Wordt 2022 het jaar waarin jij actie gaat ondernemen? Je dromen omzet in doen? Of op z’n minst ein-de-lijk begint met dromen, over hoe je je toekomst gaat vormgeven?
Mooi. Daar kunnen wij mee helpen.
We kunnen niet vaak genoeg zeggen dat je met elke passie, echt élke, een cursus kunt opzetten om te verkopen. Hoe niche het ook is: als je waarde weet toe te voegen, is er altijd een doelgroep voor.
En dan is er nog het aspect van een ‘passief’ inkomen: een cursus maak je (vaak) maar een keer, en dan kan hij onbeperkt verkocht worden. Goed, daar komt marketing aan te pas, maar ook dat kun je slim aanpakken.
Maar waar begin je? Hoe geef je dat vage idee in je achterhoofd een duidelijke vorm, hoe zet je het in de markt, en waar haal je in hemelsnaam de motivatie vandaan?
Er is geen one-size-fits-all aanpak, geen foolproof blueprint. Maar er is wel enorm veel kennis en inspiratie waarmee je je eigen aanpak, je eigen blueprint, kunt creëren.
In dit artikel vind je 10 klassiekers en minder bekende boeken die elk een belangrijk aspect van online cursussen verkopen behandelen. Van ondernemerschap tot ideevorming: pak een kop thee, een dekentje, en begin met lezen!
1. The Suitcase Entrepreneur – Natalie Sisson
Online cursussen verkopen is een online onderneming runnen – hoe klein of groot. Daar komt veel verantwoordelijkheid bij kijken, maar ook veel vrijheid. Hoe combineer je die twee om een leven op te zetten waar je gelukkig van wordt, en succesvol?
The Suitcase Entrepreneur is geschreven door lifestyle-ondernemer en digital nomad Natalie Sisson. In dit boek leer je alles over het opzetten van een online bedrijf om je ideale levensstijl te creëren. Work hard, maar ook play hard: dat is het doel. Ze deelt een stappenplan om je te helpen je kennis en vaardigheden zo in te pakken dat je ze kunt verkopen – en zo ook een digital nomad te worden (of een lekkere huismus – net wat je wilt!)
2. The 4-Hour Workweek – Timothy Ferriss
Wie probeert een online ondernemer te vinden die dit boek niet heeft gelezen, zal lang moeten zoeken. Voor velen is dit boek een enorme bron van inspiratie waarmee je je leven omgooit.
Toegegeven: niet iedereen kan slechts vier uur per week werken. Maar dankzij de tips over zaken als outsourcing, locatie onafhankelijk werken en meer, leer je wel slimmer werken – waardoor het voelt alsof je leven niet om je baan draait, maar je baan gewoon een stukje van de puzzel is.
3. The E-Myth Revisited – Michael Gerber
Wat zijn jouw smoesjes om geen online onderneming te starten?
Veel mensen hebben vooroordelen of volledige misconcepties over wat er allemaal bij komt kijken, al helemaal op de lange termijn. In dit boek, maakt Gerber daar gehakt van.
Het boek behandelt de stappen in het leven van een bedrijf: kinderschoenen, groeipijnen, en volwassenheid. Ook behandelt hij het belangrijke verschil tussen werken aan je bedrijf, en in je bedrijf. Een aanrader voor wie nog worstelt met de vraag of ondernemen wel iets voor hen is.
4. Make it stick – Peter C Brown, Mark A. McDaniel, Henry L. Roediger III
Als je een online cursus gaat verkopen, betekent dat dat je kennis moet gaan overbrengen. Nu is niet iedereen een held in presentaties geven, of is zelfs een simpel kaartspel uitleggen al een grote uitdaging.
Laat dat je niet tegenhouden. Je kunt namelijk wel degelijk leren om beter les te geven, zonder een volledige opleiding te doen. Het is dan wel aan te raden om te beginnen bij je studenten: hoe leren zij?
In make it stick leer je belangrijke technieken die je kunt inzetten om je cursus vorm te geven op een manier dat je verhalen ook blijven plakken bij je cursisten.
5. Made to stick – Chip en Dan Heath
Waarom blijven sommige verhalen en producten in je hoofd spoken, en andere niet?
“Anyone interested in influencing others—to buy, to vote, to learn, to diet, to give to charity or to start a revolution—can learn from this book.”
—The Washington Post
Met duidelijke, originele voorbeelden, maken Chip en Dan Heath super duidelijk hoe je van een idee een idee maakt dat blijft plakken.
Zelfs als je je idee voor je cursus al helemaal duidelijk hebt, is dit boek een aanrader. Je gaat namelijk ook ontzettend veel leren over hoe je kunt communiceren op een manier die blijft plakken.
6. Teach and Grow Rich – Danny Iny
Nou, als die titel je niet overtuigd, dan weten wij het ook niet.
Dat de markt van online leren ontzettend hard groeit is geen verrassing. Maar dat hij ook nog steeds verandert, vraagt om extra kennis.
Danny Iny schrijft op een pakkende manier over hoe de markt van online content een transformatie aan het ondergaan is, en hoe je hierop inspringt. Hoe herken je kansen en gaten in de markt die jij kunt pakken en opvullen?
7. Leading the Learning Revolution – Jeff Cobb
Je online cursus kan de mooiste marketing hebben, maar als puntje bij paaltje komt, zul je een goede cursus moeten hebben – eentje waarin mensen echt wat leren.
Leading the Learning Revolution is een heel specifiek boek dat in detail uitlegt hoe je een bedrijf opzet op basis van het verkopen van online cursussen.
Hoe maak je betere content? Hoe bouw je een connectie op met je doelgroep zodat ze voor jou gaan en niet voor de concurrent? Hoe haal je alles uit het principe van lifelong learning? Dit boek beantwoordt al je vragen – zelfs die die je niet wist dat je wilde stellen.
8. All Marketers Are Liars – Seth Godin
De titel van dit boek zegt al ontzettend veel over de inhoud. Ja, Seth Godin is inderdaad een van de meest succesvolle marketeers op de planeet, en noemt zichzelf nu een leugenaar. Huh?
Het zit iets gecompliceerder: de moraal van het verhaal is dat goede marketers niet urenlang praten over voordelen of features. In plaats daarvan vertellen ze een verhaal: eentje waar je graag naar luistert, waar je deel van wilt uitmaken. Dat daar het kopen van een product aan verbonden is, is bijzaak: dat doe je uiteindelijk graag.
Wil je je marketing echt naar het volgende niveau tillen, lees dan zeker dit boek. Ook is het top om aan je storytelling skills te werken.
9. Ready To Be A Thought Leader? – Denise Brosseau
En, ben jij er klaar voor? Durf groots te denken in je vakgebied, in je passie. Als je er genoeg over weet, en er graag over praat, kun je jezelf profileren als expert, als autoriteit in je vakgebied.
Dit boek kan je daarbij helpen. Denise Brosseau laat je zien hoe je die gave kunt ontwikkelen en gebruiken, en hoe je hier succes mee bouwt.
Dit boek is essentieel leesvoer voor iedereen die klaar is om zijn invloed uit te breiden, en daarmee een impact te maken ben die veel verder gaat dan slechts een organisatie en branche.
10. CRUSH IT! – Gary Vaynerchuk
Last but not least, de beroemde Gary Vaynerchuk. Gary is vrij letterlijk The King Of Content. Hij weet als geen ander hoe je de kracht van het internet kunt inzetten om van een simpel idee een mega succes te maken, iets wat hij zelf al met meerdere bedrijven heeft gedaan. En goed nieuws: zijn adviezen zijn lang niet alleen voor de jeugd van tegenwoordig die precies weten hoe TikTok werkt: Gary leert iedereen, jong en oud, hoe je een personal brand kunt opzetten dat je gaat helpen om je business naar het volgende niveau te tillen.
Welk boek zou jij iedere online instructeur aanraden?