In een eerdere blog legden we al uit hoe je meer verkeer naar je cursuspagina kunt genereren, en social media was een van de oplossingen. Omdat de mogelijkheden hiervan eindeloos zijn, gaan we graag wat dieper in op de laatste ontwikkelingen en geven we je een aantal tips en tricks om alles uit social media te halen, en dan vooral meer cursusdeelnemers!


Welke kanalen kun je inzetten?

De Big Three zijn nog steeds Facebook, LinkedIn en Instagram, alle drie met hun eigen voor- en nadelen. We zetten het weer even kort voor je op een rijtje:


Facebook: de grote reus

Het platform heeft qua doelgroep wat veranderingen doorgemaakt, en ook het algoritme is hevig veranderd. Wat je ziet op je tijdlijn, is steeds meer aangepast aan je voorkeuren en interesses. Wat het nog steeds goed doet op Facebook, is video. Met een online cursus waarbij je videomateriaal gebruikt, is dat natuurlijk handig. Deel kleine snippets van je cursus om mensen nieuwsgierig te maken, of laat zien waarom jij als docent degene bent die ze moeten hebben, door beeldmateriaal van jou in je vakgebied te delen.

Werkt het algoritme tegen je op de tijdlijn van je doelgroep? Dan kun je twee dingen doen. Of je gaat gericht adverteren op basis van kenmerken van je doelgroep. Dat kan vrij specifiek, en je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Het advertentiesysteem van Facebook is een marketingtechniek op zich, maar kan ook geweldige resultaten opleveren.

Ook kun je inzetten op community: groepen die zijn aangemaakt of die je zelf aanmaakt en waarin Facebook-leden kunnen discussiëren en delen. Hier heb je meer kans om gezien te worden, omdat mensen deze groepen bewust bezoeken: hier vinden ze informatie die hen ook echt interesseert, geen volle tijdlijn met babyfoto’s en vakantiekiekjes.


LinkedIn: autoriteit creëren

Het zakelijke broertje van Facebook is LinkedIn, en ook dat platform is volop in verandering. Ook hier scoor je hard met video, maar er zijn ook andere manieren om LinkedIn effectief in te zetten om je cursuswebsite te promoten. Daarbij gaat het er niet zozeer om dat je de link naar je pagina promoot, maar jezelf neerzet als autoriteit in je vakgebied. Door vertrouwen op te wekken, in de vorm van blogs, vlogs, reageren op bijdragen of zelf natuurlijk een bijdrage plaatsen, wordt je steeds zichtbaarder onder je doelgroep. Op LinkedIn zet je dus vooral in op personal branding, en wanneer mensen zien dat je over de kennis beschikt, willen ze uiteindelijk meer en meer van je leren!


Instagram: meer dan een leuk plaatje

Ook Instagram zet je vooral in voor personal branding, maar ook voor het delen van kennis. Weet je nog dat we in een eerdere blog micro-learning als een van de trends voor 2020 noemden? Hier kun je op Instagram al mee spelen. Niet alleen je daadwerkelijke cursus kun je promoten, je kunt ook kleine snippets plaatsen of voor deelnemers daadwerkelijk extra content plaatsen, die ze alleen kunnen zien als je ze toevoegt aan speciale lijsten.

Op Instagram kun je daarnaast ook live gaan, waarbij je bijvoorbeeld een Q&A-sessie kunt doen over je vakgebied. Ook dit is weer een manier om je als expert in je vak te profileren, en een sterke basis te bouwen voor het vertrouwen van potentiële deelnemers.


Waar wil jij gezien worden?

Natuurlijk zijn er nog talloze andere platforms om je cursus te promoten, maar zorg voor een goede basis op de belangrijkste kanalen. Maatos biedt slimme integraties met de belangrijkste social media om je cursuspagina extra in het zonnetje te kunnen zetten. Benieuwd? Probeer het 30 dagen gratis uit!

Probeer 30 dagen gratis
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie