Zelf een cursus maken? Dit is alles wat je moet weten

Een online cursus bestaat uit verschillende onderdelen. Op al deze onderdelen kan jij invloed uitoefenen, maar dan moet je natuurlijk wel weten welke onderdelen dit zijn. In dit blogbericht vertellen we je over alle kneepjes van het vak, zodat jij succesvol en gratis een goede online cursus kan maken. Hieronder vind je ook een overzicht van de onderwerpen! Laten we beginnen.

In dit bericht

Deel 1: Beschrijving van de cursus

Deel 2: Extra instellingen en informatie

Deel 3: Forumonderdeel

Deel 4: Inhoud van de cursus

Deel 5: Prijs van de cursus

Deel 1: Beschrijving van de cursus

Zoals je zal zien, ga je aan de slag in een editor die erg lijkt op die van WordPress. Hopelijk lukt je je hierdoor om gemakkelijker een online cursus te maken. Door de WordPress-editor kan je gemakkelijk teksten aanpassen, styling toevoegen en een goede pagina te schrijven voor je online cursus.

De titel van de cursus formuleren

Dit is de eerste grote beslissing die je moet nemen voor jouw online cursus. Je wilt natuurlijk dat deze klanten aanzet tot het volgen van de cursus, maar ook dat deze fijn klinkt. Ondertussen hebben we hier al duizenden namen van cursussen voorbij zien komen. Sommigen hiervan waren goed en andere waren dat niet. Hieronder staan voorbeelden van goede namen voor verschillende soorten cursussen:

  • Online Cursus Photoshop CS5 / CS6 / CC;
  • Online SEO Training – Scoren met SEO;
  • Haal meer uit jouw website met Google Analytics!.

Wat deze cursussen met elkaar gemeen hebben is dat de titel van de online training duidelijk beschrijft wat je gaat doen in de cursus. Op een opslag zie je dat je gaat leren werken met Photoshop, dat je gaat leren over SEO en dat jouw website leert optimaliseren met Google Analytics.

Cursuscategorie kiezen

De categorie, waarin de online training valt, is niet altijd even relevant voor elk platform. Heb je meer dan vijf cursussen met uiteenlopende onderwerpen? Dan kan het de moeite waard zijn om categorieën te gebruiken. Hiermee kunnen gebruikers van jouw platform snel zien welke cursussen bij elkaar horen. Een voorbeeld hiervan is een designcursusplatform, waarop verschillende cursussen over Photoshop en InDesign staan. De hoofdcategorie van deze cursussen is dus design, maar deze is verder te verdelen in Photoshop en InDesign. Dit zijn in dat geval subcategorieën van design.

Cursusafbeelding kiezen of maken

De cursusafbeelding is een van de meest zichtbare onderdelen van de online cursus. Daarom is het nodig hier goed over na te denken. Er zijn bepaalde factoren waarop je moet letten, waaronder:

  • Hoe de cursusafbeelding eruitziet;
  • URL van de cursusafbeelding;
  • Alt-tekst van de cursusafbeelding.

Tip! Lees verder over het vinden van afbeeldingen voor je cursus.

Hoe de cursusafbeelding eruitziet

Een goede titel maakt al veel goed. Focus de cursusafbeelding erop dat deze de aandacht trekt van klanten, zodat ze de titel lezen van de cursus en de omschrijving die erbij staat. De afbeelding zelf bestaat idealiter uit drie onderdelen. Dit zijn de achtergrond, een icoon of logo en een korte titel. Hieronder zie je enkele voorbeelden van goede cursusafbeeldingen.

URL van de cursusafbeelding

De URL is vaak een factor waar mensen niet aan denken. Echter is het wel iets waar je op moet letten bij jouw cursussen of op jouw website. Want de URL van een afbeelding draagt bij aan de leesbaarheid ervan. Zo komt een afbeelding met een goed leesbare URL makkelijker hoog Google Images en draagt het bij aan de vriendelijkheid voor mensen online. Simpelweg gebruikmaken van beschrijvende woorden is genoeg.

Alt-tekst van de cursusafbeelding

In het kader van leesbaarheid gaan we het nu hebben over de alt-tekst. Deze is belangrijk voor twee redenen. De eerste is dat schermlezers, die veel gebruikt worden door mensen die lastig kunnen werken met computers, de alt-tekst gebruiken om te beschrijven wat er in een afbeelding gebeurt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een blind persoon. Deze komt op jouw pagina terecht en kan de afbeelding niet zien, maar de alt-tekst verteld aan de schermlezer dat dit de cursusafbeelding is voor cursus X. Ook maakt Google gebruik van deze alt-tekst om ervoor te zorgen dat een afbeelding op relevante begrippen gevonden kan worden.

Introductievideo

Een introductievideo is net als de cursusafbeelding een belangrijk visueel hulpmiddel om de cursus te verkopen. In de introductievideo kan jij jezelf, het onderwerp en de cursus introduceren. Zorg ervoor dat deze bestaat uit een introductie van jezelf, van het onderwerp, wat je leert in de online training en wat je uiteindelijk met die informatie kan. Ook is het een mooie manier om jezelf kenbaar te maken aan een mogelijke cursist en kan je de cursist uitnodigen om te beginnen.

