ogen het beste Google Analytics gebruiken. Wij zijn er zelf groot fan van, omdat je de manier waarop mensen over jouw website browsen nauw in de gaten kan houden. Zo kan je zien op welke pagina’s potentiële klanten afhaken en kan je zien welke pagina’s populair zijn. Zeker de moeite waard om te gebruiken, zodra je een cursus geplaatst hebt.

Adverteren

Om ervoor te zorgen dat zelfs mensen die je niet kennen je vinden, kan je gaan adverteren. Dit moet je trouwens alleen doen als je weet wat je doet, want je kan er veel aan uitgeven, zonder dat je er aan verdient. Gelukkig is adverteren erg winstgevend en raden we iedereen het aan te doen. Lees je alleen eerst wel in voordat je begint met bijvoorbeeld Google Ads of Facebook advertenties.

Content blijven updaten

Zorg ervoor dat je content up-to-date blijft. Dit doe je door regelmatig door de teksten heen te lopen én door bijvoorbeeld cursisten te vragen een review achter te laten. Niet alleen krijg je hiermee de befaamde sterren bij de cursus, maar het is ook informatie waar potentiële klanten hun keuze op kunnen baseren.

Ga dieper in op het verkopen van de cursus

Het internet is constant in beweging, dus is het nodig meerdere manieren te hebben om de cursus te verkopen. In dit blogbericht over het verkopen van jouw cursus lees je over andere manieren om de cursus aan de man te brengen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie