coaching cursus

Cursus, coachen of combineren? De voordelen op een rijtje

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Je bent razend enthousiast over een bepaald topic, dé expert waar iedereen op zoek naar lijkt te zijn, en gelukkig raak je ook niet uitgepraat over je passie. Tijd om daar iets mee te doen.

Deze blog is voor wie graag kennis wilt delen, maar twijfelt over welk format daar het meest geschikt voor is. Ga je 1-op-1 coaching doen, een online cursus maken, of is er een combinatie mogelijk? Wij leggen je de mogelijkheden uit.

Coachen: persoonlijk en exclusief

Als coach geef je meestal 1-op-1 coachingsessies. Dat kan over elk onderwerp zijn. Van kooklessen tot yoga tot mindset tot business. 

Als coach profileer je je vaak als iets exclusiever, hoewel je natuurlijk ook een ander deel van de markt kunt targetten. Je geeft je kennis direct door aan een ander. Ze kunnen je vragen stellen en krijgen een gepersonaliseerde aanpak.

Dat vergt veel tijd. Als coach moet je het rekensommetje maken: hoeveel coachees moet en kun je aannemen om een goed inkomen op te bouwen zonder continu in calls te zitten?

De prijs die je gaat vragen bepaalt ook het soort klanten dat je aantrekt, al kun je niet simpelweg hoger inzetten om een hoger segment aan te trekken: uiteindelijk gaat het om je aanbod en hoe je waarde toevoegt. 

Gelukkig kun je tegenwoordig wel veel online coaching doen, waardoor je tijd kunt sparen en in principe een grotere doelgroep hebt: je bent immers niet gebonden aan alleen de ondernemers in Amstelveen, so to speak. 

Twijfel je nog? Stel jezelf dan deze vragen:

  1. Waarom wil je nou echt coach worden? Als het gaat om geld binnenharken zoals veel gurus op social media je beloven, kom je vaak van een koude kermis thuis. Het is namelijk echt hard werken. 
  2. Heb je een bepaalde certificering nodig? Ga er niet vanuit dat je als expert zomaar een goede coach bent. Sommige cursisten zijn op zoek naar iemand met een bepaalde certificering.
  3. Hoeveel tijd heb je om te coachen? Ben je daar flexibel in? Het moet namelijk wel genoeg zijn om ook genoeg te verdienen. Hou er ook rekening mee dat je ook een coach bent als je ziek bent. 

Een cursus maken: schaalbaar en ‘’passief’’

Heb je bovenstaande gelezen en denk je: nee, daar heb ik dus echt geen tijd of motivatie voor? Heb je niet het geduld om persoonlijke begeleiding te geven? Of woon je op een onbewoond eiland en heb je geen potentiële coachees in je omgeving? 

Dan is het tijd om een cursus te overwegen.

Een online cursus maken en verkopen heeft een aantal voordelen – al zeggen we het zelf. Hier zetten we ze op een rijtje.

  • Een cursus kun je een ongelimiteerd aantal keer verkopen. De kosten blijven hetzelfde, en je bent er in principe niet meer tijd aan kwijt – als je maar genoeg systemen automatiseert.
  • Een cursus verkopen geeft je dus een passief inkomen. Je kunt het zelfs naast je gewone baan doen.
  • Je kunt de cursus verkopen aan iedereen die internet heeft, waar dan ook. 
  • Een cursus maken is een creatieve bezigheid waarin je veel nieuwe skills leert. 
  • Je maakt de cursus in je eigen tijd, op je eigen tempo. 

Combineren: cursussen met een exclusief tintje

Een aantal van onze Maatos instructeurs heeft al snel ontdekt dat ze juist door de combinatie van een cursus en directe coaching een nog beter pakket van cursussen kunnen aanbieden. Zo kan iedereen een cursus afnemen, maar is een extra selling point dat je extra coaching sessies kunt afnemen, zowel 1-op-1 als in een groep – dus met een extra community erbij! 

Wil je meer weten over de mogelijkheden van het combineren van coaching en cursussen? We leggen het je graag uit! Je kunt ook alvast inspiratie opdoen bij onderstaande voorbeelden:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Download gratis resource

Vind in 5 stappen jouw niche