Korte beschrijving van de cursus

In de korte beschrijving kan je in 1 à 2 zinnen beschrijven waar de online cursus over gaat of wat de cursist gaat bereiken. Ben je goed met woorden? Dan is dit de eerste plek waar je de cursist kan overhalen verder te lezen. Na de aandacht getrokken te hebben met de korte beschrijving gaan ze namelijk verder lezen en rondkijken. Idealiter begint een korte beschrijving met woorden zoals: “In deze cursus leer je…”, “Leer alles over…” of “Altijd al willen leren hoe je…” en eindigt de beschrijving met een sterke call-to-action.

Volledige beschrijving van de cursus

In de volledige beschrijving heb je ongelimiteerd de ruimte om te typen en weer te geven wat jij wil. Heb je geen idee hoe je een dergelijke pagina opbouwt? Begin dan met de vijf W’s. Voor wie hier niet mee bekend is, dit zijn: wat, wie, waar, wanneer en waarom. Bijvoorbeeld:

  • Wat is het dit onderwerp?
  • Voor wie is deze cursus over dit onderwerp bedoeld?
  • Waar kan je de videolessen over dit onderwerp volgen?
  • Wanneer komt deze kennis over dit onderwerp van pas?
  • Waarom zou je alles over dit onderwerp leren?

Uiteraard zijn er nog andere W’s te verzinnen en is ook het ‘hoe’ relevant, maar hiermee kan je beginnen. Ben je een koning of koningin in het schrijven van teksten? Dan kan je hier helemaal losgaan. Meer lezen over een goede beschrijving? Lees dan hier verder over het maken van een cursusbeschrijving.

Deel 2: Extra instellingen en informatie

Een andere cursus als ingangseis

Mocht je al een keer een cursus gemaakt hebben, dan kan je ervoor kiezen dat de cursist eerst die cursus moet volgen, voordat ze met deze kunnen beginnen. Een voorbeeld hiervan kan zijn een gratis cursus of een cursus waarin de cursist wordt geïntroduceerd in het onderwerp. Bij een online cursus voor gevorderden kan een cursus voor beginners dus de ingangseis zijn.

Alleen toegang bij afronden voorgaande les / toets

Net als bij de ingangseis is dit een manier om ervoor te zorgen dat cursisten een bepaald traject precies volgen. Alleen als de onderdelen elkaar opvolgen, kan de cursist verder. Hier zijn wij geen fan van, omdat bepaalde cursisten bijvoorbeeld kunnen blijven haken bij een toets. Dit is natuurlijk een moment om met elkaar te communiceren, maar niet elke cursist zit daar op te wachten.

Cursuscertificaat

Het certificaat van een cursus is een mooie manier om de cursist te belonen voor zijn harde werk. Ook kan hij deze delen op sociale media of laten zien aan familie, collega’s en vrienden. Voeg een certificaat toe aan de online training, zodat je aan het einde van de cursus nog wat extra’s voor elkaar kan betekenen. Zo kan je de cursist bijvoorbeeld vragen een review achter te laten, voordat hij het certificaat krijgt. Meestal zijn cursisten hier wel toe bereid.

Cursusbadge

De badge van de cursus is niet even prestigieus als het cursuscertificaat, maar kan wel verrassing zorgen bij de cursist. Zo kan je de cursist nog even motiveren de cursus af te ronden. Ook kan je er een leuk woordgrapje van maken of een compliment geven.

Leerdoelen van de cursus

In de vier leerdoelen kan je in woorden beschrijven wat de cursist precies gaat leren. Antwoorden op de vraag: “wat ga je leren in jouw cursus?” kan je hier invullen, zoals:

  1. Alles over de interface van Adobe Photoshop;
  2. Mooie foto’s maken van landschappen;
  3. De gitaar van binnen en buiten kennen;
  4. Schilderen met interactieve videolessen.

Hier geef je dus aan wat de cursist kan ná het volgen van de cursus en het uitvoeren van de opdrachten. Voor mensen die specifiek opzoek zijn naar een onderwerp kan dit de doorslag geven.

Cursusinstructies

De cursusinstructies zijn de eerste woorden die de cursist ziet, nadat hij op “Start cursus >” heeft gedrukt. Hier kan je dus nog tips of aandachtspunten geven aan de cursist. Heb je nog enkele lovende woorden? Verras de cursist dan hier!

Bericht van voltooien cursus

Dit bericht kan je gebruiken, nadat de cursist de cursus heeft voltooid. Complimenten, aanbevelingen of andere opmerkingen kan je hier plaatsen. Is dit een laatste afscheid of kan de cursist nog een andere cursus volgen? Hier heb je ruimte voor extra uitleg.

