Hoe schrijf je een goede cursusbeschrijving?

Een onderdeel van de cursus is de beschrijvende pagina. De cursusbeschrijving is dé plek waar de potentiële klant misschien voor de cursus kiest, maar dan moet het wel op een goede cursus lijken. Een overtuigende tekst en een compleet plaatje van wat je leert is dus gewenst. Hiervoor kan je bepaalde stappen doorlopen. Die gaan we hieronder in logische volgorde beschrijven, zodat ook jij een mooie cursuspagina kan schrijven en jouw cursus echt goed te maken.

Tip: dit gaat overigens het makkelijkst als de rest van de cursus al af is.

Begin met het schrijven van een inleiding

Naast de korte omschrijving die je vaak ziet, is er een ander inleidend gedeelte van de cursuspagina. Noem het een introductie, inleiding of intro, maar de strekking is hetzelfde. Het geeft je de kans de cursus, het thema of het onderwerp in te leiden en mensen aan te sporen verder te lezen.

Nuttige onderdelen van de inleiding

Elke inleiding is uniek, want elke cursus is uniek. Zelf zien wij veel inleidingen voorbij komen, dus denken we te weten wat het beste werkt. De volgende onderdelen vinden wij eigenlijk áltijd wel een relevant onderdeel van de introductie:

  • Een pakkende vraag, zoals: “Altijd al willen weten hoe je het meeste haalt uit …” of “Meer leren over …, waar wacht je op?”
  • Een slagzin, zoals: “Leer de geheimen van … kennen.” of “Begin vandaag met leren over …”.
  • Een korte beschrijving van het onderwerp of thema.
  • Een kort onderdeel waarin je snel verteld wat de cursist aan het einde van de cursus precies kan, zoals: “Aan het einde van de cursus weet jij alles over …, zodat jij zelf kan …“.
  • Een korte zin, waarin je beschrijft wat de lezer verder nog op de pagina kan lezen.

Voorbeeld van een goede inleiding

Wanneer je onze onderdelen combineert, krijg je ‘vanzelf’ een mooie inleiding. Hoe je dit invult ligt natuurlijk grotendeels aan jezelf, maar het zou er zo uit komen te zien:

“Altijd al alles willen leren over Adobe Photoshop? Dit fotobewerkingsprogramma is bij uitstek hét programma dat fotografen en designer gebruiken om foto’s te bewerken en afbeeldingen te ontwerpen. Na het volgen van deze cursus weet jij alles over het werken met de interface, het bewerken van foto’s en het creëren van compleet nieuwe beeldconcepten. Nog niet helemaal overtuigd? Dan nodig ik je uit verder te lezen, zodat je met iets kennis van zaken een goede keuze kan maken!”

Uitgebreide cursusbeschrijving van het onderwerp

Je wilt natuurlijk niet dat de verkeerde cursist de cursus volgt. Iemand zonder paard, wilt waarschijnlijk geen cursus over paardrijden volgen. Daarom kan het slim zijn om nog een uitgebreidere uitleg te geven over het onderwerp, zodat lezers zeker weten waar de cursus over gaat.

Onderdelen van een beschrijving over het onderwerp

De onderdelen kunnen verschillen voor diverse onderwerpen. Bij een cursus over een computerprogramma zal deze verschillen van een cursus over tuinieren. Hierover zal jij meer weten, maar de volgende onderdelen kan je vrijwel altijd gebruiken:

  • Trends en ontwikkelingen, bijvoorbeeld als jouw cursus over een vernieuwend onderwerp gaat, kan het nuttig zijn te vertellen over de trend die gaande is.
  • Voorbeelden, in de vorm van afbeeldingen of tekst, waarmee je laat zien waar het onderwerp om draait.

Voorbeelden van een goede beschrijving

Een goede cursusbeschrijving hangt volledig af van het onderwerp, maar je kan het volgende voorbeeld gebruiken als leidraad voor jouw eigen beschrijving:

“Deze cursus is gemaakt, zodat jij meer kan leren over digitale fotografie. Hierin gaan we echter wel verder dan ‘normale’ cursussen, want de laatste trend op dit gebied wordt ook onder de loep genomen. Op het internet is namelijk een complete metamorfose gaande, aangezien sociale media meer en meer de kracht van de foto omarmt. Sociale netwerken, zoals Instagram en Facebook, worden enkel nog gebruikt als digitaal fotoalbum. Een mooi voorbeeld hiervan is de Instagram-pagina van Soofos. Die enkel nog wordt gebruikt om foto’s van de medewerkers in de spotlight te zetten.”

