Zo schrijf je killer copy voor je online cursus

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Je online cursus is opgenomen, je staat te trappelen om het met de wereld te delen, maar zo ver is het nog niet! Je zult eerst je cursuspagina vorm moeten geven. Nu wordt dat makkelijk voor je gemaakt dankzij onze handige tools, maar de copy — de tekst waarmee je je cursisten gaat overtuigen, enthousiasmeren en informeren — ga je wel zelf moeten schrijven. Maar geen paniek: ook daar hebben we enkele handige tips en tricks voor. 

Begin bij het begin

Voordat je enthousiast op je toetsenbord begint te tikken, is het handig als je voor jezelf opschrijft wat je precies moet gaan schrijven.

  • Wat is de inhoud van de cursus?
  • Voor wie is de cursus bedoeld?
  • Wat maakt jouw cursus de beste keus?
  • Wat is het resultaat van het volgen van je cursus?

Beperk je tot deze vier vragen. Ga niet te veel achtergrondinformatie geven en duik ook niet meteen de diepte in.

De ELC bouwstenen

Je cursuspagina is in principe een salespagina. Een veelgebruikt format voor salescopy is gebaseerd op de ELC bouwstenen.

  • Emotie: hoe gaaf zou het zijn om iets nieuws te leren? Waar kun je dit allemaal toepassen? Zorg ervoor dat je cursisten enthousiast worden van het idee om je cursus af te ronden!
  • Logica: welke praktische zaken leert een cursist tijdens je cursus?
  • Credibility: waarom is jouw cursus de beste? Wat kunnen cursisten na afloop bereiken met hun nieuwe kennis?

Keep It Simple, Stupid

Schrijf je tekst volgens het K.I.S.S. principe: keep it simple, stupid! Dat houdt het niet alleen makkelijker voor jezelf, maar ook voor je lezers.

Veel mensen denken bij schrijven veel meer na dan nodig. In principe is schrijven hetzelfde als spreken, alleen typ je het uit. Benader ook zo het schrijven van je cursuspagina. Ga geen woorden of zinsconstructies gebruiken die je in het dagelijks leven ook niet zou gebruiken. De gouden tip: praat hardop over je cursus, alsof je hem face to face verkoopt. Neem op wat je zegt, en gebruik dat als basis voor je tekst.

Hou het niet alleen simpel, maar ook kort: niemand komt naar je cursuspagina om even lekker een halfuurtje te lezen. Zorg ervoor dat je snel to the point komt en je cursisten binnen no-time klaar zijn om op je call to action te reageren!

Conversational copy

Nu we toch spreken over praten: tekst komt beter binnen wanneer het menselijk is geschreven. Mensen verwerken geschreven tekst op dezelfde manier alsof een mens het tegen ze zegt. Zie je tekst dus als een gesprek met je potentiële cursisten, en wees niet bang om er een stukje persoonlijkheid of humor in terug te laten komen.

Je schrijft niet voor jezelf

De tekst voor je cursuspagina is niet om te laten zien hoeveel tijd en moeite jij in je cursus hebt gestoken. Hij is bedoeld om je lezers te laten merken wat ze nodig hebben, waar ze naar op zoek zijn — en dat is geen uitgebreide lofzang over jezelf.

Bedenk je goed met welke kennis en vragen je bezoekers op je pagina komen. Beantwoord deze vragen en hou rekening met welke terminologie je gebruikt. Is je cursus voor beginners? Leg dan vooral uit wat ze met deze cursus uiteindelijk allemaal gaan leren. Is je publiek al wat verder gevorderd? Dan mag je best de focus leggen op wat moeilijkere begrippen en technieken die ze zullen leren.

Schrijf actief

Om overtuigend te schrijven, moet je de passieve vorm vermijden. Gebruik geen woorden als kunnen, zullen. 

Dus niet:
Na deze cursus kun je foto’s bewerken met Lightroom CC.

Maar wel:
Na afloop van deze cursus bewerk je prachtige foto’s in Lightroom CC.

En ook niet:
In deze cursus zul je leren hoe je je bestanden kunt organiseren.

Maar liever:
In deze cursus ga je aan de slag met het efficiënt organiseren van je bestanden.

Maak de mooiste cursuspagina’s met Maatos

Jij hebt de kennis voor jouw cursus in huis, wij de tools om hem met de wereld te delen. Ontdek Maatos nu 30 dagen gratis om te zien hoe jouw cursuspagina eruit gaat zien!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Artikel uit de categorie:

Rick de Bie

Rick de Bie

Rick is ondertussen een jaar werkzaam bij Maatos en heeft al tientallen instructeurs geholpen succesvol een cursus te publiceren! Leren over de belangrijkste onderdelen van marketing? Dan moet je bij Rick zijn. Het delen van kennis is een passie, vooral over onderwerpen waar hij diep op in kan gaan!

Word lid van de community

Groei mee met tips van echte online instructeurs