De valkuilen van AI gebruiken om je cursus en content te maken

Het weerbericht voor vandaag: AI is hot. Alweer. Iedereen heeft het erover, van enthousiaste experts tot je sceptische buurman. Maar wat betekent die hype nou echt voor jouw online cursus? En hoe navigeer je door de wirwar van mogelijkheden zonder in de valkuilen te trappen? Want ja: die zijn er ook. Alles op de automatische piloot zetten, is geen garantie voor succes. 

In deze blog geven we je een aantal aandachtspunten wat betreft AI. Want dat je het gebruikt om cursusmateriaal of content voor je marketing te maken, dat is vrijwel zeker. Maar we willen er wel voor zorgen dat de kwaliteit gewaarborgd blijft, en dat je ook echt positieve resultaten behaalt.

Kritisch zijn over je AI-gebruik: waar moet je aan denken?

Natuurlijk zeggen we niet dat je geen AI moet gebruiken. Of dat AI in alle opzichten fantastisch is. Wat belangrijk is wanneer je AI gebruikt voor cursuscreatie, marketingmaterialen of meer, is dat je weet hoe je erin staat, en hoe je weloverwogen beslissingen maakt. 

Ethiek en verantwoordelijkheid

Hoe zorg je ervoor dat de AI-tools die je gebruikt ethisch verantwoord zijn? Hoe ga je om met vooroordelen of onwaarheden in data en algoritmes? En hoe zit het met het gebruik van andermans materiaal (al dan niet met copyright) door AI?

Dit zijn natuurlijk best grote vragen om over na te denken, en ook niet iets wat je zelf even oplost. We weten voor een groot deel niet hoe ethisch het nou allemaal is. We weten wel dat er veel kritiek is op hoe AI getraind wordt, namelijk met materiaal van mensen die daar niet altijd toestemming voor hebben gegeven.

Hou hier dus rekening mee in je gebruik en zorg ook dat je niet over je eigen grenzen heen gaat. Als je het gevoel krijgt dat de content die je maakt en gebruikt echt over de rug van anderen gemaakt wordt, is het misschien tijd om je tactieken aan te passen. 

Transparantie naar je cursisten 

Vertel je je cursisten wanneer iets door AI is gemaakt? Geef je aan hoe je het gebruikt? Of verzwijg je het liever (en waarom?)?. 

Het beste is om open en eerlijk te zijn over hoe je AI gebruikt in je cursus. Niet op z’n minst omdat het vaak wel te zien is als AI ergens voor gebruikt is, waar we later in dit artikel op terugkomen. Als je het puur en alleen gebruikt om te brainstormen, is het misschien niet nodig om een disclaimer bij je content te zetten. Maar als teksten, foto’s of video’s door AI gemaakt zijn, is het vaak wel beter om dat vooraf te vermelden. 

De mens achter de machine

Dan hebben we het niet over Sam Altman, de oprichter van OpenAI. We hebben het over jou, en je cursisten. Hoe behoud je de menselijke touch in je cursus, zelfs als je AI inzet voor automatisering? Vergeet niet dat cursisten zich willen verbinden met een echte persoon, niet alleen met een chatbot.

De toekomst van (online) onderwijs

Hoe verandert AI de manier waarop we leren en lesgeven? En hoe zorg jij ervoor dat je op de hoogte bent en blijft van alle ontwikkelingen? Durf je te experimenteren met nieuwe technieken? 

Lees ook: Hoe kun je gemakkelijk betere content creëren met ChatGPT? 

Valkuilen om te vermijden als je AI gebruikt voor cursus- en contentcreatie

AI klakkeloos vertrouwen. 

AI is een tool, geen alwetende goeroe. Wees kritisch op de informatie en adviezen die het geeft. Check altijd bronnen, feiten en cijfers, en laat je eigen expertise en intuïtie de boventoon voeren.

Je cursisten bombarderen met zielloze AI-content. 

Door AI gemaakte content kan een goed startpunt zijn, maar het mist vaak de nuances, humor en persoonlijke touch die jouw cursus uniek maken. Gebruik AI als hulpmiddel, maar zorg dat jouw eigen stem, persoonlijkheid en unieke kennis en inzichten altijd doorklinken.

Jezelf wijsmaken dat AI de oplossing is voor alles. 

AI kan veel, maar niet alles. Focus op de taken waar AI echt waarde toevoegt, zoals het automatiseren van repetitieve taken of het genereren van ideeën. Maar laat de creatieve en strategische aspecten van je cursus over aan je eigen brein.

Je eigen creativiteit laten wegkwijnen. 

AI kan je helpen bij het schrijven van teksten of het maken van visuals, maar laat het niet al het werk doen. Je brein is een spier die getraind moet worden. Blijf zelf schrijven, brainstormen en experimenteren om je creatieve vaardigheden scherp te houden.

Te afhankelijk worden van AI. 

AI kan je workflow versnellen en verbeteren, maar laat het niet de overhand nemen. Zorg ervoor dat je nog steeds zelfstandig kunt functioneren zonder AI, zodat je niet in de problemen komt als de technologie faalt of niet beschikbaar is.

Wat als je content overduidelijk door AI gemaakt is?

Het leest prima, de informatie lijkt te kloppen en het is lekker gedetailleerd met voorbeelden. Dat is misschien wat je denkt als je ChatGPT genoeg instructies geeft om content voor je te schrijven. Maar dat betekent niet dat je die content klakkeloos kunt overnemen. Als het namelijk toch als AI content wordt opgepikt door je publiek, dan heeft dat heel wat gevolgen.

  • Credibility en vertrouwen: als cursisten merken dat je cursusinhoud voornamelijk door AI is gegenereerd, kunnen ze twijfelen aan jouw expertise en de waarde van je cursus. 
  • Unieke leerervaring: AI-content kan generiek en oppervlakkig zijn, terwijl jouw cursisten juist op zoek zijn naar unieke inzichten en waardevolle lessen. Als ze merken dat je content door AI gemaakt is, kan dat ze afschrikken. 
  • Marketing met impact: authentieke, menselijke content spreekt cursisten meer aan dan generieke AI-teksten. Natuurlijk kan AI ook slogans schrijven, of scripts voor advertenties. Maar je kunt er niet zomaar van uitgaan dat ze ook converteren.

Er zijn heel wat AI-checkers die je laten weten of je tekst menselijk genoeg klinkt, maar die zijn niet altijd even accuraat. In sommige gevallen is AI content redelijk makkelijk te herkennen, ook met het blote oog. Hier zijn een aantal elementen die vaak terugkomen:

De robot ontmaskeren: zo herkennen mensen AI-content 

  1. Een mix van schrijfstijlen: let op abrupte overgangen in schrijfstijl of toon. AI kan moeite hebben met het consistent handhaven van een bepaalde tone of voice (hoe vaak je daar ook op doorhamert), waardoor de tekst soms onevenwichtig aanvoelt. Alsof vier verschillende mensen ‘m geschreven hebben, zeg maar.
  2. Woordenbrij zonder emotie (of veel te veel misplaatste emoties): AI mist de emotionele intelligentie van een mens. Teksten kunnen daardoor vlak en emotieloos overkomen, of juist een overdaad aan algemene termen en clichés. 
  3. Gebrek aan persoonlijke touch: AI heeft geen eigen ervaringen of meningen. Teksten kunnen daardoor oppervlakkig en algemeen blijven, zonder de persoonlijke anekdotes of unieke inzichten die jouw expertise als cursusmaker laten zien. Als je AI vraagt om een anekdote te verzinnen, zijn die vaak ook vrij repetitief of onwaarschijnlijk. 
  4. Overmatig gebruik van bepaalde woorden: AI-modellen hebben de neiging om bepaalde woorden en zinsconstructies te herhalen. Denk daarbij aan “synergie”, “ontketenen” of “essentieel”. Pas op voor deze woorden, vooral als ze niet passen bij jouw eigen woordkeuze.
  5. Onnatuurlijke zinsbouw: AI kan soms worstelen met complexe zinsconstructies of ongewone woordcombinaties. Als een zin grammaticaal correct is, maar vreemd of onhandig geformuleerd is, kan dat een teken zijn van door AI gegenereerde content. Over het algemeen wisselt AI ook niet echt af met de lengtes tussen zinnen. Ze zijn allemaal vrij lang.
  6. Geforceerde metaforen: AI kan moeite hebben met het bedenken van originele en pakkende metaforen. Echt creatief schrijven kan het nog niet. Maar het is groot fan van metaforen (en dan vooral van het herhalen van steeds dezelfde metaforen). Let daarom op vergelijkingen die vergezocht of ongepast lijken. 
  7. Te positieve toon: AI heeft de neiging om extreem positief te schrijven, zonder de nuances en genuanceerde meningen die je in menselijke teksten tegenkomt. Zeker wanneer mensen vragen om marketingteksten, dan rolt er vaak een tekst uit die een parodie lijkt van elke extreme reclamespot die je kunt bedenken.

Hoe gebruik jij AI in het maken van je cursus?

We willen je met dit artikel er vooral op wijzen dat je slim gebruik kunt maken van AI, en je niet afschrikken. Werken met AI is vooral ook een skill om te ontwikkelen, dus experimenteer er op los! En check ook all cursussen over AI op Soofos

Artikel uit de categorie:

Foto van Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Op zoek naar jouw niche?

Download onze gratis resource hoe je in 5 stappen jouw niche vindt

Download gratis resource

Vind in 5 stappen jouw niche

Maak betere cursussen. Verkoop meer cursussen.

Trends, tools en tips: we sturen je om de week de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.

Gratis e-book

Ga in 5 stappen dieper in op je doelgroep

Trends, tools en tips: we geven je wekelijks de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.