Hoe schrijf je een goede cursusbeschrijving?

Sta je op het punt om jouw kennis met de wereld te delen door middel van een online cursus, maar worstel je met het perfect verwoorden van jouw aanbod? Geen zorgen, je bent niet de enige. Het schrijven van een aantrekkelijke en overtuigende cursusbeschrijving is een kunst op zich. Het is immers jouw kans om potentiële cursisten nieuwsgierig te maken, te boeien en uiteindelijk over de streep te trekken. Maar hoe pak je dat aan? Met onze handige stappenplan en tips wordt het schrijven van die pakkende cursusbeschrijving een fluitje van een cent. 

Het belang van een goede cursusbeschrijving

Een sterke cursusbeschrijving is zoveel meer dan alleen wat tekst op een pagina. Het is de eerste indruk die potentiële cursisten krijgen van wat je aanbiedt. 

De beschrijving is jouw kans om op te vallen, om te laten zien dat wat je biedt uniek, waardevol en precies is wat de lezer nodig heeft. Het is de brug tussen de behoefte van de cursist en jouw oplossing. 

Een cursusbeschrijving gaat dus veel dieper dan alleen maar vertellen wat er in de cursus aan bod komt. Het is een krachtige bevestiging van wat jouw cursus werkelijk te bieden heeft. In deze beschrijving leg je niet alleen uit wat de inhoud is, maar onderstreep je vooral de unieke waarde en de resultaten die deelnemers kunnen verwachten. Het is jouw kans om aan te tonen hoe je cursus zich onderscheidt van alle andere, door precies te benoemen welke specifieke voordelen het heeft voor de cursist.

Verschillende versies van je cursusbeschrijving maken

Elke plek waar je je cursus onder de aandacht brengt, heeft zijn eigen dynamiek en beperkingen qua lengte en stijl van de content. Door vooraf meerdere versies van je cursusbeschrijving te schrijven, zorg je ervoor dat je altijd de meest geschikte versie bij de hand hebt, of je nu je cursus promoot op je eigen website, landingspagina, sociale media, of tijdens een netwerkevent.

  • Op je website en landingspagina heb je de luxe van ruimte. Hier kun je dieper ingaan op de inhoud van de cursus, jezelf voorstellen, uitgebreide leerdoelen beschrijven, en gedetailleerde informatie geven over wat cursisten kunnen verwachten. Gebruik deze ruimte om potentiële deelnemers te informeren en te overtuigen van de waarde van je cursus.
  • Op sociale media daarentegen, is de attention span van je publiek korter en de ruimte beperkter. Focus hier op het prikkelen van interesse met beknopte, krachtige berichten die de essentie van je cursus vangen. Een boeiende vraag, een opvallend feit, of een korte testimonial kan hier effectief zijn om snel aandacht te trekken en mensen te motiveren om meer te willen weten.
  • Voor netwerkevents of podcasts, waar je direct met je publiek in gesprek bent, is een elevator pitch onmisbaar. Dit is een korte, overtuigende beschrijving van je cursus die je in ongeveer 30 seconden kunt delen. Het doel is om interesse te wekken en een blijvende indruk achter te laten, zodat mensen zich later verder willen verdiepen in wat je te bieden hebt. Het doel is dus niet om meteen te verkopen!

Het is belangrijk om te onthouden dat, ongeacht het platform, je boodschap duidelijk, consistent en gericht moet zijn. Je wilt dat je cursus opvalt, maar ook dat je herkenbaar bent. Daar is consistentie cruciaal voor: gebruik dezelfde woorden, beschrijf dezelfde doelen en zorg dat je tone of voice overal te herkennen is. 

Begin bij het begin

Voordat je enthousiast op je toetsenbord begint te tikken, is het handig als je voor jezelf opschrijft wat je precies moet gaan schrijven.

  • Wat is de inhoud van de cursus?
  • Voor wie is de cursus bedoeld?
  • Wat maakt jouw cursus de beste keus?
  • Wat is het resultaat van het volgen van je cursus?

Beperk je tot deze vier vragen. Ga niet te veel achtergrondinformatie geven en duik ook niet meteen de diepte in. Vanuit hier kun je vervolgens de template voor een sterke cursusbeschrijving invullen.

Template voor een sterke cursusbeschrijving

Nu je weet wat het belang is van een goede cursusomschrijving en voor welke platforms je hem gaat schrijven, is het tijd om aan de slag te gaan! Met dit template zorg je ervoor dat je geen enkele stap overslaat.

  1. 1. Inleiding

Wat is het thema en waarom is het relevant?

Welk uniek probleem lost jouw cursus op?

2. Cursusinhoud

Welke kernonderwerpen behandel je?

Wat zullen deelnemers leren?

3. Doelgroep

Voor wie is deze cursus ideaal?

Zijn er voorvereisten voor deelname?

4. Structuur en formaat

Hoe is de cursus opgebouwd?

Welke materialen en leermethoden bied je aan?

5. Instructeur(s)

Wie geeft de cursus en wat is hun expertise?

6. Voordelen

Wat voegt deze cursus toe voor deelnemers?

Heb je succesverhalen of positieve feedback?

7. Call-to-Action

Wat is de volgende stap voor geïnteresseerden?

Keep It Simple, Stupid

Schrijf je tekst volgens het K.I.S.S. principe: keep it simple, stupid! Dat houdt het niet alleen makkelijker voor jezelf, maar ook voor je lezers.

Veel mensen denken bij schrijven veel meer na dan nodig. Tekst komt beter binnen wanneer het menselijk is geschreven. Mensen verwerken geschreven tekst op dezelfde manier alsof een mens het tegen ze zegt. Zie je tekst dus als een gesprek met je potentiële cursisten, en wees niet bang om er een stukje persoonlijkheid of humor in terug te laten komen.

Benader ook zo het schrijven van je cursuspagina. Ga geen woorden of zinsconstructies gebruiken die je in het dagelijks leven ook niet zou gebruiken. De gouden tip: praat hardop over je cursus, alsof je hem face to face verkoopt. Neem op wat je zegt, en gebruik dat als basis voor je tekst.

Hou het niet alleen simpel, maar ook kort: niemand komt naar je cursuspagina om even lekker een halfuurtje te lezen. Zorg ervoor dat je snel to the point komt en je cursisten binnen no-time klaar zijn om op je call to action te reageren!

Hoe schrijf je een sterke inleiding voor je cursusbeschrijving?

Het schrijven van een sterke inleiding voor je cursusbeschrijving vraagt om een directe en persoonlijke benadering. In plaats van te beginnen met een algemene vraag die vaak wordt gebruikt en weinig indruk maakt, zoals ‘’Altijd al willen…’’ of ‘’Meer leren over’’ – kies je voor een aanpak die meteen de aandacht grijpt en de unieke waarde van je cursus belicht. 

Probeer eens een gerichte vraag te stellen die de nieuwsgierigheid en ambitie van je potentiële cursisten prikkelt: “Droom je ervan binnen een maand je eigen vlogs professioneel te bewerken?” of “Zie jij jezelf al binnen een jaar als de succesvolle leider van je eigen designbureau?” Deze vragen zijn niet alleen specifieker en boeiender, maar ze schetsen ook direct een beeld van de mogelijke resultaten na het volgen van je cursus.

Versterk de interesse die je met je openingsvraag hebt gewekt door te benadrukken wat cursisten zullen leren en bereiken. Een effectieve vervolgzin kan zijn: “Na afronding van deze cursus beschik je over alle kennis en vaardigheden om zelfstandig … uit te voeren, waardoor je … kunt realiseren.” Dit bevestigt niet alleen de waarde en het doel van je cursus, maar moedigt ook aan tot actie door het concrete resultaat te benadrukken dat cursisten kunnen verwachten.

Uitgebreide cursusbeschrijving van het onderwerp

Je wilt natuurlijk niet dat de verkeerde cursist de cursus volgt. Iemand zonder paard wil waarschijnlijk geen cursus over paardrijden volgen. Daarom kan het slim zijn om nog een uitgebreidere uitleg te geven over het onderwerp, zodat lezers zeker weten waar de cursus over gaat.

Onderdelen van een beschrijving over het onderwerp

De onderdelen kunnen verschillen voor diverse onderwerpen. Bij een cursus over een computerprogramma zal deze verschillen van een cursus over tuinieren. De volgende onderdelen kan je vrijwel altijd gebruiken:

  • Trends en ontwikkelingen, bijvoorbeeld als jouw cursus over een vernieuwend onderwerp gaat, kan het nuttig zijn te vertellen over de trend die gaande is.
  • Voorbeelden, in de vorm van afbeeldingen of tekst, waarmee je laat zien waar het onderwerp om draait.

Overzicht van de lesstof

De lesstof is een belangrijk onderdeel van de cursus, want dat bepaalt wat de cursist precies leert. Ondanks dat dit ook in het cursusoverzicht staat, kan het geen kwaad hier meer aandacht aan te besteden. Zo kan je voor de individuele onderdelen meer aandacht besteden en aankaarten, waarom het een belangrijk onderdeel is. Hier kan je verder lezen over het maken van goede lessen.

Voorbeelden van overzichten

Hieronder zie je meerdere voorbeelden van een overzicht, met verschillende onderwerpen:

Voorbeeld 1: Wat ga je leren in deze cursus?

  • Hoe je de boekhouding van een MKB doet;
  • Waar je op moet letten bij het doen van de boekhouding;
  • Welke programma’s je moet gebruiken als je het zelf doet.

Voorbeeld 2: Na het volgen van deze cursus, kan je:

  1. Inspelen op de bepalende factoren van het sollicitatiegesprek;
  2. Ervoor zorgen dat je in de gedachte blijft van de potentiële werkgever;
  3. Beter omgaan met een mogelijke afwijzing na een gesprek.

Voorbeeld 3: In deze cursus leer je:

  • Hoe je kleuren mengt, zodat je kan schilderen;
  • Op welke manier je kleuren kiest voor jouw schilderij.

Doelgroepbeschrijving

Het is voor veel mensen nuttig om te weten of ze tot de doelgroep van de cursus behoren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan benodigde voorkennis of ervaring, want niet iedereen heeft voorkennis van het onderwerp. Wanneer iemand niet per se tot de doelgroep behoort, kan hij of zij dat beter van tevoren weten. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je een cursus hebt gemaakt voor een specifieke subgroep van een doelgroep, maar dat betekent dat je ook (misschien onbewust) een ander gedeelte uitsluit.

Voorbeeld van een goede doelgroepbeschrijving

“De cursus is geschikt voor iedereen die affiniteit heeft met het maken van online cursussen of interesse heeft in het online lesgeven. Ben je niet bezig met online scholing? Dan zal een groot gedeelte van deze cursus niet relevant voor je zijn. In dat geval kan je beter bij mijn online cursus over succesvol lesgeven in de klas kijken. Wil je je eerst oriënteren? Dan is misschien de gratis cursus een goede plek om te starten of kan je verder lezen op deze pagina.”

Tip: het is dus beter om de juiste doelgroep te definiëren en de verkeerde doelgroep uit te sluiten of ergens anders heen te sturen.

Overtuigend gedeelte van de cursusbeschrijving

Een cursusbeschrijving moet overtuigen, want het is datgene dat de cursist ziet vóór hij of zij de beslissing maakt. Schrijf in dat geval ook zeker een overtuigend gedeelte, waarin je expliciet vertelt over het “waarom” achter deze cursus.

Om overtuigend te schrijven, moet je de passieve vorm vermijden. Gebruik geen woorden als kunnen, zullen. 

Dus niet:
Na deze cursus kun je foto’s bewerken met Lightroom CC.

Maar wel:
Na afloop van deze cursus bewerk je prachtige foto’s in Lightroom CC.

En ook niet:
In deze cursus zul je leren hoe je je bestanden kunt organiseren.

Maar liever:
In deze cursus ga je aan de slag met het efficiënt organiseren van je bestanden.

Een goed voorbeeld van een overtuigende cursusbeschrijving:

“Je vraagt je waarschijnlijk nog steeds af wáárom je de cursus moet volgen. Ik weet uit ervaring dat het lastig in woorden of tekstboeken uit te leggen is hoe je optimaal gebruikmaakt van de functies van de fotocamera. Deze cursus is de kans om het in beeld te brengen, zodat je kan zien wat er gebeurt en kan leren van mijn expertise. Met de oefenopdrachten kan je het daarna (of meteen) in de praktijk brengen, zodat je sneller en met meer plezier leert.”

Zoals je ziet, hoeft er weinig over het onderwerp in deze tekst te staan, maar meer over waarom deze cursus een geschikte manier is om te leren. Laat zien dat je een expert bent en overtuig potentiële cursisten om te beginnen.

