Je hebt de eerste paar stappen al gezet, maar je wilt nu wel resultaten gaan zien. Het liefst in nieuwe cursisten die aan de slag gaan met datgene dat je gemaakt hebt. Daarvoor moet je de cursus wel eerst aan de man (of vrouw) brengen. Omdat dit voor veel instructeurs een knelpunt kan zijn, geven we je vandaag wat tips, zodat je jouw cursus makkelijker verkoopt.
Wij zien vaak dat instructeurs moeilijk van de grond komen met hun eigen cursusplatform of losstaande cursus. Dit komt voornamelijk door dat eeuwenoude principe: “als het eerste schaap over de dam is, volgen er meer.” Dit principe van social proof gaat ook op voor online marketing. Het kost vaak veel energie om de eerste personen te overtuigen van de kwaliteit van jouw cursus, daarom moet je zelf stappen nemen om het verkopen makkelijker te maken.
Deze vier veranderingen kan je maken om je cursus vaker te verkopen!
1. Maak gebruik van gratis marketing.
2. Zet een aantal leuke, simpele acties op.
3. Zoek andere bedrijven, waarmee je kan samenwerken.
4. Wees niet bang om de lat lager te leggen.
Hieronder gaan we iets dieper in op deze verschillende veranderingen!
Maak veranderingen, daar waar het moet
Het grootste knelpunt is dus dat mensen van nature wantrouwend zijn en met dat concept moet je gaan spelen. De veranderingen die je moet maken om makkelijker te verkopen, liggen namelijk op het gebied van geloofwaardigheid.
Verandering één: maak gebruik van gratis marketing
Gratis is in principe niet minder effectief dan betaalde marketing. Ga aan de slag met manieren om mensen gratis in jouw cursus te krijgen. Wij hebben vaak gezien dat een cursus heel snel momentum opbouwt, vanaf het moment dat deze gratis wordt gemaakt voor een selecte groep mensen. Dit kunnen collega’s, vrienden of familie zijn. Niet alleen kunnen deze je voorzien van oprechte feedback, maar ze kunnen ook bijdragen aan je geloofwaardigheid door een recensie achter te laten. Win-win, want zij leren gratis en jij krijgt wat je wil.
Verandering twee: zet een aantal leuke, simpele acties op
Mensen houden van interactie, ook al doen ze van niet. Een Facebookdeelactie, zal dan ook door een groot gedeelte van de juiste doelgroep gedeeld worden. Het is gratis in de zin dat de publiciteit je niks kost. Natuurlijk gaat er wel ‘product’ naartoe, maar aangezien jouw cursus of e-learning een ongelimiteerd schaalbaar product is, maakt dat minder uit. Voorbeelden van goede acties zijn deel-en-winacties, tag-een-vriendwedstrijden en fotocompetities. Deze zullen allemaal helpen bij het makkelijker verkopen van jouw cursus.
Verandering drie: zoek andere bedrijven, waarmee je kan samenwerken
Andere bedrijven die iets te maken hebben met het onderwerp van jouw cursus, kan je vragen een gecombineerde deal aan te bieden aan hun klanten. Hiervoor heb je in principe alleen jouw content voor nodig. Dit kan de cursus zijn, op-maat-gemaakt advies dat bij het andere product past of iets anders dat je wilt maken dat relevant is binnen de samenwerking.
Verandering vier: wees niet bang om de lat lager te leggen
Je hebt natuurlijk een idee van wat je wil bereiken op het moment dat je begint. Al snel kan je er achter komen dat de honderd euro die je als prijs gezet hebt niet gaat werken. Je kan afwachten, maar je kan er ook voor zorgen dat óf de kwaliteit verder omhooggaat of dat de prijs naar beneden gaat. Let hierbij goed op wat concurrenten doen en probeer je kop met die informatie boven het maaiveld uit te steken.
Ga zelf aan de slag en zie hoe makkelijk verkopen eigenlijk is.
Deze tips zijn toepasbaar voor vrijwel iedereen met een eigen cursus, bedrijf of online platform. Ga er dus mee aan de slag en maak het jezelf wat makkelijker. Er zijn altijd mensen te vinden om mee samen te werken of die je gratis willen helpen! Wil je meer tips? Lees dan verder op onze blog!