hoe lang cursus

Hoe lang moeten je online cursus en lessen zijn?

Tijdens onze schooltijd genoten we er allemaal van: speciale roosters waarin de lessen extra kort waren. Een typisch gevalletje van less is more. Maar wie een online cursus volgt, kijkt er meestal anders naar. Die mensen willen vooral veel waarde uit hun cursus halen.

Een flinke klus voor jou als instructeur. Hoe vang je alle nodige informatie en breng je het pakkend over, zonder te langdradig te zijn? Hoe hou je de aandacht vast, en voor hoe lang is dat überhaupt vol te houden?

Heel veel instructeurs worstelen met de vraag hoe lang hun cursus moet zijn. Uiteraard hangt het enorm af van je onderwerp, maar er zijn wel een aantal punten om rekening mee te houden. De klok tikt, dus laten we erin duiken. 

Alles op z’n tijd

Je zult je content moeten afstemmen op de spanningsboog van je cursisten. Probeer daarom niet verschillende lessen in één les te stoppen. Zelfs niet als dat betekent dat sommige lessen beduidend korter zijn dan andere. Juist die afwisseling kan ook fijn zijn: die kortere lessen kan een cursist dan volgen wanneer ze minder tijd hebben. 

Hou je aan je structuur

Wie onze eerdere blogs heeft gelezen, weet dat we je aanraden om voor je de cursus gaat ontwikkelen, een duidelijke structuur neerzet. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je cursisten.

Hoe lang is te lang?

Het fijne aan online leren is dat je het makkelijker in je dag kunt plannen. Je hoeft immers niet in de trein of auto te springen om naar een les te gaan. Minder fijn als je instructeur die bespaarde tijd gebruikt voor extra lange lessen.

Voor de meeste onderwerpen geldt dat een les die langer dan 30 minuten duurt, lastiger te volgen is. Bespreek je een case study of is het een extra belangrijk onderwerp, dan kan het natuurlijk meer tijd in beslag nemen. Maar probeer het zoveel mogelijk in stukjes te hakken, zodat je cursisten het kunnen bekijken wanneer het uitkomt, en niet je video’s hoeven te pauzeren. 

In langere lessen kun je instructies en theorieën doornemen. In kortere lessen kun je opdrachten uitleggen, of korte samenvattingen geven. 

Ultrakorte content hoeft niet minder waardevol te zijn. Het kan dienen als een snelle reminder of opfrisser, of juist duidelijk maken waar de focus op moet liggen. 

Hou het interactief

Zitten en luisteren is vele malen moeilijker dan actief aan de slag gaan met lesstof. Zorg er dus voor dat je je cursisten aan het denken en doen zit, direct in je lessen. Dat betekent niet alleen een grote toets aan het einde, maar ook quick quizzes tussendoor. 

Wanneer je aanvoelt dat het tijd is voor zo’n snelle quiz, kan het ook een goed moment zijn om de les na dat punt af te breken. 

Mobiel of laptop?

Onderzoek of je doelgroep je cursus vooral via smartphones of desktops bekijkt. In het geval van smartphones, is het aan te raden om de content nog net iets korter te maken. Mobiele kijkers zijn namelijk vaak on the go, dus dan is het fijner als je snel kunt schakelen tussen korte lessen. 

Hoe lang moet een cursus dus zijn?

Zo lang als nodig, maar zo kort als mogelijk. Informeer je cursisten ook vooraf over hoe de cursus is opgebouwd en wat een realistische tijdlijn is om hem succesvol af te ronden.

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Op zoek naar jouw niche?

Download onze gratis resource hoe je in 5 stappen jouw niche vindt

Download gratis resource

Vind in 5 stappen jouw niche

Maak betere cursussen. Verkoop meer cursussen.

Trends, tools en tips: we sturen je om de week de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.

Gratis e-book

Ga in 5 stappen dieper in op je doelgroep

Trends, tools en tips: we geven je wekelijks de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.