Jouw cursuswebsite wil je natuurlijk vindbaar maken, zodat cursisten jou kunnen vinden. Je hebt meerdere soorten content die je hierbij kunnen. Twee daarvan hebben grote invloed op jouw visibiliteit. De eerste zijn de cursussen zelf. De tweede soort met hoge impact, zijn blogberichten op jouw website. Hoog tijd dus dat je daarmee begint.
Waarom beginnen met het schrijven van blogs?
Bloggen is hip. Nee, schrap dat, bloggen is noodzakelijk. Jouw cursussen zullen namelijk rechtstreeks concurreren met blogberichten en cursussen van andere aanbieders. Omdat blogberichten over het algemeen gericht zijn op het verschaffen van informatie scoren ze beter in Google dan pagina’s gericht op conversie, zoals cursuspagina’s. Dé reden dat je moet beginnen met bloggen, is dat je daarmee sneller en meer verkeer kan krijgen op jouw website.
Hoe begin je met bloggen?
In principe heb je er drie dingen voor nodig, namelijk een blog, inspiratie en een doel. Deze heb je gelukkig allemaal. We geven je nog wel wat tips over deze onderdelen, want zo zijn we!
Een blog als plek om fans te ontvangen
De blog is een belangrijke plek voor jou om klanten, fans en mensen die zoekende zijn te ontvangen. Hier staan al je blogberichten, dus is het handig om deze overzichtelijk te houden, zodat iedereen snel zijn weg kan vinden. Op de blog zijn er nog optimalisaties mogelijk op het gebied van gebruiksvriendelijkheid.
Gebruik maken van blogcategorieën
Categorieën zijn heel handig om mensen te voorzien van de juiste informatie. Door alle blogberichten in een logische categorie te categoriseren, geef je lezers de kans makkelijk gerelateerde berichten te vinden. Al heb je bijvoorbeeld een website over muziek, kan je rock als categorie kiezen, met bijvoorbeeld hardrock als subcategorie daaronder.
Tags gebruiken om berichten te linken
Tags kunnen handig zijn, maar hebben veel weg van de categorieën. Als je een bepaalde series aan blogberichten hebt die niet in dezelfde categorie vallen, kan je deze met tags aan elkaar linken. Denk bijvoorbeeld aan berichten gerelateerd aan een bepaalde feestdag of berichten geschreven door een bepaalde auteur.
Het vinden van inspiratie voor blogs
Blogberichten moeten ergens vandaan komen, zoals jouw kennis of vaardigheden. Tegenwoordig kan je alles omzetten tot een blogbericht. Al heb je een blog of website over een bepaald onderwerp, dan kan je over dat onderwerp blijven schrijven. Er zullen altijd trends en ontwikkelingen opdoen en misschien heb je wel nieuwe dingen geleerd die je wilt delen. In dat geval zit je goed. Ben je niet zo geïnspireerd? Maak gebruik van een van de volgende technieken.
Ontdek trends en ontwikkelingen
Er gebeurt altijd wel wat op het internet en dat is heerlijk, want dit kan jou inspiratie geven om te schrijven. Hiervoor hoef je niet ver te zoeken, want je kan gewoon tools gebruiken die het voor je uitzoeken. Vandaag hebben we twee voorbeelden voor je, namelijk: Google Trends, waarmee je trends in het zoekverkeer kan vinden (vul gewoon jouw onderwerp in), en trends24, waarmee je huidige Twitter-trends kan vinden.
De concurrenten in de gaten houden
Mocht je nou echt zonder inspiratie zitten, dan kan je altijd kijken wat de concurrentie doet en dat béter doen. Op die manier loop je namelijk achter de feiten aan en neem je de voorsprong. Wanneer je dit bij alle concurrenten doet, kunnen ze individueel niet tegen je op.
Het doel van de blogs op jouw website
De content op jouw website kan gecategoriseerd worden in drie categorieën, namelijk:
- Informatief over het bedrijf (pagina’s);
- Informatief over het onderwerp (blogs);
- Verkopend (cursuspagina’s).
Het schrijven van de blogs valt in de categorie informatief. Het is dus de bedoeling dat je potentiële klanten gaat geven over datgene wat ze zoeken. Dit kan over het onderwerp zijn dat je hebt, over een nieuwe cursus of over trends en ontwikkelingen. In elk geval is je eerste missie hier niet om te verkopen, maar om te laten zien dat je expert bent op jouw gebied.
Ga aan de slag met het schrijven van blogs en vind cursisten!