social proof

Social proof: zo verzamel en gebruik je het voor je marketing

Koop je iets omdat een bedrijf het aanprijst, of een persoon waar je jezelf in herkent?

We vallen allang niet meer massaal voor reclames. Ook niet als ze verkapt zijn als ‘’reviews’’, gegeven door zogenaamde echte tandartsen, klanten, of vakantievierende gezinnen.

Dat geldt ook voor de markt van online cursussen. Je cursisten zijn op zoek naar bevestiging dat de cursus die jij maakt geschikt is voor een persoon precies als zij. Geef ze dus die bevestiging met social proof!

In dit artikel duiken we in de kracht van social proof, testimonials en reviews. Hoe zet je ze op de juiste manier in, hoe verzamel je ze en wat voor effect hebben ze op je doelgroep? Ready, set, review!

De kracht van social proof

Wie bekend is met het beïnvloedingsprincipe van Cialdini, heeft vast al eens over social proof gehoord. Zijn theorie gaat erover dat consumenten onzeker zijn. Om een keuze te kunnen maken, het liefst voor jou, hebben ze meer informatie nodig. Maar niet van jou! Van mensen die op hen lijken, of van experts. 

Dat kan door een review, een video testimonial, een case study: zolang het maar authentiek is.

En het is effectief: consumenten hebben 63% meer kans om bedrijven en merken met online reviews te vertrouwen in vergelijking met merken zonder reviews. Dat geldt ook voor online cursussen.

Zo verzamel je reviews

De kans is groot dat je nog geen cursisten hebt gehad, en dus ook nog geen social proof van klanten kunt laten zien. Dan is het nog steeds mogelijk – en zeker ook aan te raden – om social proof te verzamelen.

Zo kun je je cursus of delen daarvan gratis maken voor een beperkt aantal mensen, met als doel om je cursus te testen en hun mening te vragen. 

  • Heb je wel al een aantal cursisten, maak er dan een gewoonte van om iedereen om reviews te vragen. Dat kun je doen in speciale mails (niet te vaak, maximaal een keer per maand en bij het behalen van belangrijke mijlpalen in de cursus). Als je een actieve online community hebt, kun je daarin ook mensen die het meest actief zijn benaderen en direct om een review vragen.
  • Maak het vooral ook moeiteloos makkelijk voor mensen om uit zichzelf een review te plaatsen. In je mails bijvoorbeeld, of op je cursuspagina of aan het eind van je social content: geef die linkjes naar plaatsen waar reviews geplaatst kunnen worden. Daarmee laat je ook zien dat je niet bang bent voor feedback!
  • Soms hebben mensen echter een duwtje in de juiste richting nodig. Daarom kun je er iets tegenover zetten. Bijvoorbeeld een feature in je socials, of een gratis coach-call. Zorg ervoor dat je alsnog eerlijke reviews verzamelt.
  • Wees ook open over wat je mogelijk met reviews gaat doen. En last but not least: reageer op elke review, positief of negatief!

Welke reviews moet je nou wel en niet plaatsen?

Je bent misschien geneigd om elke positieve review te plaatsen, die vol met superlatieven staat. Ho, stop. Zorg er voor dat je de review vooral ook inhoud en waarde heeft. Keep in mind dat lezers op zoek zijn naar meer informatie over je cursus, niet allen complimenten erover. Zie hier het verschil:

“Super cursus. Makkelijk te volgen en leuke opdrachten. Zou het zeker aanraden!”

De volgende is misschien iets minder enthousiast, maar een stuk waardevoller.

“Erg waardevolle cursus. Het duurde even om erin te komen, maar ik kan nu na 4 weken zelfstandig aan een schilderij beginnen.”

Hiervan leren anderen wat cursisten echt praktisch leren van je cursus, en hoe snel. Dat soort info helpt ze een stuk verder.

Video testimonials of geschreven reviews?

Het is natuurlijk helemaal top als je je cursisten zo ver krijgt om een video testimonial voor je op te nemen. Zorg er als je video’s gaat gebruiken wel voor dat de video’s niet te lang zijn. Voor een iets meer gecompliceerde cursus is dat wel mogelijk, maar je wilt wel to the point komen: anders haken kijkers af.

Klaar om je eerste review to showcasen?

Ben je nog wat verlegen geweest met het gebruiken van reviews op je website en social media? Maak vandaag een verschil in je marketing en plaats op z’n minst een testimonial, of stuur een email naar je cursisten om die eerste review te verzamelen. You can do this!

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Jouw cursus vaker verkopen?

Download onze gratis resource hoe je een landingspagina maakt die overtuigt én krachtig is voor SEO

Download gratis ebook

Maak een landingspagina die overtuigt én krachtig is voor SEO

Maak betere cursussen. Verkoop meer cursussen.

Trends, tools en tips: we sturen je om de week de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.

Gratis e-book

Ontdek hoe je jouw cursus vaker kunt verkopen

Trends, tools en tips: we geven je wekelijks de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.