De allereerste stap die je moet zetten bij het maken van een online cursus is het bedenken van een onderwerp. Dus welk onderwerp binnen jouw expertise spreekt andere mensen genoeg aan? Een effectieve manier voor het bedenken van een onderwerp is denken vanuit het doel voor de cursist. Vraag jezelf dus af wat is het doel van mijn cursus? En wat wil ik dat de cursist kan, na het volgen van mijn cursus?
Opstellen van een cursus doel
Bij het opstellen van het doel voor je cursus moet je met een aantal zaken rekening houden. Zorg ervoor dat jouw doel concreet is. Dat wil zeggen dat het doel duidelijk is voor de cursist. Hoe duidelijker hoe beter.
Het doel “Je zult goed zijn in het maken van een cursus” is een vaag en abstract.
Het doel “Aan het einde van de cursus weet je hoe je een cursus opzet, structureert en vermarkt” is veel duidelijker en concreter.
Duidelijkere cursus doelen geven een betere indruk en spreken mensen makkelijker en gerichter aan:
Maak jouw cursusdoel haalbaar
Zorg er daarnaast voor dat jouw doel haalbaar is. Dat wil zeggen dat het doel van de cursus realistisch en haalbaar moet lijken voor de cursist. Maak dus niet te grote stappen in te weinig tijd. Het is bijvoorbeeld niet realistisch om te zeggen dat je in tien lessen expert bent in Excel.
Meerdere doelen?
Het is niet aan te raden om meerdere hoofddoelen te maken voor één cursus. In dat geval kun je beter meerdere cursussen maken. Zo houdt je overzicht en geef je de cursist duidelijkheid. Je kunt wel werken met meerdere subdoelen, zolang ze maar concreet zijn en bijdragen aan het hoofddoel.
Ben je een expert in design en online marketing? Dan is het raadzaam twee cursussen te maken om te voorkomen dat je cursus onoverzichtelijk wordt.
Waarom werken met een cursus doel?
Het hebben van een doel helpt goed bij het opzetten van jouw cursus. Weten waar je naartoe werkt schept namelijk een goed beeld voor een cursist en geeft motivatie. Je weet immers waar je voor gaat. Ook voor jezelf tijdens het maken van de cursus is het prettig te weten waar je naartoe werkt en zo voorkom je dat je verdwaalt raakt in je eigen cursus.
Hoe vind je een goed cursus doel?
Het hebben van een doel is dus belangrijk. Maar hoe vind je een geschikt doel? Het opstellen van jouw doel is afhankelijk van twee zaken:
- Jouw expertise.
- Jouw doelgroep.
Het is aan te raden, voordat je begint met het maken van je cursus, te bedenken voor wie je deze cursus maakt. Een cursus thuisadministratie met Excel heeft een andere benadering dan een cursus databases maken in Excel. Als expert in Excel kun je beide cursussen geven. Maar spreekt de ene doelgroep je meer aan dan de andere?
Hierin moet je dus de juiste match zien te vinden. Bedenk je dus goed hoe jouw cursist eruitziet:
- Welke voorkennis hebben ze nodig?
- In welke sector zijn ze actief?
- Wat is hun leeftijd, geslacht en dergelijke?
Door de cursus af te stemmen op een duidelijke doelgroep kun je kennis beter overbrengen en makkelijker vermarkten.
Aan de slag gaan met het vinden van je doel en doelgroep
Heb je hulp nodig met het vinden van jouw doel en doelgroep? Download dan hier het werkblad.