zakelijke cursus verkopen

Zakelijke cursus maken voor B2B: hoe, wat, en waarom

De meeste cursussen die via Maatos gemaakt en verkocht worden richten zich direct op consumenten – of ze nou voor persoonlijk (plezier!) of professioneel gebruik zijn. Maar je kunt je als instructeur natuurlijk ook focussen op een andere doelgroep: bedrijven.

In dit artikel leggen we je uit hoe je die B2B doelgroep aanspreekt: aan wat voor cursussen moet je denken? Waar moeten ze aan voldoen? Hoe bereik je die groep? Let’s get to work.

Wat voor cursussen zijn geschikt voor bedrijven?

Bij een cursus gericht op (de medewerkers van) bedrijven, hoef je niet meteen te denken aan BHV of een bepaalde software – al kan dat wel. Als je bijvoorbeeld al een cursus hebt over effectief communiceren, dan kun je deze aanpassen en geschikt maken voor de werkvloer. Maar je kunt ook trainingen geven waarin mensen als team leren om van idee tot product te komen, of effectiever vergaderen. 

Een cursus voor alle bedrijven, of kies je een niche?

Het kan voor bedrijven helpen als ze weten dat je ervaring hebt met hun specifieke tak van sport. Als je een cursus gaat geven over effectief communiceren bijvoorbeeld, kun je te maken krijgen met allerlei verschillende typetjes en omgevingen. In een marketingbureau zal het belangrijker zijn om alle creativiteit en eigenzinnigheid in goede banen te leiden. Stap je bij een bank naar binnen, dan kan de focus op iets heel anders liggen.

Overweeg dus om je te positioneren voor een specifiek soort bedrijf. Dit maakt het in je marketing ook makkelijker om focus aan te brengen, zowel in de kanalen die je inzet als in de boodschap die je gaat overbrengen.

Lees ook: Wie is nou echt de doelgroep van je cursus?

Waar moeten cursussen voor bedrijven aan voldoen?

In principe heb je geen apart certificaat nodig om een cursus gericht op bedrijven en teams te maken – afhankelijk van je onderwerp en wat je aanprijst, uiteraard. Wat je wel nodig hebt, is de nodige credibility en autoriteit in je vakgebied – voor B2B is dit bijna nog belangrijker dan B2C. 

Ga je certificaten uitdelen na afloop van de cursus, zorg dan dat je hier wel bevoegd toe bent. Een certificaat van deelname kan uiteraard altijd.

Voor bedrijven is het ook extra belangrijk dat je voldoet aan alle regels rondom privacy, GDPR en data. Zij moeten daar namelijk aan voldoen, en als ze jou inschakelen, moet jij dat ook. Zorg er dus voor dat je dit goed op orde hebt voordat je je cursus gaat aanprijzen. 

Lees ook: Mag ik zomaar cursussen en certificaten geven?

Hoe maak je je cursus extra aantrekkelijk voor bedrijven?

Voor B2B cursussen staat en valt het succes van je cursus met professionaliteit. De uitstraling van je cursuswebsite, het platform dat je gebruikt, je communicatie en het gebruiksgemak van je LMS. Tenzij je zelf hartstikke technisch bent in het opzetten van een LMS, is het dus raadzaam om een platform als Maatos te gebruiken. Dan weet je altijd dat het goed zit.

Bedrijven willen graag zien welke resultaten je cursus kunnen opleveren. Laat dit dus ook duidelijk terugkomen in je landingspagina en website. Laat zien hoe je de voortgang van je cursisten in de gaten houdt en geef duidelijk aan hoe het traject gaat verlopen.

Consumenten volgen online cursussen namelijk op hun eigen tempo, in hun vrije tijd. Dat geldt voor bedrijfscursussen niet. Wees dus net zo resultaatgericht als je klanten. 

Je cursus verkopen aan bedrijven: waar promoot je je cursus?

Er zijn 1001 manieren om je cursus in de markt te zetten. Van TikTok tot LinkedIn, en van Google Ads tot netwerken tot je erbij neervalt. 

Je zou kunnen zeggen dat LinkedIn een van de belangrijkste platforms is, omdat het zo zakelijk is, maar het gaat er maar net om waar je doelgroep uithangt. Als jij een creatieve bedrijfscursus hebt gemaakt die je aan de man wil brengen door die Gen Z marketing manager aan de haak te slaan, dan zou je toch TikTok kunnen overwegen.

Hierbij geldt wederom: verdiep je in je doelgroep: wie binnen het bedrijf gaat de beslissing nemen over het wel en niet volgen van je cursus? Hoe zoeken ze je op? Welke kanalen en content vinden zij interessant? Pas je daar op aan!

Uiteraard is het wel van belang dat je over verschillende kanalen zichtbaar bent en nog belangrijker: autoriteit opbouwt in je vakgebied. Daar is LinkedIn dan weer hartstikke handig voor. Gooi jezelf in groepsdiscussies, deel je eigen werk en dat van anderen, schrijf artikelen en geef tips, om je toekomstige klanten alvast te laten zien dat je weet hoe de vork in de steel zit. 

Kun je jouw cursusonderwerp omzetten naar een zakelijke cursus? Laten we sparren!

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Download gratis ebook

Ontdek de 10 meest gemaakte fouten bij online cursussen

Krijg meteen toegang tot de laatste replay

Vul je gegevens in

Doe mee met het volgende live webinar!

Ontdek alle mogelijkheden van het systeem én stel live jouw vragen.