Promoot jouw cursus via Pinterest

Pinterest gebruiken om je online cursus te promoten

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Wie aan social media marketing denkt, denkt vaak niet verder dan Facebook, Instagram en LinkedIn. Pinterest wordt al snel vergeten, of gezien als dat gekke aanhangsel dat vooral voor knutselprojecten en recepten leuk is. Maar Pinterest wordt steeds meer een waardevol kanaal om bezoekers naar je cursuspagina mee te trekken. Wij leggen je uit hoe!

Pinterest is vrij makkelijk te gebruiken en tegelijkertijd super effectief. Een bijkomend voordeel van het platform is dat het tijdsbestendig is: iets dat vandaag gepind wordt, kan over zes maanden nog steeds populair zijn. Elke mogelijke niche is vertegenwoordigd op het platform, dus ook voor jouw cursus is er plek!

Het duurt misschien even voor het balletje gaat rollen en je echt traffic vanuit je Pinterest pagina krijgt. Maar rolt dat balletje eenmaal, dan gaat het grotendeels vanzelf. Zolang je maar consistent blijft en je pagina onderhoudt. Dat doe je in een paar stappen.

  1. Je Pinterest profiel aanmaken

Begin bij het begin: met een goed profiel weten mensen meteen dat ze hier met een echte expert te maken hebben! Je profiel moet laten zien wat je doet, hoe je mensen helpt en wie je doelgroep is. Voeg daarnaast een CTA toe, bijvoorbeeld om te abonneren op je nieuwsbrief

  1. Boards aanmaken

Stap 2 is het aanmaken van borden. Deze moeten laten zien waarover je cursus gaat. Hier ga je content rondom je onderwerp toevoegen. Geef de borden duidelijke namen die goed gevonden kunnen worden. Hou in gedachten welke keywords je potentiële cursisten gebruiken om je te vinden. Zo draagt Pinterest ook bij aan je SEO

  1. Je Pinterest salesfunnel

Het draait allemaal om waardevolle content. In plaats van je Pinterest volgers door te linken naar een salespagina, laat je ze doorklikken naar bijvoorbeeld een blog of video. Hierin leg je een aspect uit van iets dat gerelateerd is aan je online cursus. Zo licht je een tipje van de sluier en maak je lezers nieuwsgierig naar meer. Leg ze bijvoorbeeld de basics uit van je cursus, maar ga niet verder dan dat. Willen ze echt zelf aan de slag? Dan zullen ze je cursus moeten volgen. Sluit dus af met een CTA die wel doorlinkt naar je cursuspagina

  1. Afbeeldingen maken 

Pinterest is een visueel platform, net als Instagram – maar dan met meer mogelijkheden. De link naar je blog, website of video komt in een afbeelding die de aandacht moet trekken en mensen nieuwsgierig maakt. Geen paniek: daar hoef je geen designer voor te zijn. 

In Canva vind je handige (gratis!) templates om in een handomdraai passende visuals te maken voor je Pinterestpagina. Zorg ervoor dat de afbeelding visueel aantrekkelijk is en duidelijk maakt waar het om gaat. Voeg dus zeker ook tekst toe, iets wat op Instagram minder standaard is.

  1. Pinnen maar!

Nu je content hebt, is het zaak om het onder te brengen in de juiste boards. Maak verschillende borden aan en speel met waar je je content pint. Houd er rekening mee dat het algoritme van Pinterest langzamer werkt dan dat van andere social media platforms, maar dat content die eenmaal staat wel waardevol blijft. Dat betekent niet dat je met een paar pins klaar bent: regelmatig nieuwe content plaatsen helpt je uiteraard, en geeft je bezoekers nog meer waardevolle content die ze over de streep kan trekken.

Extra tips voor content:

  • Gebruik screenshots uit je videocursus! Foto’s waar je zelf in te zien bent maken je content nog unieker en persoonlijker. Dat kan niemand kopiëren. 
  • Heb je een handboek of e-book dat geprint kan worden? Print het uit en maak er mooie foto’s mee, of vraag je cursisten om dat te doen. Zo creëer je tegelijkertijd een community. 
  • Is je cursus gerelateerd aan fysieke producten, sport, koken of iets creatiefs? Dan wordt het maken van borden en content nog makkelijker. Je kunt zelfs vragen of je cursisten foto’s willen delen van hun voortgang, proces of creaties en hier een bord mee maken. 
  • Laat ook je eigen werk zien. Bouw je websites, ben je kok of schilder, deel dan wat je zelf hebt gemaakt. Zo inspireer je niet alleen anderen in hetzelfde vakgebied, maar je laat ook zien wat je in huis hebt.
  • Heb je geen fysiek of visueel product dat je kunt laten zien? Pin dan bijvoorbeeld artikels of blogs die je geschreven hebt gerelateerd aan je diensten.

Maak je social media strategie compleet

Wil je aan de slag met social media inzetten voor je cursus? We gaven je eerder al tips om Instagram te gebruiken. Zorg ervoor dat je op meer platformen vertegenwoordigd bent om je complete doelgroep te kunnen bereiken, dus overweeg ook Pinterest. Veel plezier met pinnen!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Artikel uit de categorie:

Anton Verkooijen

Anton Verkooijen

Het is Anton zijn doel om online leren toegankelijk te maken in heel Nederland. Zowel voor (toekomstige) instructeurs als voor de cursisten. Hij is een groot aanhanger van het idee dat je je leven lang blijft leren. Zelf is Anton helemaal weg van digitale marketing en met name e-mail marketing.

Download gratis ebook

Ontdek de 10 meest gemaakte fouten bij online cursussen