linkedin cursus verkopen

8 Tips om LinkedIn in te zetten om meer cursussen te verkopen

Er zit hoogstwaarschijnlijk een app op je telefoon die je kan helpen nog meer cursussen te verkopen, zonder dat je megaharde marketing hoeft te doen. Je hoeft er geen ads op te draaien, geen lastige concepten voor te bedenken. Je hoeft er alleen over je passie en cursusonderwerp te praten. 

De ‘professionele’ social media app wordt vaak nog niet optimaal ingezet door instructeurs, en da’s jammer. Ja, je zult je eerst een weg moeten vechten door de clichés en saaie posts, maar als je eenmaal een community hebt gevonden, en de juiste tactieken inzet, kun je heel veel winst halen uit LinkedIn. 

En LinkedIn werkt voor veel meer doelgroepen en onderwerpen dan je zou denken. Ook als je een creatieve cursus hebt, of een cursus over iets dat losstaat van ‘zakendoen’, kun je hier de juiste mensen bereiken. In dit artikel nemen we je mee in de mogelijkheden. 

1. De kunst van LinkedIn storytelling: ontwikkel je eigen persona

Iedereen houdt van een goed verhaal. En jij bent de hoofdpersoon van je LinkedIn-verhaal. 

Op LinkedIn draait alles om storytelling, maar veel mensen worstelen daarmee. Voor hen kan deze tip werken: bedenk wie jij wilt zijn in je verhaal. Jij bent de main character.

Dit gaat je helpen om betere posts te schrijven, maar het zit ook in de details. Je banner, je foto, en je headline. Die moet een micropitch zijn, geen functietitel. Probeer in plaats van “Online Cursus Verkoper” eens “Helpt accountants om meer vrije tijd te hebben”. Bekt een stuk beter, toch?

2. Content voor conversies: post waardevolle content

Je leest het overal: je moet WAARDE toevoegen. Lekker vaag, dat geven we ook toe.

Wil je nou testen of jouw post waarde toevoegt, stel jezelf dan voordat je op ‘publiceren’ klikt de volgende twee vragen:

  • Voegt dit waarde toe?
  • Zo ja: WAT is dan die waarde?

Pas als je eerlijk en duidelijk antwoord kunt geven op dat laatste, mag je het plaatsen. Let wel: het moet waarde zijn voor je lezer. Plaats je in hun schoenen. Twijfel je? Vraag het dan!

Goede content LinkedIn gaat immers niet over het spuwen van een constante stroom verkooppraatjes. Het gaat om het delen van ideeën, discussies starten, tips en verhalen de wereld in brengen.

3. LinkedIn is voor de lange termijn: zinvolle relaties opbouwen

Bij LinkedIn draait alles om connecties. Wees geen einzelgänger op het platform. Wanneer je iets plaatst en mensen reageren, geef dan ook weer een reactie. Wanneer anderen iets plaatsen, reageer daar dan ook op. Zo ga je connecties opbouwen, maar leer je tegelijkertijd ook hoe anderen denken.

4. Leer van de pros: wat doen anderen op LinkedIn

Op LinkedIn moet je je vrienden dichtbij houden en je concurrenten dichterbij. Vind je LinkedIn saai, dan volg je niet de juiste mensen. Ga op onderzoek uit, vind influencers en bekijk welke creatieve content zij plaatsen en welke strategieën ze toepassen. Dat kan ook buiten je branche zijn.

5. Gebruik hashtags. #Slimme hashtags

Hashtags zijn niet alleen voor Instagram. Het algoritme van LinkedIn maakt gebruik van hashtags, en door hier slim op in te spelen , kun je het bereik van je berichten uitbreiden tot ver buiten je bestaande netwerk.

Speel het strategisch en wees super specifiek met je hashtags. Als je bijvoorbeeld een cursus digitale marketing aanbiedt, kies dan in plaats van een brede #marketing voor meer niche-hashtags zoals #SEOStrategy of #ContentMarketingTips. 

