Een optimale digitale leeromgeving moet uit een paar vaste factoren bestaan, namelijk:

  1. Het vermogen om zelf beslissingen te maken over wát er geleerd wordt en dus ook richting te geven;
  2. Een plek om met andere studenten en de instructeur/docent in overleg te gaan;
  3. De leeromgeving moet het makkelijker maken om de stof te leren.

Hoe creëer je deze factoren?

Om cursisten en studenten zo goed mogelijk te helpen, moet een LMS of digitale leeromgeving dus voldoen aan de drie factoren. Deze factoren zijn geen harde eisen, maar kunnen je wel sturing geven. Ga er dus mee aan de slag. Wij geven je vandaag tips hoe je deze drie factoren zelf kan implementeren.

1. Zelf beslissingen maken en richting kiezen

Het voordeel van een LMS, is dat je zelf leertrajecten op kan zetten om jouw studenten te helpen. Het elektronische leren, e-learning, leent zich dus uitstekend voor vormen van autonomie. Doordat je als docent gemakkelijk in het systeem kan kijken naar de voortgang, kan je studenten beter en makkelijker individueel begeleiden.

Het is natuurlijk een handig hulpmiddel, dat ingezet kan worden ter ondersteuning van normaal onderwijs. Maar ook opzichzelfstaand zou een leerplatform niet misstaan. Het stelt natuurlijk wel weer nieuwe vragen over de didactiek binnen het onderwijs, want hoe ga je er als docent mee om dat meer en meer online gebeurd?

2. Contact met andere studenten en de instructeur

Voor velen is dit een belangrijk onderdeel binnen het onderwijs. Dat is niet vreemd, aangezien mensen al sinds het begin van de mensheid afhankelijk zijn geweest van andere mensen. Voor onderwijs is het contact met de instructeur cruciaal, aangezien je feedback kan krijgen van een expert. Ook het contact met andere studenten is belangrijk, omdat je daarmee misschien zelfs tot nieuwe inzichten kan komen. Maar hoe creëer je zo’n plek?

Binnen de digitale leeromgeving

Binnen de meeste LMS’en is het mogelijk vragen te stellen onder de lessen of cursussen. Dit maakt het mogelijk voor cursisten om vragen te stellen die de instructeur dan kan zien. Ook zijn er opties zoals forums, waarmee je voor een bepaald onderwerp een plek creëert waar gediscussieerd kan worden. Lees verder over de verschillende opties voor een eigen LMS.

Op sociale media

Met de huidige sociale media is het makkelijker en gebruiksvriendelijker om een groep/netwerk op te bouwen. Zo kan je bijvoorbeeld op WhatsApp of Facebook een groep aanmaken waarin je kan overleggen, maar ook media zoals afbeeldingen en video’s kan delen. Uit ervaring weten we dat veel instructeurs gebruik maken van de Facebookgroepen om contact te hebben en houden met de cursisten/studenten.

3. Makkelijker leren dankzij opties LMS

Zeker in de Nederland ligt de focus steeds meer op één woord: ‘competentiegericht leren’. Dit betekent dat studenten gerichter moeten leren en belangrijke vaardigheden goed genoeg moeten kunnen. Dankzij online leren kan je op-maat-gemaakte trajecten maken voor bepaalde competenties. Daarin kan je gebruik maken van verschillende functies om ervoor te zorgen dat de stof goed blijft hangen. Zo zorgen bijvoorbeeld herhaling en toetsing ervoor dat de stof goed wordt opgenomen door de studenten.

Wanneer studenten dieper in willen gaan op het onderwerp, dan kan dat ook! Door bepaalde voorwaarden toe te voegen, zoals de afronding van een ander onderwerp, kunnen er extra onderwerpen en/of stof uitgereikt worden. Zo kunnen studenten die meer willen leren dat ook gaan doen.

Ook is beveiliging van bestanden stukken makkelijker geworden met het LMS, aangezien je makkelijker een beveiligde leeromgeving op kan zetten.

Een digitale leeromgeving geeft de cursist autonomie, begeleiding en herhaling van de stof

Begin klein in je eigen LMS

Zoals met alles, is een kleine eerste stap de beste manier om te beginnen. Wij raden aan eerst in gesprek te gaan met studenten om te horen wat zij denken/willen. Zo kan je de eerste stappen richting een goede digitale leeromgeving gaan zetten.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie