premium cursus verkopen

Een premium of high-end cursus verkopen: dit zijn onze tips

Je gaat niet zomaar een cursus verkopen: jij wilt een high-end cursus neerzetten, een doelgroep aanspreken die bereid is flink in zichzelf te investeren, en op zoek is naar een premium, exclusieve ervaring!

We zijn nu al fan, maar het is wel belangrijk dat je deze cursus goed positioneert. Een high-end cursus creëer je niet door ‘premium’ of ‘exclusief’ in de titel te verwerken. Hier zijn onze tips om een superwaardevolle cursus neer te zetten. 

Bouw aan je personal brand

Als niemand je kent, je geen volgers hebt en je geen autoriteit in je vakgebied bent, kan de cursus nog zo mooi zijn, maar dan is het alsnog lastig om hem als ‘premium’ neer te zetten.

Toekomstige cursisten zullen eerder bereid zijn een hogere prijs te betalen als ze vertrouwen hebben in de instructeur. Je hebt geen beroemdheid nodig als gezicht van je cursus, maar het helpt om een naam op te bouwen in bepaalde kringen. Dat begint al bij LinkedIn, maar een sterk personal brand neerzetten vraagt om meer!

Zorg ervoor dat je openlijk gerespecteerd wordt in je vakgebied en over relevante referenties hebt. Waar ben je gepubliceerd? Met wie heb je gewerkt? Heb je reviews? Highlight die referenties in je cursusbeschrijving en marketingmateriaal!

Zet een limiet op het aantal cursisten

Een andere manier om je cursus letterlijk meer exclusief te maken, is door een limiet te zetten op het aantal cursisten dat je laat deelnemen. Je kunt er nog een schepje bovenop doen door een pre sale te doen waarin je een selectief groepje laat deelnemen. Je kunt dan bijvoorbeeld wel aangeven dat je over een X aantal maanden weer nieuwe cursisten toelaat. Ze dan ook een wachtlijst op die je in de tussentijd warm houdt met nieuwsbrieven en andere content. 

Bied een-op-een coaching aan

Voeg een persoonlijk en premium tintje toe aan je cursus door een-op-een coaching aan te bieden aan elke student die zich aanmeldt voor de premium editie.

Dit kan bijvoorbeeld een telefonische sessie van 30 minuten zijn, of diepgaande, gepersonaliseerde feedback geven op een van de cursusopdrachten. Ook kun je een heel gepersonaliseerd traject aanbieden. Zo bied je net wat extras!

Creëer een community met exclusieve toegang

Er is voor elk vakgebied en onderwerp wel een community. We raden je altijd al aan om een eigen community op te zetten, maar zeker voor een high-end cursus is het belangrijk dat dit een privé community is waar je niet zomaar toegang tot krijgt. 

Een ‘inner circle’ of mastermind groep doet het vaak goed, en het klinkt ook goed! Dit is waar je leden hun ervaringen kunnen delen en de verbinding aan kunnen gaan. 

Geef een diploma of certificaat

Een cursus wordt direct meer waard als cursisten een echt certificaat aan het eind van de cursus ontvangen. Uiteraard moet je wel zelf gecertificeerd zijn om bepaalde certificaten uit te geven, maar mocht je dat zijn, gebruik dit dan ook!

Voor sommige skills bestaat er echter simpelweg geen certificaat. In dat geval kun je er altijd voor kiezen om cursisten een referentie te schrijven.

Voeg live content toe aan je cursus

Onze laatste tip om een exclusief tintje aan je cursus te geven: host af en toe een live workshop of webinar. Hier kun je uiteraard weer exclusieve toegang voor opzetten voor deelnemers.

De volgende stap? Ook daar schreven we een blog over: zo bepaal je de juiste prijs voor je cursus.

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Download gratis resource

Vind in 5 stappen jouw niche

Krijg meteen toegang tot de laatste replay

Vul je gegevens in

Doe mee met het volgende live webinar!

Ontdek alle mogelijkheden van het systeem én stel live jouw vragen.