Lees hoe je e-mail gebruikt om een cursus te versturen

Er is een tijd geweest dat e-mail hét belangrijkste onderdeel was van het online bestaan. Binnen de communicatie en marketing is het niet meer weg te denken. Het is tegenwoordig nog steeds relevant, maar wél minder dan het eerst was. Ook op het gebied van online cursussen heeft e-mail een rol gespeeld. Voor sommigen speelt het nog steeds die rol, maar hoe werkt dat eigenlijk? Een cursus geven door middel van e-mail klinkt raar, maar dat komt vooral doordat datgene wat wij als online cursus zien totaal is veranderd.

Hoe gebruik je e-mail bij het geven van een cursus?

Het geven van een online cursus door middel van e-mail, draait om één principe, namelijk automatisering. Dit is een begrip dat veel mensen wel kennen, maar hoe werkt het met het geven van een cursus? In principe is dit op te delen in de volgende stappen:

  1. Een cursist schrijft zich in voor de cursus.
  2. Deze cursist komt op een e-maillijst te staan.
  3. De e-mailautomatisering stuurt op het juiste moment de les, bestaande uit:
    • Een stuk tekst;
    • Een of meerdere afbeeldingen;
    • Een link naar een pagina met lesstof;
    • Te downloaden media, zoals een PDF, afbeelding of een video.
  4. De tijd verstrijkt, bijvoorbeeld een week, en een volgende e-mail wordt verstuurd.
  5. Uiteindelijk heeft de cursist alle lessen ontvangen (en gevolgd) en is de e-mailcyclus afgelopen.
  6. Hierna kan de instructeur bijvoorbeeld een follow-up doen.

Wat zijn hier de voordelen van?

Er is één groot voorbeeld te bedenken dat deze manier van lesgeven helpt. Dat is namelijk het feit dat de instructeur niet per se een website hoeft te hebben om een cursus te kunnen geven. Dit is uiteraard vooral voordelig voor de instructeur, maar dit is geen voordeel voor de cursist, want de lesstof zal dus beperkt zijn. Beperkt tot datgene dat je kan sturen over de mail.

Hoe kan e-mail tóch gebruikt worden om een cursus te geven?

E-mail is tegenwoordig geen best practice meer op het gebied van online cursussen. Het kan natuurlijk wel gebruikt worden, maar het is niet zeker of cursisten ervan zullen genieten. Het versturen van complete video’s, teksten en afbeeldingen is een achterhaald concept. Daarentegen kan je wél een link naar een goed ontworpen landingspagina plaatsen of een link naar de daadwerkelijke cursuspagina plaatsen. Hier kunnen cursisten dan alles zien op een plek waar ze het ook daadwerkelijk willen zien. Wel zo klantvriendelijk. Het is dus wel een tool die je goed kan gebruiken als instructeur.

Wat is de beste manier om e-mail te gebruiken?

De beste manier in onze ogen is op het gebied van marketing en niet op het gebied van dienstverlening. Gebruik e-mail dus om mensen jouw cursus te laten kopen en ze over te halen de cursus te volgen en blijven volgen. Lees meer over de beste manier om jouw cursus te verkopen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie