Laten we het eens hebben over een oude vertrouwde in de marketingwereld: adverteren. Natuurlijk zijn er duizenden manieren om je cursus onder de aandacht te brengen: personal branding, social selling, netwerken en SEO – maar online adverteren is als tactiek al jaren betrouwbaar. Toch is niet iedereen er meteen he-le-maal weg van.
Dat komt doordat het meer ‘voelt’ als reclame maken – en dat wordt vaak afgezet als ‘slechte’ marketing. Niet authentiek, niet persoonlijk. Maar het is wel effectief, als je het juist doet. En het kan ook authentiek zijn, en mensen persoonlijk helpen.
Daarom duiken we in dit artikel in de wondere wereld van adverteren. Via welke kanalen kan het, wie bereik je ermee en wat moet je weten over deze manier van marketing?
📣 Op welke kanalen kun je tegenwoordig adverteren?
‘Vroeger’ adverteerde je via de krant. Toen radio en televisie. En toen was daar opeens Google en Facebook. Zo’n 10 jaar geleden was dit helemaal je van het. Je kon opeens gerichte advertenties laten zien, aan personen binnen een bepaalde demografische groep.
Daar kwamen niet zo langzaamaan nieuwe kanalen bij. Vandaag de dag kun je ook op Instagram, TikTok en zelfs LinkedIn je promotionele ei kwijt. Ook op YouTube, Pinterest en zelfs Reddit kun je adverteren. Hieronder zie je in een snel overzicht wat elk platform kost, wie je ermee kunt bereiken en wat je erover moet weten.
Platform | Kosten | Andere informatie |
Kosten per klik (CPC) in 2022 gemiddeld $0,974. | Meer dan 2 miljard maandelijkse actieve gebruikers, mogelijkheid om specifieke interesses en gedragingen te targeten | |
Gemiddeld $0,20 – $2,00 per klik, terwijl de CPM gemiddeld $6,70 bedroeg | Ongeveer 8 miljoen gebruikers, zeer visueel platform, geweldig voor merkbekendheid. De groep die het grootste is: vrouwen tussen de 25 en 34. | |
Gemiddeld $5.26 per click | Meer dan 10.47 miljoen gebruikers in Nederland. Professioneel netwerk, geweldig voor B2B-reclame, mogelijkheid om specifieke functietitels en industrieën te targeten | |
YouTube | $0,03 – $0,30 USD per weergave | Zeer visueel platform, ideaal voor inspireren en overtuigen video-inhoud |
$2,00 tot $5,00 per duizend vertoningen | Nog niet heel populair om te adverteren, maar juist daarom een kans! Perfect voor advertenties met een visuele focus | |
tussen $2 en $4 in Google Search.Kosten per klik in het Display Netwerk zijn gemiddeld minder dan $ 1 | Need we say more? Grootste zoekmachine ter wereld, mogelijkheid om specifieke zoekwoorden en interesses te targeten |
🎯 Wat bereik je met online advertenties?
Dat bepaal je – grotendeels – zelf. Je kunt online advertenties inzetten voor verschillende (meetbare) doelen:
- Meer websitebezoekers
- Meer leads verzamelen
- Werken aan je zichtbaarheid en naamsbekendheid
- Nieuwe doelgroepen bereiken
- Verkoop stimuleren (hello, Google Shopping!)
Welk kanaal je het beste kunt gebruiken, hangt af van wat je specifieke doel is en waar jouw doelgroep het beste te bereiken is.
👍 Facebook (en Instagram)
Zitten er nog mensen op Facebook? Ja, en het is niet alleen je buurvrouw die glitterplaatjes voor verjaardagen verstuurt.
We zijn Facebook minder gaan gebruiken, maar dat geldt niet voor iedereen. Het is nog altijd een super populair platform, zeker onder de wat oudere doelgroepen (en die hebben vaak wat meer te besteden, wink wink).
Facebook is een van de grootste sociale media platforms ter wereld en biedt een breed scala aan advertentiemogelijkheden.
Facebook stelt je in staat om je advertenties te richten op specifieke doelgroepen op basis van demografische gegevens, interesses en gedrag. Zorg ervoor dat je je doelgroep goed begrijpt en dat je advertenties op maat maakt om hen te bereiken.
Facebook biedt verschillende advertentie-indelingen, waaronder afbeeldingsadvertenties, videoadvertenties, carrouseladvertenties en meer. Kies een indeling die het beste past bij jouw boodschap en doelstellingen.
Ook goed om te weten: je kunt in een druk op de knop je Facebook advertenties ook inzetten op Instagram. Instagram zit qua doelgroep wel iets anders in elkaar.
Met 13.7 procent van de gebruikers in de categorie ‘vrouwen tussen de 25 en 34 jaar’ liggen hier duidelijke kansen voor specifieke advertenties, maar ook andere leeftijden en doelgroepen zijn goed vertegenwoordigd op Instagram.
