Je hebt ze vast wel eens voorbij zien komen: online challenges. Van opruimen tot fitness en van organiseren tot een nieuwe taal leren-je wordt op alle vlakken uitgedaagd op social media. En dat doet men niet alleen voor de lol. Een challenge is een goede manier om je cursus te promoten. Waarom en hoe? Wij leggen je alles uit!
Waarom zou je een challenge geven?
Omdat het je social media een boost geeft! Men gaat de interactie aan met je account of je hashtags, waardoor je bereik groter wordt.
Als het ware nodig je (toekomstige) cursisten uit om lid te worden van een online community. De voordelen daarvan, beschreven we al in een eerdere blog.
En last but not least: je zet jezelf nog sterker neer als autoriteit in je vakgebied. Alleen iemand die echt weet waar zij of hij mee bezig is, kan immers anderen uitdagen en beoordelen, toch?
Wat voor challenge ga je geven?
Wat halen deelnemers eruit, en wat haal jij uit je deelnemers? Zorg dat je een challenge op de juiste manier koppelt aan wat je aanbiedt-we gaan even uit van een cursus. Hoe kun jij mensen helpen met je cursus, en hoe kun je ze in de challenge laten merken dat ze nog wel wat hulp kunnen gebruiken?
Zorg dat de challenge haalbaar en helder is. Je cursisten willen weten wat het eindresultaat is. Het mag uitdagend zijn, maar absoluut niet onmogelijk. Dat ontmoedigt misschien juist om je cursus te gaan volgen. Denk ook aan de lengte van de challenge. Veel challenges zijn 7 dagen, of juist een maand. Hoe langer je doorgaat, hoe meer waarde je zult moeten toevoegen.
Manieren om je challenge te promoten
1. Via je email lijst
In plaats van een nieuwsbrief, kun je volgende maand je lezers aan te sporen om meer te doen dan lezen. Maak gebruik van je mailing list en verspreid je challenge aan je trouwste volgers.
2. Via de lezers van je blog
Als je een blog bijhoudt, is dat de perfecte plaats om een challenge aan te kondigen. Je kunt tegelijkertijd voortgang delen en elke dag tips of inspiratie geven om de challenge tot een goed einde te brengen.
3. Via Instagram
Spoor je volgers aan om met een hippe hashtag deel te nemen aan je challenge. De resultaten en voortgang kunnen ze delen met de hashtag, waardoor jij ook weer een groter bereik krijgt. Via stories en posts kun je dagelijkse updates en tips delen, maar ook de content van deelnemers reposten.
4. Via Facebook
Je kunt je challenge via gerichte advertenties aan de juiste personen laten zien. Ook kun je binnen jullie Facebookgroep een challenge starten om de betrokkenheid van je cursisten te versterken. Ja, daar win je niet direct nieuwe klanten mee. Maar een goede word-of-mouth door een geweldige cursuservaring met extra challenges, kan absoluut geen kwaad!
In it to win it
Geef deelnemers daadwerkelijk een reden om mee te doen. Geef bijvoorbeeld een gratis toegang tot je cursus weg om het aantal deelnemers te boosten.
Ga jij een online challenge voor je cursisten organiseren? Wij zijn benieuwd. Deel jullie ideeën binnen onze community om elkaar te inspireren en uit te dagen!