Voor welke doelen zet je een LMS in?

Waarvoor kan je een LMS gebruiken?

Een LMS kan je voor verschillende doeleinden gebruiken, dit zijn de meestvoorkomende:
– Binnen de educatie, online leren in de klas of thuis.
– Binnen content marketing, om klanten extra informatie en kennis te bieden.
– In bedrijfsprocessen, zoals het inwerkingsproces of als handleiding.

Het voornaamste doel van een leer management systeem is natuurlijk leren. Maar hier houden de mogelijkheden en verschillende doelen die je kan bereiken gelukkig niet op. Een LMS is namelijk in te zetten als veel meer dan alleen een online leeromgeving. Zo heeft het LMS naast haar plek in de educatie ook een rol in (content) marketing en interne processen. Door de verschillende mogelijkheden van gebruik lopen we je vandaag heen.

LMS’ plek in de educatie

De rol van het LMS binnen staat educatie al enigszins vast. Ondertussen is het een steeds minder groot taboe om het klassieke klaslokaal in te ruilen voor een digitale. Zelfs als docenten, scholen of andere betrokkenen er niet achter staan, wordt er ergens wel een vorm van een LMS gebruikt. De kans is namelijk groot dat een school gebruik maakt van een systeem om opdrachten en dergelijke te distribueren naar de scholieren/studenten. Dit is in feite al een LMS. De grens lijkt steeds verder te vervagen en dat is niet slecht, want digitaal leren blijkt minstens even effectief te zijn als normale leermethoden. Benieuwd naar de verschillen tussen een LMS en CMS?

Doelen binnen de (content) marketing

Online marketing is een cruciaal onderdeel van elk bedrijf dat bestaansrecht wilt hebben tegenwoordig. Hieronder valt ook de contentmarketing die een bedrijf uitvoert. Contentmarketing is belangrijk geworden door de toename van individualiteit van de klant en het vermogen om gewogen beslissingen te maken. Dit betekent dat bedrijven véél meer moeite moeten doen om iemand aan zich te binden. Content heeft in dit plaatje de belangrijke taak om de klant te overtuigen dat een samenwerking of aankoop een goede keuze is. Daarom kijken we nog wat verder naar de verschillende soorten content en hoe een LMS daarop aansluit. Voor marketing raden wij enkele tools aan, welke dat zijn lees je in dit bericht over must-have tools voor jouw LMS.

Video

Video wordt tegenwoordig gezien als de belangrijkste media en mag in geen enkele marketingstrategie ontbreken. Door gebruik te maken van de ‘normale’ kanalen kan je al veel bereiken. Door video als onderdeel van de contentstrategie te gaan zien, wordt er opeens meer mogelijk. Mocht je een LMS gebruiken kan je niet alleen op jouw gewenste manier video delen met het publiek, maar kan je ook gedeelten van het aankoopproces stroomlijnen. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van de logische volgorden van leertrajecten, kan je bepaalde video’s pas beschikbaar maken als er ‘iets’ is gebeurt. Zoals het kijken van de video voorafgaand of na een bepaalde tijd.

Tekst

Video is natuurlijk altijd de makkelijkste bron van media om te verwerken, maar tekst laat zien dat je ergens verstand van hebt. Zo is het aanleveren van PDF’s met onderzoeken of met kennis een normale gang van zaken binnen bijvoorbeeld de financiële dienstverlening. Je wilt laten zien dat je de markt, de wereld en de klant goed kent.

Cursussen

Dit lijkt misschien een gekke plek voor het begrip ‘cursussen’. Maar dit begrip is bij contentmarketing op zijn plek. Kijk bijvoorbeeld eens naar grote multinationals zoals Google en Facebook. Deze bedrijven maken uiteraard gebruik van marketing. Maar ze hebben ook eigen LMS’en waar klanten gratis cursussen mogen volgen over hun diensten. Zo worden niet-betalende klanten in de richting van betalende diensten zoals adverteren geduwd. Deze cursussen laten vooral de mooie kanten zien van de diensten en de mogelijkheden, en zijn gratis. Win-win toch?

Als onderdeel van bedrijfsprocessen

Bedrijven willen bepaalde doelen bereiken. Meestal zijn deze vrij logisch, zoals het trainen van nieuw personeel of het bijscholen van doorgewinterde medewerkers. Wat de doelen van een bedrijf ook zijn, de online leeromgeving ondersteund niet alleen het personeel, maar maakt het ook makkelijker de opleidingen in goede banen te leiden. Als onderdeel van de bedrijfsprocessen die betrekking hebben tot HRM en training kan een eigen LMS dus een mooie en relatief goedkope oplossing zijn voor bedrijven. Lees hier wat een LMS is!

Een LMS kan ingezet worden voor educatie, marketing en business doelen.

Het vinden van de juiste content voor je LMS

Aan het begin is het makkelijk om te verzinnen welke content je in je LMS gaat plaatsen. Na verloop van tijd kan dit lastiger worden, want de zee van ideeën droogt misschien op. Op dat moment moet je meer moeite gaan doen om de juiste content te vinden. Je kan om up-to-date content te creëren, gebruikmaken van de volgende bronnen:

  • Nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen.
  • De dingen die je concurrenten doen.
  • Aan jouw onderwerp verwante ideeën.

Aan de slag met je eigen LMS

Je kan met je eigen LMS dus vele doelen gaan bereiken, maar dan moet je wel eerst starten. Gelukkig voor jou kan je het LMS gratis proberen. Ga dus aan de slag en maak je eigen LMS!

Artikel uit de categorie:

Rick de Bie

Rick de Bie

Rick is ondertussen een jaar werkzaam bij Maatos en heeft al tientallen instructeurs geholpen succesvol een cursus te publiceren! Leren over de belangrijkste onderdelen van marketing? Dan moet je bij Rick zijn. Het delen van kennis is een passie, vooral over onderwerpen waar hij diep op in kan gaan!

Voorkom deze fouten!

Download ons gratis e-book en voorkom de 10 meest gemaakte fouten bij online cursussen.

Download gratis e-book

Ontdek de 10 meest gemaakte fouten bij online cursussen

Maak betere cursussen. Verkoop meer cursussen.

Trends, tools en tips: we sturen je om de week de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.

Gratis e-book

Maak jij deze 10 fouten niet?

Trends, tools en tips: we geven je wekelijks de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.