Overzicht van de lesstof

De lesstof is een belangrijk onderdeel van de cursus, want dat bepaald wat de cursist precies leert. Ondanks dat dit ook in het cursusoverzicht staat, kan het geen kwaad hier meer aandacht aan te besteden. Zo kan je voor de individuele onderdelen meer aandacht besteden en aankaarten, waarom het een belangrijk onderdeel is. Hier kan je verder lezen over het maken van goede lessen.

Voorbeelden van overzichten

Hieronder zie je meerdere voorbeelden van een overzicht, met verschillende onderwerpen:

Voorbeeld 1: Wat ga je leren in deze cursus?

  • Hoe je de boekhouding van een MKB doet;
  • Waar je op moet letten bij het doen van de boekhouding;
  • Welke programma’s je moet gebruiken als je het zelf doet.

Voorbeeld 2: Na het volgen van deze cursus, kan je:

  1. Inspelen op de bepalende factoren van het sollicitatiegesprek;
  2. Ervoor zorgen dat je in de gedachte blijft van de potentiële werkgever;
  3. Beter omgaan met een mogelijke afwijzing na een gesprek.

Voorbeeld 3: In deze cursus leer je:

  • Hoe je kleuren mengt, zodat je kan schilderen;
  • Op welke manier je kleuren kiest voor jouw schilderij.

Doelgroepbeschrijving

Het is voor veel mensen nuttig om te weten of ze tot de doelgroep van de cursus behoren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan benodigde voorkennis of ervaring, want niet iedereen heeft voorkennis van het onderwerp. Wanneer iemand niet per se tot de doelgroep behoort, kan hij of zij dat beter van tevoren weten. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je een cursus hebt gemaakt voor een specifieke subgroep van een doelgroep, maar dat betekent dat je ook (misschien onbewust) een ander gedeelte uitsluit.

Voorbeeld van een goede doelgroepbeschrijving

“De cursus is geschikt voor iedereen die affiniteit heeft met het maken van online cursussen of interesse heeft in het online lesgeven. Ben je niet bezig met online scholing? Dan zal een groot gedeelte van deze cursus niet relevant voor je zijn. In dat geval kan je beter bij mijn online cursus over succesvol lesgeven in de klas kijken. Wil je je eerst oriënteren? Dan is misschien de gratis cursus een goede plek om te starten of kan je verder lezen op deze pagina.”

Tip: het is dus beter om de juiste doelgroep te definiëren en de verkeerde doelgroep uit te sluiten of ergens anders heen te sturen.

Overtuigend gedeelte van de cursusbeschrijving

Een cursusbeschrijving moet overtuigen, want het is datgene dat de cursist ziet vóór hij of zij de beslissing maakt. Schrijf in dat geval ook zeker een overtuigend gedeelte, waarin je expliciet verteld over het “waarom” achter deze cursus.

Voorbeeld van een overtuigend tekstgedeelte

“Je vraagt je je waarschijnlijk nog steeds af wáárom je de cursus moet volgen. Ik weet uit ervaring dat het lastig in woorden of tekstboeken uit te leggen is hoe je optimaal gebruikmaakt van de functies van de fotocamera. Deze cursus is de kans om het in beeld te brengen, zodat je kan zien wat er gebeurt en kan leren van mijn expertise. Met de oefenopdrachten kan je het daarna (of meteen) in de praktijk brengen, zodat je sneller en met meer plezier leert.”

Zoals je ziet hoeft er weinig over het onderwerp in deze tekst te staan, maar meer over waarom deze cursus een geschikte manier is om te leren. Laat zien dat je een expert ben en overtuig potentiële cursisten om te beginnen.

Afsluiting van de cursusbeschrijving

De afsluiter is de laatste kans in de cursusbeschrijving om een cursist die nog twijfelt aan te zetten tot actie. Gebruik de ruimte die je hebt om een call-to-action te plaatsen in de vorm van een slagzin of een knop waarop ze kunnen klikken. Een koopknop zal niet nodig zijn, want deze heeft de pagina waarschijnlijk al. Maar een knop om je in te schrijven voor een gratis weggevertje of de nieuwsbrief geeft je de kans langer in contact te blijven.

Tip! Een goede cursuspagina heeft ook een of meerdere goede afbeeldingen!

 

Ga aan de slag met deze tips of lees verder over het maken van een online cursus.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie