Leer je cursus vindbaar maken door middel van SEO

Het vindbaar maken van je cursus is cruciaal voor online succes

Nadat je een cursus gemaakt hebt, wil je natuurlijk dat deze gekocht en gevolgd gaat worden. Hier gaat wel een belangrijke stap aan vooraf. Het is namelijk ook van belang dat mensen je cursus online kunnen vinden. Hier gaat SEO je bij je helpen, want SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie, zorgt ervoor dat je cursus vindbaar wordt op het internet.

Belangrijkste stappen in het vindbaar maken van je cursus

Het optimaliseren van je cursus, zodat zoekmachines deze kunnen vinden, is op te delen in verschillende stappen. Zo kan je een cursus welke je al voor langere tijd hebt optimaliseren op basis van historische gegevens.

Stappenplan voor het optimaliseren van een bestaande cursus

Dit stappenplan bestaat uit de volgende stappen:

  1. Huidige en historische gegevens verzamelen.
  2. Zoekwoordonderzoek doen op basis van huidige en historische gegevens.
  3. Herschrijven van de teksten op basis van zoekwoordonderzoek.
  4. Verbeteren van de kwaliteit op basis van richtlijnen van Google.

1. Huidige en historische gegevens van je cursus verzamelen.

Om het meeste uit een bestaande cursus is het nodig om te kijken wat er nu wel én wat er niet werkt. Hiervoor is het nodig om te kijken naar gegevens, want deze spreken vrijwel altijd boekdelen. Hier heb je twee mogelijkheden. De eerste is Google Analytics, waarmee je het gedrag van bezoekers op je website tot zekere hoogte kan analyseren. De tweede is Google Search Console. Waarmee je bij vrijwel alle SEO-taken in aanraking komt. Heb je dus nog geen Google Search Console? Dan is dit de eerste stap die je nú moet zetten.

Nadat je Google Search Console hebt geïnstalleerd kan je aan de slag met het verzamelen van gegevens, niet alleen over die ene cursus, maar over de hele website. Het optimaliseren van een enkele pagina werkt hetzelfde als het optimaliseren van een cursus.

In Google Search Console kan je een kijkje gaan nemen in de Prestaties van de website. Dit is waar je de gegevens vandaan gaat halen, waarop je de optimalisatie kan baseren. Je kan bij de filters kiezen voor een enkele URL. Hier vul je de URL van de cursuspagina in (bijvoorbeeld: https://demo2.maatos.nl/cursus/hoe-maak-ik-een-cursus/). Er komt dan een rits met zoekwoorden tevoorschijn die nú al relevant zijn voor je pagina. Misschien staan er woorden tussen die je er liever niet hebt staan of woorden waar je graag meer uit zou halen. Dat is mooi, want daar zijn deze gegevens voor bedoeld.

2. Zoekwoordonderzoek doen op basis van je gegevens

Er zijn verschillende manieren waarop je onderzoek kan doen op basis van de gevonden gegevens. Stel je eens voor dat je cursus over Photoshop gevonden wordt op de volgende zoektermen: “online cursus photoshop”, “cursus over leer” en “photoshop kopen”. Dan zul je het gevoel hebben dat hier een woord tussen zit met potentie, namelijk “online cursus photoshop”. De andere zijn niet relevant voor wat jij te bieden hebt. Om meer uit het relevante zoekwoord te halen, moet je eerst onderzoek doen naar die term.

Hiervoor kan je verschillende tools gebruiken. Deze tools geven geen direct advies in wat je moet schrijven in de tekst, maar geven wel nuttige suggesties, waarmee je je tekst kan verrijken. De tools zijn:

Ubersuggest

Het doen van zoekwoordonderzoek is met deze tool vrij simpel. Toch zijn het enkel suggesties en kan je met die suggesties uiteindelijk je teksten aanscherpen of uitbreiden. Ubersuggest is een goede tool om te zien welke woorden relevant zijn en welke concurrenten of andere websites nu al goed scoren op bepaalde zoekwoorden.

Google Trends

Gebruik deze tool om in te spelen op nieuwe trends, waardoor je relevant kan worden op het specifieke momenten. Wanneer je ervoor zorgt dat je de juiste keywords op het juiste moment hebt, kan je inspelen op trends en ontwikkelingen. Zeker wanneer mensen van je verwachten dat je kennis hebt, moet je deze kennis laten zien. Google Trends is hier de juiste tool voor! Zelfs voor iets statisch, zoals SEO, zijn trends en ontwikkelingen belangrijk.

AnswerThePublic

Een van de beste manier om goede content te schrijven waar je gebruikers echt iets aan hebben, is door vragen te beantwoorden. AnswerThePublic geeft je suggesties voor zulke vragen, gebaseerd op de zoekterm die je invult. Deze vragen kan je letterlijk gaan beantwoorden of subtiel in je tekst gaan verwerken.

3. Herschrijven van de teksten op basis van gegevens en onderzoek

Je hebt nu twee informatiebronnen die je kan gebruiken om je teksten te optimaliseren. De eerste is de set met historische gegevens. Op basis hiervan kan je opmaken of je pagina nu gevonden wordt op de juiste termen. Je kan er dan voor kiezen om irrelevante woorden op de pagina weg te halen en deze te vervangen door meer relevante of duidelijkere begrippen.

Meer is in het geval van content bijna altijd beter. Hiermee kan je namelijk duidelijker laten zien waar de pagina over gaat én kan je de gebruiker meer antwoorden geven op vragen, waarmee ze misschien zitten.

4. Verbeteren van de kwaliteit van de pagina

Het is gemakkelijk om de kwaliteit van je pagina te verbeteren. Dit heeft voordelen op twee vlakken. In het eerste geval heeft jouw gebruiker een betere ervaring op je pagina. In het tweede geval laat je aan de zoekmachine zien dat je een kwalitatieve pagina hebt, waardoor deze makkelijker hoger scoort.

Dit kan je op enkele manieren doen. Deze komen neer op de volgende drie principes van SEO: expertise, autoriteit en betrouwbaarheid.

Je kan je expertise laten zien door meer over jezelf te vertellen. Waarom zou iemand nou eigenlijk jouw cursus moeten volgen en niet die van iemand anders? Dit is een belangrijk onderdeel van expertise, want niet iedereen kan zomaar ergens expert in zijn. Dit moet je dus aantonen. Hoe je dit doet is niet belangrijk.

Naast expertise, is autoriteit een belangrijke factor die aantoont dat je weet waarover je het hebt. Autoriteit kan je aantonen door goede content aan te bieden die de gebruiker helpt antwoord te krijgen op de vraag. Hieronder kan je natuurlijk gebruikelijke content aanbieden, zoals tekst, video en afbeeldingen, maar ook is aanhalen van relevante en betrouwbare bronnen belangrijk.

De laatste factor is de factor betrouwbaarheid. Een belangrijke reden waarom sommige websites het beter doen dan anderen is de uitstraling van betrouwbaarheid. Hier kan je voor zorgen door een goed verzorgde website te bouwen. Ook zijn veiligheidsprotocollen zoals een SSL-certificaat hierin belangrijk. Deze beveiliging is ook een relevante factor voor Google, dus heb je nog geen SSL? Neem er een!

 

Start vandaag nog met het maken van je eigen cursuswebsite!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie