3 tips om dit jaar écht te scoren met social media [2021]

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Loopt jouw sales funnel op de automatische piloot? Plaats je al maanden of zelfs jaren traditiegetrouw minimaal een keer per week iets op Facebook of Instagram? Misschien haal je daar nog prima resultaten uit, maar als er geen groei in zit, dan is het wellicht tijd voor iets anders.

Als 2020 iets duidelijk heeft gemaakt, is dat het voor ondernemers belangrijk is om de kanalen aan te boren waarop je ‘gratis’ kunt promoten: social media. Maar dan moet je het wel goed doen. 

Als je merkt dat je social media stagneert en je toe bent aan een boost, hebben wij wat tips voor je. Let’s go!

1. Bepaal welke data je volgt

Wie alleen maar post, post en post, mist een grote kans op social media. Duik eens diep in je social media analytics en zie welke trends je kunt ontdekken. Denk daarbij aan:

  • Wie is je doelgroep? Welke leeftijdsgroep bekijkt en reageert op jouw content en wat kun je vervolgens over hen ontdekken?
  • Wat voor soort content werkt er? Jij bent misschien heel enthousiast over je posts met veel tekst, maar als je publiek er niet op reageert – voor wie doe je het dan? Bedenk je dat je social media niet voor jezelf doet, je maakt content voor je volgers. Zij bepalen als het ware welke content jij maakt.
  • Kijk verder dan views: focus je dit jaar eens op engagement. 
  • Zet je sales funnel zo op dat je kunt terugleiden hoeveel conversies je hebt gemaakt via social media. Hoeveel website traffic komt er binnen via social media, en hoeveel van die mensen koopt daadwerkelijk iets?

2. Gebruik ‘offline’ als verlengstuk van je social media

Veel ondernemers focussen zich zo hard op het up-to-date houden van hun social media en het volgen van hun contentkalender, dat ze vergeten dat er nog een hele offline wereld is.

Wanneer het werkt voor jouw business, probeer offline en online dan te combineren. Denk hierbij aan events, maar ook promoten in winkels waar jouw doelgroep komt. 

Voor instructeurs kan het handig zijn, zeker in coronatijd, om samenwerkingen aan te gaan met verenigingen die actief zijn in hun vakgebied. Wat kun je samen opzetten en aanbieden aan hun leden om, zeker nu, ervoor te zorgen dat ze toch plezier kunnen beleven aan hun passie?

3. Gebruik social media voor je klantenservice

We willen sneller en beter geholpen. Een bedrijf bellen? Liever Whatsappen, toch? Een e-mail sturen? Liever even een DM via Instagram. Of nog beter, in de comments onder je laatste posts.

De rode draad hier is gemak. Als je je potentiële klanten echt wil helpen, verwacht dan niet van ze dat ze de apps verlaten waarin ze zo ongeveer 24/7 per dag in zitten. Maak het ze makkelijk en laat ze hun favoriete social media platforms gebruiken.

Wat je hiermee bereikt is dat je engagement via social media een boost krijgt. Wat is er key in klantenservice via social media? Snelheid, toon en resultaat.

  • Snelheid: jouw volgers zitten dan wel de hele dag op Instagram, maar ze hebben niet de hele dag de tijd. Probeer zo snel mogelijk te reageren om hun interesse warm te houden. 
  • Toon: zeker als het openbaar is, let op je tone of voice. Niet alleen op het vriendelijk blijven, maar ook on brand. Zorg dat het past bij de toon die je overal wil uitstralen. 
  • Resultaat: ga voor concrete oplossingen, en laat zien dat je daar aan werkt. Duurt het even voordat je dat kunt leveren, geef dan aan hoe lang het kan duren. 

Wil je in 2021 echt iets nieuws doen met je social media? Check dan eens wat je met Clubhouse kunt in deze blog!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Word lid van de community

Groei mee met tips van echte online instructeurs