6. Groepen en communities: een verborgen goudmijn

LinkedIn-groepen zijn schatkamers vol potentiële leads. Toch weten nog veel te veel mensen niet hoe ze daar moeten komen, of er gebruik van maken.

Word lid van groepen die relevant zijn voor jouw vakgebied. Als je cursus bijvoorbeeld over data science gaat, kun je door lid te worden van Data Science- en Machine Learning-groepen tussen potentiële cursisten komen te staan. Ga de interactie aan en geleidelijk leren ze meer over wie je bent, en uiteindelijk ook wat je aanbiedt. Je kunt ook in groepen gaan zitten die los aan je onderwerp gerelateerd zijn. Geef je een cursus UX copywriting, check dan ook UX design groepen bijvoorbeeld.

7. LinkedIn SEO: verhoog je zichtbaarheid

LinkedIn is ook een zoekmachine. Snappen hoe SEO werkt, en waarop je gevonden wilt worden, kan je aanzienlijk helpen.

Strooi relevante zoekwoorden door je profiel – in je titel, About, ervaringen, en vaardigheden. Je kunt ook artikelen plaatsen.

Voor een maker van Blockchain-cursussen kunnen dit termen zijn als ‘Blockchain-docent’, ‘Cryptocurrency-expert’ en ‘Gedecentraliseerde systemen’.

8. Wat kun je in hemelsnaam posten?

Het is niet de bedoeling is om in elke post te proberen om je cursus te verkopen. Maar consistent sterke content maken kan moeilijk zijn. Snappen we best. Maar er zijn genoeg ideeën en formats die je kunt volgen:

  • Industrie-inzichten: deel je mening over de nieuwste trends in jouw vakgebied. Het laat zien dat je op de hoogte bent en dat je cursusinhoud up-to-date is.
  • Een eerlijke, authentieke kijk achter de schermen: mensen houden van BTS-content. Het kan een voorproefje zijn van het proces voor het maken van een cursus, een les die je geleerd hebt of andere struggles of successen. Dit maakt je niet alleen menselijk, je kunt je cursus er ook in verwerken.
  • Zet cursisten in de spotlight: deel de succesverhalen van je cursisten of hun werk (uiteraard met toestemming). Als een student van je fotografiecursus een prachtige foto maakt, pronk er dan vooral mee. 
  • Snelle tips of hacks: deel waardevolle tips die eenvoudig te implementeren zijn. Als je een cursus over productiviteit geeft, kan een bericht over de “Pomodoro-techniek” aanslaan. Het hoeft geen ellenlange post te worden, keep it short!
  • Interactieve inhoud: plaats polls of stel vragen om discussies op gang te brengen. Als instructeur van een ondernemerschapscursus zou je kunnen vragen: “Wat is de grootste uitdaging waarmee je als ondernemer bent geconfronteerd?” Ga ook de interactie aan met alle reacties.

Hoe actiever je bent op LinkedIn, hoe beter

Sommige professionals plaatsen dagelijks content. Anderen wekelijks. Als dit nog even te veel is voor je zelf, kun je het ook elke twee weken doen, maar dan wel propvol met waarde. Zorg er wel voor dat je in de tussentijd ook actief bent op LinkedIn, door te lezen en reageren op andermans content. Zo krijg je ook nog eens meer inspiratie. Zien we je snel op LinkedIn?

Hier vind je nog meer tips om te groeien met jouw cursus.

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Jouw cursus vaker verkopen?

Download onze gratis resource hoe je een landingspagina maakt die overtuigt én krachtig is voor SEO

Download gratis ebook

Maak een landingspagina die overtuigt én krachtig is voor SEO

Maak betere cursussen. Verkoop meer cursussen.

Trends, tools en tips: we sturen je om de week de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.

Gratis e-book

Ontdek hoe je jouw cursus vaker kunt verkopen

Trends, tools en tips: we geven je wekelijks de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.