Je stuit er steeds vaker op: een betaalmuur op websites. Niet alleen nieuwspagina’s, maar ook andere online platforms vragen steeds meer om een (kleine) bijdrage voor toegang tot al hun content – en ook voor cursuspagina’s kan een betaalmuur een interessante optie zijn.

Als je veel waardevolle content op je pagina aanbiedt, is het lucratief om met een betaalmuur te gaan werken. Juist nu er een overvloed aan content is op het internet, zijn mensen bereid te betalen voor iets dat daadwerkelijk waardevol is. Durf jezelf dan ook zo te positioneren. Ook aan de slag met een paywall op jouw pagina? We geven je een aantal tips om er een succes van te maken!

Tipje van de sluier

Om je bezoekers te overtuigen om ook daadwerkelijk te betalen, is het wel van belang dat je al een tipje van de sluier licht, zodat ze weten dat wat er achter de muur zit het ook echt waard is om voor te betalen. Geef bijvoorbeeld alvast gratis toegang tot een beperkt aantal video’s of blogs, of een beperkt aantal minuten of alinea’s van dat soort content. Verleid je bezoekers met sneak previews van wat er achter de betaalmuur zit. Zorg ook dat je doorlopend je content up-to-date houdt en nieuwe waardevolle blogs of videos toevoegt, zodat je abonnees niet afhaken: het is veel lastiger om nieuwe abonnees te werven, dan bestaande te houden.

Keep it simple

Dat geldt zowel wat betreft inschrijven, als uitschrijven. Vraag in het aanmeldproces niet teveel gegevens: je bezoeker maakt zich dan niet alleen minder druk om privacy, maar doorloopt het inschrijvingsproces ook sneller. Als er nog naar gegevens gezocht moet worden tijdens het aanmelden, is de kans groter dat je bezoekers afgeleid raken en uiteindelijk compleet afhaken.

Het eenvoudig en overzichtelijk houden geldt niet alleen voor inschrijven, maar ook voor uitschrijven. Als je denkt dat het verstoppen van de afmeld-knop je abonnees daadwerkelijk gaat tegenhouden om zich uit te schrijven, heb je het mis. Duidelijk laten zien dat je je eenvoudig kunt afmelden, wekt juist vertrouwen: je laat zien dat ze nergens aan vastzitten, en neemt daarmee twijfels weg.

Geef zelf ook niet teveel opties wat betreft betaalmogelijkheden of abonnementen. Meestal geldt: hoe minder opties, hoe beter. Een betaalmuur onderbreekt de lezer, en komt meestal als pop-up in beeld. Om geen irritatie of verwarring te wekken, wil je dat je bezoeker in één oogopslag kan zien wat inbegrepen is bij een abonnement en hoeveel dat kost. Maak het scanbaar, zodat ze meteen kunnen zien of een abonnement de moeite waard is of niet. Niet 10 verschillende opties dus, less is hier echt more. Zorg ook dat ze na een snel aanmeldingsproces meteen weer door kunnen met het doorspitten van je content.

Soorten betaalmuren

Er zijn een aantal manieren om een paywall in te zetten voor jouw content:

  • Beperkt aantal gratis video’s of blogs, daarna betalen. Daarmee geef je gelijk al een sneak preview. Geef bijvoorbeeld 4 stuks content cadeau. Zijn ze daar doorheen? Zorg dat voor een slimme pop-up: ‘’Je hebt al vier video’s bekeken! Wil je nog meer leren? Klik hier voor een abonnement met onbeperkte toegang tot ons cursusmateriaal’’.
  • Laat bezoekers betalen voor verdiepend materiaal. Je kunt de ‘’basics’’ gratis houden, maar extra content creëren als aanvulling waar men wel voor moet betalen.
  • Ook een betaalmuur gekoppeld aan een tijdperiode is een optie. Geef bezoekers een maand lang gratis toegang tot je content. Na een maand, moet men gaan betalen. Dit werkt vooral als je op regelmatige basis nieuwe content toevoegt: dan heeft de bezoeker ook daadwerkelijk een reden om na die eerste maand terug te komen.

Wil je ook aan de slag met een betaalmuur op je cursuspagina? Maatos geeft je allerlei extra features om je website compleet naar je eigen wensen aan te passen! Ontdek ze allemaal.

Probeer 30 dagen gratis
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie