Lees waarom e-mailmarketing handig om je cursus te verkopen

Hoeveel mailtjes heb jij vandaag ontvangen?

En hoeveel daarvan zijn gericht om jou iets te verkopen, informatie te geven of betrokken te houden?

E-mailmarketing is een van mijn (Anton, een van de oprichters van Maatos – én de schrijver van dit artikel, woohoo) favoriete takken van marketing.

Je hebt de mogelijkheid om mensen op een effectieve manier te bereiken, kunt alles doormeten en testen,

en dat zónder dat het je exponentieel meer kost om jouw klanten te bereiken.

Voor iedereen die serieus is over het maken en verkopen van een eigen online cursus,

is het dus belangrijk om meer te weten van e-mailmarketing.

 

Wat maakt e-mailmarketing zo’n krachtig middel om een cursus te verkopen?

E-mailmarketing is gratis.

Tenminste, bijna gratis. Je hebt natuurlijk een e-mailprovider nodig én het kost tijd om campagnes te maken.

Je bent soms ook wat geld kwijt aan het verzamelen van inschrijvingen,

maar praktisch gezien zijn deze kosten verwaarloosbaar.

Als je iemand eenmaal in jouw e-maillijst hebt,

dan kun je deze bereiken zonder dat dit je exponentieel veel geld en/of tijd kost.

Vergelijk dit maar eens met Facebook, LinkedIn of Twitter.

Je hebt daar misschien 10.000 volgers, maar slechts een paar honderd van deze mensen zullen je bericht zien.

Tenzij je daar weer advertentiebudget bovenop gooit.

 

De belangrijkste termen binnen e-mailmarketing

Vakjargon. De grote valkuil van iedereen die enthousiast is over zijn tak van sport.

Ook bij e-mailmarketing zijn er veel verschillende termen die door elkaar gebruikt worden.

Om te beginnen zal ik even een aantal basistermen behandelen.

Iedere beginnende e-mailmarketeer zou moeten weten wat deze begrippen betekenen:

Delivery Rate – Niet elke e-mail wordt bezorgt in de inbox. Sommige komen in de ongewenste e-mail, sommige worden daarvoor al gefilterd. In het begin is dit nog niet heel belangrijk, maar zodra je duizenden mails gaat versturen, is dat het wél.
A/B test / Splittests – Wat ik al aangaf, alles is te meten. Je kunt door splittests te maken verschillende varianten sturen naar een gedeelte van je lezers. Zo kun je bepalen welke e-mail het meest effectief is en welke het beste resultaat oplevert.
Open rate – Het percentage van mensen die jouw e-mail opent.
Click rate – Het percentage van mensen die in jouw e-mail geklikt hebben.
Funnels / E-mail flows – Een opeenvolging van e-mails, het liefst geautomatiseerd gestuurd. Zo neem je mensen mee door een ervaring of bouw je een relatie op.
Leadgeneratie – Het aantrekken van mensen met interesse in jouw product, die jij vervolgens kunt mailen.
Soft bounce – Een e-mailadres waar een e-mail niet bezorgt wordt. Dit kan zijn dat de inbox vol zit (ja dat gebeurt nog), of tijdelijk geen verbinding heeft.
Hard bounce – Een e-mailadres waar een e-mail niet bezorgt wordt. Vaak heeft dit te maken met niet-bestaande e-mailadressen of e-mailadressen die geblokkeerd worden.
Uitschrijf ratio – Het percentage van mensen dat zich uitschrijft voor jouw nieuwsbrief, na het sturen van een campagne. Als dit te hoog is, kunnen e-mailserviceproviders je mogelijk blokkeren.

Onze favoriete tools voor e-mailmarketing

Ondertussen heb ik met veel verschillende tools gewerkt voor e-mailmarketing.

Sommige vielen daarbij op, sommige positief en anderen weer negatief.

Toch is er niet één winnaar, maar hangt het af van jouw bedrijf, product, dienst en uitstraling.

Eigenlijk verdient dit een apart artikel, waarin we de verschillende tools behandelen.

To be continued dus..

Maar voor nu, een paar van onze favoriete tools, afgestemd op online cursussen:

  • Een online platform met meer dan 10 cursussen? Klaviyo.
  • Minder dan 10 cursussen? ActiveCampaign of MailChimp.

Er is dus niet een one-size-fits-all oplossing.

Bij Maatos integreren we daarom met de meeste oplossingen,

zodat jij jouw favoriete e-mailtool kunt blijven gebruiken.

Effectieve manieren van e-mailmarketing voor jouw online cursus

In mijn ogen kun je e-mailmarketing op drie verschillende manieren inzetten voor jouw online cursus.

1. Opbouwen van een relatie

Als jij een duurdere cursus verkoopt, dan moet je eerst een relatie met jouw cursist opbouwen.

Vertel meer over jezelf, wat je kan en waarom je les geeft.

Hoe hebben andere cursisten het ervaren,

en wat kunnen zij uiteindelijk met de cursus?

Via e-mail kun je dit op een effectieve manier doen,

waarmee je mensen kunt sturen richting een aankoop.

2. Versturen van een aanbieding

Wil je mensen overtuigen om nu direct te kopen?

Dan kan e-mail een goede manier zijn om iemand aan te zetten tot een aankoop.

Stuur bijvoorbeeld een tijdelijke aanbieding,

een extra korting,

of een bonus als ze metéén bestellen.

Met e-mail kun je direct een grote groep mensen bereiken.

3. Sturen van aanvullende informatie

Voordat mensen starten met jouw cursus kan het goed zijn om meer informatie te sturen.

Denk bijvoorbeeld aan nuttige tools,

plekken waar ze meer kunnen lezen over het onderwerp,

of handige tips die ze gelijk al kunnen uitvoeren.

Zo laat je zien dat je een expert bent,

en geef je al waarde aan jouw toekomstige cursisten zónder dat je iets van ze vraagt.

Wanneer moet je starten met e-mailmarketing?

Zo snel mogelijk?

Hoe eerder je begint, des te beter het is eigenlijk.

Begin in ieder geval alvast met het bouwen van je lijst,

dus maak een inschrijfformulier,

plaats deze op je website,

en begin met het verzamelen van e-mailadressen!

 

Je kunt nog wachten met het sturen van campagnes tot je bijvoorbeeld de eerste 100 e-mailadressen hebt,

maar start wel alvast met het verzamelen!

Uiteindelijk kun je hierdoor eerder mensen bereiken die jouw cursus willen aanschaffen.

Maar het mooie is wel:

je bent er nooit te laat mee!

Ook als je al een cursus hebt,

kun je nu starten met e-mailmarketing.

 

Heb je vragen over e-mailmarketing?

Stel ze hier gerust, we vinden het leuk om met je mee te denken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie