Verkopen via Instagram: handige features voor cursusmakers

Het advies is simpel: ga daar waar je (potentiële) klanten ook zitten. En de meeste mensen, die zitten elke dag wel een paar keer op Instagram. Daarom is verkopen via Instagram en een sterk merk daar opbouwen een goed idee, ook voor cursusmakers.

Als je nog geen Instagramaccount hebt om je cursus te promoten, dan is dat de eerste stap. Maar als je die wel al hebt, maar het gevoel hebt dat je er niet echt alles uit kunt halen wat er in zit, dan is deze blog voor jou. Wij hebben namelijk een aantal handige features op een rijtje gezet waarmee mensen je makkelijker kunnen vinden, sneller van je kunnen kopen, en waarmee je je efficiëntie een flinke boost geeft. 

Dus, klaar met het plaatsen van simpele stories of het eeuwenlang editen van reels? Check dan wat Instagram nog meer kan.

Shoppable stickers

Met shoppable stickers kunnen je volgers direct vanuit je stories producten kopen. Dit is ideaal voor het promoten van je cursusmaterialen of aanvullende producten. Je kunt deze shoppable tags toevoegen aan al je content: stories, reels, normale posts en zelfs live sessies. Dit maakt de aankoopdrempel lager en kan je verkoop direct verhogen. 

Instagram checkout

Instagram Checkout maakt het aankoopproces eenvoudiger doordat klanten direct in de app kunnen kopen zonder naar een andere website te worden doorgestuurd. Dit vermindert de kans dat mensen hun winkelwagentje in de steek laten omdat ze afgeleid worden, en verhoogt dus je conversie. 

Instagram Collabs – samenwerken met anderen

Samenwerkingsberichten plaatsen met andere experts, influencers of bedrijven kan je bereik aanzienlijk vergroten. Met gezamenlijke posts kun je content delen op beide feeds, waardoor je je bereik verdubbelt, en ook meer vertrouwen opbouwt: iemand staat namelijk zo achter je content, dat ze hun eigen naam er als het ware aan verbinden. Dit is ideaal voor bijvoorbeeld productlanceringen of speciale promoties.

Hoe werkt het?

  1. Uitnodigen: De maker van het originele bericht nodigt een ander account uit als bijdrager.
  2. Accepteren: Als het uitgenodigde account de uitnodiging accepteert, wordt hun gebruikersnaam toegevoegd aan het bericht en gedeeld met hun volgers.
  3. Weergave: Het bericht verschijnt ook op het profiel van de bijdrager. Beide accounts kunnen alle vind-ik-leuks en opmerkingen bij het bericht zien.

Privacyinstellingen

Wie je kunt uitnodigen als bijdrager hangt af van je privacyinstellingen:

  • Openbaar account: Kan zowel openbare als privéaccounts uitnodigen.
  • Privéaccount: Kan alleen accounts uitnodigen die hen volgen.

Beheer van samenwerkingsberichten

  • Toegankelijkheid: Meerdere bijdragers kunnen worden toegevoegd aan een bericht.
  • Primaire maker: De oorspronkelijke maker blijft de primaire beheerder van het bericht.
  • Beëindiging samenwerking: Als de oorspronkelijke maker of de bijdrager blokkeert, stopt de samenwerking. Het bericht blijft echter op het profiel van de oorspronkelijke maker staan.

Hoe pas je samenwerkingsberichten toe als cursusverkoper?

  • Webinars: Werk samen met een andere expert om een gezamenlijke live sessie te hosten en deel het bericht op beide profielen.
  • Testimonial Posts: Vraag een tevreden cursist om mee te werken aan een bericht waarin ze hun ervaring delen en deel dit op beide profielen.
  • Gezamenlijke aanbiedingen: Maak een speciale promotie met een partner en deel dit via een gezamenlijke post om meer zichtbaarheid te krijgen.

Oudere posts archiveren

Merk je dat mensen nog vaak reageren op een aanbieding in een verouderde post? Dan kun je twee dingen doen: het als een signaal nemen dat je iets met die interesse moet, en die post archiveren. Niet elke post hoeft namelijk voor altijd op je feed te blijven staan. Zeker als het om prijsverschillen gaat, of als je voelt dat je oudere content niet meer van de juiste kwaliteit is. Als je oude promoties of verouderde content hebt, archiveer deze dan in plaats van ze te verwijderen. Dit houdt je feed schoon en gericht op je huidige brandingstrategie, maar je houdt wel toegang tot de statistieken en comments die bij die post horen.

Interactieve bio’s

Je bio hoeft geen bron van inspiratie te zijn. Wel eentje van informatie. Je Instagram-bio is namelijk vaak de eerste plek waar mensen kijken voor belangrijke informatie over je bedrijf. Maak deze interactief door klikbare links naar je website, contactinformatie en een linktree toe te voegen als je meerdere bestemmingen hebt waar je verkeer naar toe wilt sturen. Daar heb je uiteindelijk meer aan dan aan een bio met een apart lettertype of vage quotes!

Live gaan op Instagram

Het was een paar jaar geleden een hype, maar live gaan op Instagram is nog altijd een goeie manier om in real-time met je publiek te communiceren. Host live Q&A-sessies, productdemo’s of rondleidingen achter de schermen. Promoot deze evenementen van tevoren om de opkomst te maximaliseren. En je hoeft heus geen 50+ bezoekers aan te trekken. Een klein publiek dat oprecht geïnteresseerd is, is veel beter dan een grote opkomst die snel afhaakt.

Instagram reels templates

Reels vanaf 0 maken is ontzettend tijdrovend. Het ziet er allemaal simpel uit, maar wie het ooit geprobeerd heeft, weet dat de vork ietsje anders in de steel zit. Maak het jezelf makkelijk en gebruik templates. Die helpen je om snel leuke video’s samen te stellen, in een format dat werkt op instagram. 

Broadcast channels

Met broadcast channels kun je massaal updates versturen naar volgers die zich hebben aangemeld. Dit is ideaal als je wat meer exclusiviteit in je content wilt aanbrengen. Hiermee houd je meest betrokken volgers op de hoogte met speciale content en aanbiedingen. Zorg ervoor dat er voor je volgers genoeg waarde is verbonden aan je broadcast channels. 

Instagram Notes

Notities kunnen worden gebruikt om volgers te herinneren aan promoties, evenementen of nieuwe productlanceringen. Door korte, boeiende notities in het Messenger-gedeelte te plaatsen, houd je je publiek geïnformeerd en betrokken. Je kunt Notes gebruiken om aanbiedingen of aankomende evenementen te benadrukken, zodat ze top-of-mind blijven voor je volgers.

Vastgezette reacties

Door reacties vast te pinnen kun je belangrijke informatie of positieve klantfeedback benadrukken, wat je geloofwaardigheid en betrokkenheid verhoogt. Pin reacties die veelgestelde vragen beantwoorden of klantverhalen delen bovenaan je posts. Dit helpt nieuwe bezoekers om snel waardevolle informatie te vinden, en dat spaart je waarschijnlijk weer een hoop handmatige reacties. 

Vastgezette posts in je feed

Het tegenovergestelde van archiveren: het vastzetten van posts die er nu meteen toe doen. Door posts vast te pinnen, zorg je ervoor dat belangrijke aankondigingen of best presterende content zichtbaar blijven bovenaan je feed. Gebruik deze functie om belangrijke producten, promoties of andere informatie te benadrukken, of om je meest populaire posts of producten te highlighten. Dit houdt je belangrijkste content vooraan en centraal, waardoor maximale zichtbaarheid en betrokkenheid wordt verzekerd.

Voorgestelde vragen gebruiken in chats

Als je een bedrijfsaccount hebt, kan Instagram automatisch voorgestelde vragen weergeven in inactieve chats. Dit kan je helpen om de communicatie met je volgers te stroomlijnen en hun vragen snel te beantwoorden.

Hoe werkt het?

Wanneer mensen terugkeren naar een inactieve chat, kunnen ze voorgestelde vragen zien zoals:

  • Wat zijn de voordelen van je nieuwste cursus?
  • Hoe lang duurt de cursus?
  • Bied je certificaten aan na voltooiing?
  • Hoe meld ik me aan voor de cursus?

Voorgestelde vragen helpen je om snel en effectief te reageren op veelvoorkomende vragen, waardoor je de tevredenheid van je klanten kunt verhogen. Door snel antwoord te geven op veelgestelde vragen, bespaar je tijd en hoef je minder tijd te besteden aan het beantwoorden van dezelfde vragen steeds opnieuw. Let wel op: als je zelf geen vragen instelt, doet Instagram dat voor je. Zorg er dus voor dat je checkt of deze relevant zijn.

Meer ideeën voor de marketing van je cursus nodig?

We hebben volop ideeën. Check hier al onze blogs met tips om je cursus te laten groeien.

Artikel uit de categorie:

Foto van Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Jouw cursus vaker verkopen?

Download onze gratis resource hoe je een landingspagina maakt die overtuigt én krachtig is voor SEO

Download gratis ebook

Maak een landingspagina die overtuigt én krachtig is voor SEO

Maak betere cursussen. Verkoop meer cursussen.

Trends, tools en tips: we sturen je om de week de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.

Gratis e-book

Ontdek hoe je jouw cursus vaker kunt verkopen

Trends, tools en tips: we geven je wekelijks de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.