De effectiviteit van je online cursus beoordelen: waarom en hoe

We hebben het vaak over de kwaliteit van je online cursus, maar dat is meer een paraplubegrip. Want onder die kwaliteit, valt vanalles. Een van de elementen, is de effectiviteit van je cursus: welke resultaten levert het je cursisten op?

Want het hoeft niet te stoppen bij het ‘halen’ van de cursus. De meeste cursussen hebben zelfs meetbare resultaten voor cursisten. Als je die metrics kunt inzien en begrijpen, gaat er een hele wereld van verbeteringen voor je open – en komen er kansen bloot te liggen waar je nog meer cursussen mee kunt verkopen.

In dit artikel duiken we hier helemaal in. We leggen je uit:

  • Wat de impact van je cursus beoordelen je oplevert
  • Hoe je de effectiviteit van je cursus kunt beoordelen
  • En hoe je met die informatie je cursus verbetert

We gaan in methoden op zowel kwantitatieve als kwalitatieve gegevensverzameling, maar we houden het wel zo makkelijk mogelijk: dit kun je allemaal zelf doen, zonder onderzoeksbureaus of gekke trucjes. Klaar voor een deep-dive in je cursus?

De voordelen van het begrijpen van de effectiviteit van je online cursus

Waarom al die moeite doen en niet gewoon afgaan op de reviews? Of cursisten tevreden met je cursus zijn is belangrijk, maar weten wat daarachter schuilgaat levert je nog veel meer op:

  • Je kunt doelgericht cursusverbeteringen aanbrengen, in plaats van de cursus in z’n geheel een facelift te geven. Spaart tijd en dat is goud waard
  • Door voltooiingspercentages en prestatiestatistieken te analyseren, krijg je data die je kunt gebruiken om je cursus te verkopen, data over ROI en informatie die stakeholders goed kunnen gebruiken (bijvoorbeeld als je aan bedrijven wilt verkopen)
  • Het verzamelen van feedback geeft ook meer inzicht in de ervaring van de cursist, waardoor je je marketing en communicatie kunt aanscherpen
  • Als je de effectiviteit en kwaliteit van uw online cursus begrijpt, kun je een betere en impactvolle leerervaring creëren
  • Het helpt je ‘gaten’ in de cursus te identificeren die kunnen worden opgevuld met minicursussen of met cursusverbeteringen – en je kunt ideeën krijgen voor vervolgcursussen

De data die je nodig hebt om de effectiviteit van je online cursus te beoordelen

Oké, wat wil je nou eigenlijk weten als we het hebben over ‘’effectiviteit’’? Dat ziet er voor iedere cursus anders uit. Voor bedrijfscursussen of cursussen gericht op ondernemers kan het gaan om conversies, ROI, of leads. Voor cursussen gericht op management kan het gaan om data zoals personeelsverloop of ziekteverzuim. Maar ook voor meer individuele, persoonlijke cursussen kun je data verzamelen. We verdelen het hieronder in kwalitatieve en kwantitatieve data.

Kwantitatieve gegevens: de statistieken die ertoe doen

Kwantitatieve gegevens bieden objectieve statistieken die jij als cursusmaker kunt gebruiken om de effectiviteit van je cursus te meten. Hier zijn enkele van de belangrijkste kwantitatieve data points om naar te kijken:

  • Voltooiingspercentages van cursussen: welk percentage van de cursisten die aan uw cursus zijn begonnen, heeft deze voltooid? Hoge voltooiingspercentages geven aan dat uw inhoud sterk is en voldoet aan de behoeften van de leerlingen.
  • Aantal uren training voltooid: hoeveel uur training hebben individuen of teams voltooid? Deze statistiek helpt je te begrijpen hoeveel tijd studenten in de cursus investeren en of ze betrokken zijn bij de inhoud. 
  • Meest bekeken materialen/tijd besteed aan cursusmaterialen: aan welke materialen besteden leerlingen de meeste tijd? Deze statistiek helpt je te begrijpen welke inhoud aanslaat bij je publiek, wat goed loopt of waar ze vastlopen. Vraag altijd door!

Kwalitatieve gegevens: geef context aan de cijfers

Kwalitatieve gegevens bieden inzicht in de ervaring van de leerling die niet alleen met cijfers kan worden gemeten. 