Afsluiting van de cursusbeschrijving

De afsluiter is de laatste kans in de cursusbeschrijving om een cursist die nog twijfelt aan te zetten tot actie. Gebruik de ruimte die je hebt om een call-to-action te plaatsen in de vorm van een slagzin of een knop waarop ze kunnen klikken. Een koopknop zal niet nodig zijn, want deze heeft de pagina waarschijnlijk al. Maar een knop om je in te schrijven voor een gratis weggevertje of de nieuwsbrief geeft je de kans langer in contact te blijven.

Simpele schrijftips voor jouw cursus

1. Schrijf zoals je praat

Veel mensen zeggen dat ze absoluut niet goed kunnen schrijven. Dat zijn dezelfde mensen die in een gesprek geweldig kunnen vertellen over hun avonturen, expertise, interesse en passie. Kon men dat maar op papier zetten.

Goed nieuws: dat kan ook gewoon. Wanneer je het gevoel hebt dat je je cursus niet goed kunt uitleggen op papier, maar wel in gesproken taal, neem dan eens wat je zegt op en schrijf dit uit. Met kleine aanpassingen heb je zo vaak geweldige copy te pakken.

Een groot voordeel van deze werkwijze is dat je teksten ook een stuk natuurlijker lezen. Vaak gebruiken mensen opeens moeilijke woorden of zinsconstructies wanneer ze schrijven, dingen die ze hardop nooit zouden uitspreken. Door te werken vanuit de gesproken taal, schrijf je een stuk natuurlijker – en sneller!

2. Schrijf teksten die je zelf leuk vindt om te lezen

Je ziet het zo vaak: teksten die wel alle informatie bevatten die je nodig hebt, maar die enorm saai zijn om doorheen te komen. Of het staat vol met clichés. Hoe voorkom je dat?

Een goede tekst schrijven, begint met het lezen van andere teksten. Wat vind je leuk, en waar krijg je de kriebels van? Maak zo een (mentaal) lijstje van wat je wilt vermijden in je eigen tekst.

Klaar met de eerste schrijfronde? Lees je tekst dan hardop voor. Vraag jezelf voor iedere zin af of hij waarde toevoegt, oprecht en uniek is. Schrap wat eruit kan en vervang de clichés door iets met meer persoonlijkheid. 

3. Gebruik de taal van je doelgroep

Je doelgroep heeft de cursus nog niet gevolgd en beschikt dus nog niet over de nodige kennis en woordenschat die jij wel helpt. Daarom is het belangrijk dat je de teksten schrijft voor hun niveau, niet voor het jouwe. Als je jargon gebruikt kan de tekst al snel intimiderend of verwarrend zijn. Wil je bepaalde woorden wel gebruiken, zorg er dan voor dat je ze uitlegt en de rest van de tekst simpel houdt.  

4. Denk in voordelen en verhalen

Kom je bij het uitleggen van je cursus niet verder dan de namen van de hoofdstukken en de belangrijkste features? Dan is het tijd om een verhaal te vertellen. Ga er even goed voor zitten.

Wil jij een sterke online cursus maken én verkopen, in jouw eigen systeem? Start met Maatos en maak jouw eigen cursuswebsite. Krijg een complete cursuswebsite waar je jouw eigen online cursussen kunt plaatsen. Schrijf de mooiste cursusbeschrijvingen en verkoop meer met jouw cursus!

Artikel uit de categorie:

Foto van Rick de Bie

Rick de Bie

Rick is ondertussen een jaar werkzaam bij Maatos en heeft al tientallen instructeurs geholpen succesvol een cursus te publiceren! Leren over de belangrijkste onderdelen van marketing? Dan moet je bij Rick zijn. Het delen van kennis is een passie, vooral over onderwerpen waar hij diep op in kan gaan!

Op zoek naar jouw niche?

Download onze gratis resource hoe je in 5 stappen jouw niche vindt

Download gratis resource

Vind in 5 stappen jouw niche

Maak betere cursussen. Verkoop meer cursussen.

Trends, tools en tips: we sturen je om de week de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.

Gratis e-book

Ga in 5 stappen dieper in op je doelgroep

Trends, tools en tips: we geven je wekelijks de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.