Goeie deal: Cursus Facebook en Instagram Adverteren Fundamentals | Soofos
👯 TikTok
TikTok is een relatief nieuw social media platform dat snel groeit in populariteit, vooral onder jongere gebruikers. Hier zijn enkele belangrijke dingen om te weten als je TikTok-advertenties wilt gebruiken om je cursus te promoten:
Je bereikt niet alleen je neefje van 14 en andere Gen Z’s via TikTok. Het platform is ook in Nederland razend populair onder de iets oudere jongeren. En het groeit als kool, in elke leeftijdscategorie.
TikTok biedt verschillende advertentie-indelingen, waaronder in-feed advertenties, challenges branded effects en meer.
Kies een format waarmee je de aandacht trekt en waar je een goede video voor kunt maken. En daar heb je absoluut geen professionele film crew voor nodig. Zeker met de opkomst van AI! (Check deze blog: 14 AI-tools om content voor je cursus mee te maken!)
Good old Google! Dit is nog altijd een van de populairste kanalen om te adverteren. Het gebeurt net even anders dan op social media. Je kiest nog altijd de doelgroep zelf, maar het is gelinkt aan bepaalde zoekwoorden waarmee jij op de kaart wordt gezet.
Je kunt op Google op verschillende manieren adverteren. Dit is slechts een greep uit de mogelijkheden:
- Google Zoeken: gerelateerd aan de zoekmachine – hiermee kun je bieden op de eerste plaats voor specifieke zoekwoorden
- Google Shopping: hiermee kun je producten uitlichten
- Google Display: maak advertenties die op andere websites worden weergegeven
- Video Campagnes: je kunt ook je advertenties op YouTube laten zien via Google
Als je een online cursus aanbiedt over “fotografie voor beginners”, kan je bieden op zoekwoorden zoals “fotografielessen”, “digitale fotografie cursus” en “fotografie tips” om je advertenties te laten verschijnen wanneer mensen zoeken naar deze woorden.
Het platform werkt op basis van een veilingsysteem, waarbij adverteerders bieden op zoekwoorden en advertentieruimte om hun advertenties te laten verschijnen voor hun doelgroep.
LinkedIn, is dat niet alleen de plek om te posten over hoe vroeg je opstaat en op welke beurs je bedrijf komende maand te vinden is? Nee! LinkedIn is een zakelijk platform, waar je veel meer uit kunt halen dan je waarschijnlijk nu doet. Ja, op het gebied van personal branding en social selling, maar ook op het gebied van adverteren.
Op LinkedIn adverteren werkt veelal hetzelfde als op Facebook, met het duidelijke verschil dat je je richt op een zakelijke doelgroep. Daar heb jij als instructeur ook wat aan. Je kunt namelijk targetten op bepaalde opleidingsniveaus, beroepen, sectoren en connecties met bepaalde bedrijven.
Met LinkedIn kun je dus zo je cursus adverteren, maar je kunt ook leads verzamelen via advertenties. Zo kun je je e-maillijst groeien, bijvoorbeeld. Je kunt ook retargeting toepassen op LinkedIn. Genoeg opties dus!
Je kunt het met LinkedIn advertenties simpel houden zoals in het voorbeeld hieronder, maar je kunt ook blogs in carrousels gieten en daar advertentiebudget tegenaan gooien,
Adverteren op Pinterest is nog niet echt booming business in Nederland, maar juist daarom kan het kansen bieden voor bepaalde cursussen en onderwerpen.
Volgens het platform zelf is het 2.3x efficiënter qua kosten per conversie dan advertenties op andere social media platforms.
Je kunt je ads laten zien op basis van interesses, keywords, demografische informatie en ‘actalikes’ (mensen die zich hetzelfde gedragen als vergelijkbare doelgroepen). Ook bieden ze automated targeting aan, waarmee ze je doelgroep bepalen op basis van je Pin.
📈 Hoe kun je effectief adverteren?
Het is vooral een kwestie van testen, optimaliseren en dan dat proces weer herhalen. Dat is hoe je de meeste clicks en views uit je budget kunt halen.
Zorg er daarnaast voor dat je landingspagina helemaal in orde is. Je wilt niet alleen dat je advertenties bezoekers aantrekken: je wilt ze ook meteen overtuigen om je cursus te kopen.
Ook is het belangrijk dat je alles goed ingesteld hebt, zodat je advertentieresultaten goed gemeten worden. Begin nooit zomaar met adverteren als de basis niet gelegd is.
🤑 Hoe lang duurt het voordat adverteren wat oplevert?
Ook dit hangt af van allerlei factoren: je strategie, welk platform je gebruikt en natuurlijk hoeveel budget je bereid bent in te zetten. Bedenk je dat adverteren geen quick fix is. Natuurlijk is het sneller dan het opbouwen van een personal brand, maar het vergt nog altijd de nodige tijd om te optimaliseren.
Heb jij al advertenties overwogen voor jouw cursus? Check hier al onze andere tips over het verkopen van je cursus.