maatos edupreneurship

Alles wat je moet weten over edupreneurship in 2021

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Edu-wat? Nee, lieve lezers, deze copywriter heeft haar spellingscontrole niet lukraak uitgezet en gaat hier de fout in. We gaan het écht hebben over edupreneurship. 

Wat is edupreneurship?

De meeste mensen hebben de optelsom al gemaakt: education + entrepreneurship = edupreneurship. We gaan het hebben over ondernemers die hun geld verdienen met onderwijs. Ondernemende onderwijzers, of onderwijzende ondernemers: het kan allebei. Daarnaast kan het ook een leerkracht zijn die zelfstandig nieuwe producten en technieken voor in de klas ontwikkelt, of iemand met een achtergrond in onderwijs die op een ondernemende manier het onderwijssysteem probeert te veranderen. 

Want als edupreneur is je business gebaseerd op onderwijs. Je kunt cursussen verkopen, waarbij onderwijs dus je product is. Maar je kunt onderwijs ook inzetten als marketing- of salestechniek. Bijvoorbeeld door webinars aan te bieden in je funnel, om een uiteindelijk product of service te verkopen.

De opkomst van edupreneurs

Waarom is dit plotseling zo’n booming business? Het is niet gek als je kijkt naar de hoeveelheid en ook kwaliteit van producten en diensten op de markt. Nieuwe ondernemingen schieten als paddestoelen uit de grond, maar de kwaliteit van wat ze aanbieden bokst niet altijd op tegen het huidige aanbod. 

Door mensen iets nieuws te leren, voeg je waarde toe aan je product of dienst. Give a man a fish, and he will eat for a day. Teach a man to fish… Je snapt ‘m wel. Door voortdurend mensen de kans te geven iets nieuws te leren, bied je iedereen een unieke ervaring, in plaats van een product dat voor iedereen precies hetzelfde is.

Edupreneurship en contentmarketing

Daarnaast loopt de opkomst van edupreneurship ook parallel aan de rijzende ster die contentmarketing heet. Bedrijven komen niet langer weg met blogs geschreven voor zoekmachines: artikelen moeten waardevol zijn. Daarnaast schakelen ook andere platforms over naar meer educatieve content. Instagram geeft met reels de ruimte voor innovatieve en leerzame videos. Op Clubhouse kun je alles leren, van marketingtips tot talen. Content moet niet alleen maar leuk zijn – wanneer het leerzaam is, blijft het beter hangen. 

Waarom je een edupreneur zou moeten worden als entrepreneur

Ben jij ondernemer en denk je: ik heb al dat extra werk niet nodig? Think again. 

Waar veel mensen in hun professionele loopbaan uiteindelijk tegenaan lopen, hoe succesvol ze ook zijn, is dat ze er niet genoeg voldoening uit weten te halen.

Edupreneurship is geen sales trucje waarmee je meer geld in het laatje krijgt. Het is een manier om je business – of het onderwijs – te transformeren, om er meer waarde in te stoppen, en er zo meer voldoening uit te halen. 

Ben jij klaar voor de stap naar edupreneurship? Exciting! We schrijven regelmatig blogs over hoe je met het delen van kennis je passie kunt verspreiden en een passief inkomen kunt opbouwen. Hier lees je er meer over!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Download gratis ebook

Maak een landingspagina die overtuigt én krachtig is voor SEO