Deel 3: Forumonderdeel

Hier hebben we geen extra tussenkopjes voor nodig. Het cursusforum is namelijk een vanzelfsprekend onderwerp. Je maakt een forum aan voor het onderwerp of selecteert een van je andere forums. Heb je bijvoorbeeld een designacademie, dan heb je misschien al een Photoshop-forum, dan kan je deze gebruiken voor al je cursussen over Photoshop. Het forum kan een redelijke cursus veranderen in een goede cursus, doordat er ruimte voor discussie ontstaat.

Deel 4: Inhoud van de cursus

Hoofdstuk toevoegen

De inhoud van de cursus is de plek waar cursisten leren. Hier begin je altijd met een hoofdstuk, want dat is het bovenliggende kopje. Op de cursuspagina zijn de hoofdstukken en onderliggende lessen te zien, dus geef ze een mooie en beschrijvende naam, zoals: “Hoofdstuk 1: Excel leren kennen.” en “Les 1: Gebruikmaken van de menubalk.”

Les toevoegen

Nadat je een hoofdstuk hebt toegevoegd, kan je een les toevoegen. Deze les kan je bewerken en bekijken. Al heb je een online cursus, dan is de kans groot dat je werkt met instructievideo’s. Deze video’s kan je hier invoegen. Ook kan je er voor kiezen een les te maken bestaande uit tekst of kan je beschrijvende teksten onder de video plaatsten. Heb je afbeeldingen? Dan kan je die natuurlijk ook gebruiken! Wil je nog meer lezen over het maken van lessen? Bekijk dan deze blog over betere lessen voor jouw cursus.

Instellingen van de les

Subtitel van de les: de subtitel is een visueel aspect, waarmee je meer duiding kan geven aan de cursist.

Soort les: het soort les geeft je de keuze aan te geven of iets een video, audio, podcast of algemene les is. Bij een online cursus is het vaak een videoles.

Les gratis maken: wanneer je de les gratis maakt, kunnen mensen de les gratis bekijken als een soort voorproefje.

Tijdsduur en tijdseenheid: met de tijdsduur geef je aan hoelang iets duurt en met de tijdseenheid geef je aan of het om seconden, minuten of meer gaat.

Forum: met een forum kan je voor bepaalde lessen een plek maken, waar ze bijvoorbeeld ervaringen of gemaakte opdrachten kunnen delen.

Bijlagen: met de bijlagen kan je bijvoorbeeld oefenbestanden toevoegen aan de les.

Toets toevoegen

Gekoppelde cursus: hiermee koppel je de toets aan jouw cursus. Vul hier gewoon de naam van de cursus in en selecteer deze vervolgens.

Automatisch nakijken: Voor meerkeuzevragen kan het nuttig zijn automatisch nakijken aan te zetten, zodat cursisten snel de score zien.

Dynamische toets en willekeurige volgorde: met de dynamische toets laat je het systeem een keuze maken uit vragen en een volgorde kiezen.

Score om toets te halen: met de minimale score voor de toets kan je de cursisten een bepaalde drempel voorleggen. Hierna kan hij/zij pas verder.

Vragen: hier kies je de vragen voor de toets. Je hebt keuze uit meerdere soorten, waaronder de meerkeuze, waar/onwaar en open vragen.

Deel 5: Prijs van de cursus

Nadat de cursus gemaakt is met alle lessen, toetsen en de juiste instellingen kan je de prijs instellen. Dit is vrij vanzelfsprekend, maar de stappen zijn als volgt:

  1. Geef het product een titel, hiervoor kan je ook de naam van de cursus gebruiken of iets nieuws verzinnen;
  2. Bepaal de reguliere prijs, zoals €45 of €99,99;
  3. Geef een eventuele kortingprijs op, die lager is dan de reguliere prijs, zoals €20 of €99,98;
  4. Klik op “wijzig prijsstelling” om het product op te slaan.

Als je een korting hebt ingesteld, komt dit er als volgt uit te zien: €45 €20. Een mogelijke cursist kan dus zien dat er €25 korting wordt gegeven.

Tot slot

Wil je meer lezen of leren over de verschillende onderdelen van een cursus? Lees dan eens de verschillende blogberichten, waarin we dieper ingaan op de individuele onderdelen van een goede cursus. In elk deel van dit blogbericht, vind je de links naar de desbetreffende blog.

Artikel uit de categorie:

Rick de Bie

Rick de Bie

Rick is ondertussen een jaar werkzaam bij Maatos en heeft al tientallen instructeurs geholpen succesvol een cursus te publiceren! Leren over de belangrijkste onderdelen van marketing? Dan moet je bij Rick zijn. Het delen van kennis is een passie, vooral over onderwerpen waar hij diep op in kan gaan!

Op zoek naar jouw niche?

Download onze gratis resource hoe je in 5 stappen jouw niche vindt

Download gratis resource

Vind in 5 stappen jouw niche

Maak betere cursussen. Verkoop meer cursussen.

Trends, tools en tips: we sturen je om de week de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.

Gratis e-book

Ga in 5 stappen dieper in op je doelgroep

Trends, tools en tips: we geven je wekelijks de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.