  • Stel effectieve feedback- en enquêtevragen: de vragen die je stelt, moeten specifiek, relevant en bruikbaar zijn. Concentreer je op het verzamelen van informatie die je zal helpen om zinvolle verbeteringen aan te brengen, niet op feedback die simpelweg leuk is om te horen of goed staat op je reviews-pagina.
  • Verzamel feedback op het juiste moment: timing is essentieel als het gaat om het verzamelen van feedback. Test wanneer je de meeste respons krijgt.
  • Gebruik verschillende methoden om feedback te verzamelen: je kunt een combinatie van methoden te gebruiken om feedback te verzamelen, zoals online enquêtes, en één-op-één-interviews. Zo kun je net wat dieper in de antwoorden duiken en meer context krijgen.
  • Handel naar de feedback: feedback verzamelen heeft alleen zin als je er ook naar handelt. Wees dus bereid om veranderingen aan te brengen. Zie het niet als kritiek of alleen complimenten, zie het als een actieplan!

Lees hier meer over het verzamelen van feedback voor je cursus

Oh nee: wat te doen met negatieve feedback?

Je wilt het liefste horen dat alles perfect is, maar daar kun je helaas niks mee. Bereid je. Hier is een actieplan voor wat te doen met negatieve feedback:

Luister naar de feedback

Neem de tijd om de ontvangen feedback te lezen en te begrijpen. Probeer jezelf in de schoenen van de cursist te plaatsen en bekijk de dingen vanuit hun perspectief. Wuif het niet meteen weg of denk dat ze iets verkeerd hebben begrepen of gemist: dat is juist een signaal.

Vat het niet persoonlijk op

Negatieve feedback is geen weerspiegeling van je waarde als cursusmaker, en al helemaal niet als persoon. Het is gewoon data. Waardevolle, bruikbare data.

Analyseer de feedback

Zoek naar patronen in de feedback. Zijn er specifieke onderdelen van de cursus waar leerlingen vaak moeite mee hebben? Zijn er overlappende thema’s in de feedback?

Maak een plan voor verbetering

Ontwikkel op basis van de feedback die je hebt ontvangen een plan voor hoe je je cursus kunt verbeteren. Dit kan gaan om het actualiseren van de inhoud, het aanpassen van de cursusstructuur of het bieden van extra ondersteuning. Misschien kun je ook aanpassen wat en hoe je communiceert over je cursus, om de verwachtingen aan te scherpen.

Communiceer met je cursisten

Laat je cursisten weten dat je hun feedback hebt gehoord en gewaardeerd door te laten zien dat je actie onderneemt om de cursus te verbeteren. 

Evalueer de impact van je wijzigingen

Evalueer na het aanbrengen van wijzigingen in uw cursus de impact. Zijn de voltooiingspercentages aan het verbeteren? Geven cursisten meer positieve feedback? Gebruik de data die je eerder hebt verzameld om de effectiviteit van je wijzigingen te meten en blijf zo nodig bijsturen.

Een betere cursus, gebaseerd op data

Kwantitatieve en kwalitatieve gegevens bieden verschillende soorten inzichten in de effectiviteit van uw online cursus. Hier zijn enkele tips voor het gebruik van gegevens om weloverwogen beslissingen te nemen:

  • Analyseer data regelmatig: Maak data-analyse een vast onderdeel van je cursusonderhoudsproces. Maak tijd vrij om je gegevens te bekijken en trends te identificeren.
  • Test en pas aan: Zodra je verbeterpunten hebt geïdentificeerd, test je verschillende oplossingen en pas je de koers aan indien nodig. 
  • Kijk ook buiten je cursus: De wereld van online leren evolueert voortdurend. Blijf op de hoogte van de laatste trends en innovaties en sta open voor nieuwe dingen. Zet de data van je eigen cursus in perspectief met wat er om je heen gebeurt.

Welke data verzamel jij over je cursus?

Wil je meer weten over hoe je je cursus beter kunt maken? Lees al onze blogs of stel je vraag in onze community.

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Jouw cursus vaker verkopen?

Download onze gratis resource hoe je een landingspagina maakt die overtuigt én krachtig is voor SEO

Download gratis ebook

Maak een landingspagina die overtuigt én krachtig is voor SEO

Maak betere cursussen. Verkoop meer cursussen.

Trends, tools en tips: we sturen je om de week de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.

Gratis e-book

Ontdek hoe je jouw cursus vaker kunt verkopen

Trends, tools en tips: we geven je wekelijks de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.