webinar organiseren

Zo organiseer je zelf een webinar, gemakkelijk en gratis

Je kunt het zo gek niet bedenken, of er wordt een webinar over gegeven. Grote bedrijven, eenpitters, creatievelingen en zakenmensen: we hebben allemaal wel ergens een passie voor, en die delen we maar wat graag met de wereld.

En dat is het mooie van webinars: je publiek is niet beperkt tot degenen die op een bepaald tijdstip kunnen kijken (als je het opneemt, tenminste). Iedereen ter wereld kan meekijken, en dat is waarom het ook perfect werkt voor je marketing. 

De toegankelijkheid van webinars trekt mensen enorm aan, en als je genoeg waarde toevoegt aan je webinar, kun je er zomaar een heleboel klanten en cursisten mee binnenhalen. 

In dit artikel duiken we in de kunst van het hosten van webinars – want eigenlijk is dat niet zo moeilijk. En dat betekent dat jij, ja jij, het ook kunt!

Waarom zou je überhaupt een webinar hosten?

We hebben het al eerder over webinars gehad, maar deze keer duiken we er dieper n. 

Misschien heb je het gevoel dat je de inhoud en expertise van je cursus gratis weggeeft, maar webinars zijn eigenlijk een geweldige manier om je verkoop op de lange termijn te stimuleren.

Denk er eens over na: voordat je aan een film van twee uur begint, wil je de trailer bekijken. Kijken of je de acteurs, het acteerwerk, de algemene sfeer van de film leuk vindt.

Als iemand overweegt om jouw online cursus te kopen, voelen ze diezelfde drang. Een korte introductievideo is sowieso een must, maar een heel webinar is nog beter. 

Je laat zien dat je de expertise hebt die mensen verwachten en je kunt een beetje van je persoonlijkheid laten zien voordat mensen je cursus kopen. 

Gemakkelijk een webinar organiseren

En maak je geen zorgen: je hoeft niet super technisch te zijn om een ​​webinar te hosten. In feite heb je niet veel meer nodig dan alleen je laptop, of zelfs alleen je telefoon, en gebruik je apps die je waarschijnlijk al gebruikt. Laten we eens kijken hoe je een succesvol webinar kunt opzetten – helemaal zelf en gratis.

1. Kies een relevant en specifiek onderwerp

Als het om webinars gaat, is het kiezen van het juiste onderwerp essentieel. Het is belangrijk om focus te houden en een niche-onderwerp te kiezen. Dit gaat je helpen het juiste publiek aan te trekken.

Als mensen het gevoel hebben dat jouw webinar specifiek op hen is afgestemd, zijn ze eerder geneigd om deel te nemen. Klinkt lastig, want je wilt juist zoveel mogelijk mensen bereiken. Maar je kunt het ook zien als een kans.

Als je moeite hebt om een ​​onderwerp te bedenken, laat je publiek dan beslissen! Je kunt polls uitzetten of vragen stellen in je community om erachter te komen wat je doelgroep graag zou willen horen. Zo doe je gelijk wat promotie.

Een andere manier om het webinar af te stemmen op je publiek, is door het interactief te maken en ze de mogelijkheid te geven om vragen te stellen. Zo is je webinar minder een monoloog en meer een gesprek.

Bij het kiezen van het onderwerp is het ook belangrijk om specifiek te zijn. Niemand wil luisteren naar anderhalf uur aan content met een generiek overzicht van een onderwerp: daar is Wikipedia voor. 

Kies een specifiek onderdeel van je vakgebied en maak het niche. Daarmee zal het ook makkelijker te marketen zijn, en zorg je ervoor dat je webinar niet onnodig lang wordt.

2. Kies de juiste software

De software die je kiest, hangt af van hoe je je webinar wilt inrichten. We kijken in dit artikel vooral even naar gratis en gemakkelijke software – zodat je geen flinke investeringen hoeft te doen of trainingen hoeft te volgen om de software te gebruiken. 

Dit is wat je je moet afvragen:

  • Hoeveel mensen gaan je webinar bekijken?
  • Wil je dat er interactie mogelijk is?
  • Zo ja, wat voor interactie? Kunnen mensen ook live op het scherm verschijnen? Vragen stellen in een chatbox? Reacties achterlaten?
  • Wil je dat mensen het webinar kunnen delen, of is het voor een besloten groep? 
  • Wil je het webinar opslaan en later verspreiden?

Gratis software voor webinars

De kans is groot dat je al werkt met bepaalde tools of apps waarmee je ook webinars kunt organiseren, helemaal voor nop! Dit zijn een aantal opties die perfect zijn voor beginnende webinar hosters.

Google Meet

In Google Meet kun je meer dan vergaderen! Je kunt met de Live Meet functie ook een webinar hosten.Je kunt makkelijk mensen uitnodigen, simpelweg met het delen van de link. Je kunt tot wel 100 mensen uitnodigen en 60 minuten live gaan.

Youtube Live

Laten we niet vergeten dat je op YouTube ook live kunt gaan! Dit is een vrij eenvoudige oplossing, en kijkers kunnen ook reacties achterlaten. Dit is een perfecte optie voor wie een laagdrempelig webinar wil organiseren. 

Instagram Live

Ja, ook op Instagram kun je met een beetje creativiteit een webinar hosten. Als jouw doelgroep veel op Instagram zit, kun je het ze makkelijk maken en daar live gaan en een webinar doen. Hou het wel kort; je doelgroep wil liever niet een uur lang hun telefoon niet kunnen gebruiken omdat ze naar jouw webinar zitten te kijken. Je kunt op Instagram ook mensen aan je live toevoegen voor meer interactie, en je kunt spelen met wat er in de reacties binnenkomt. 

Airmeet

Ben je op zoek naar een tool die echt gemaakt is voor webinars, maar wil je niet de hoofdprijs betalen? Dan is de gratis versie van Airmeet een goed begin. Je kunt tot wel 50 mensen tegelijk hosten, voor 90 minuten lang. Daar komen allerlei handige snufjes bovenop voor live engagement en email reeksen.  

GoBrunch

Ook GoBrunch heeft een prima gratis versie waarmee je webinars kunt hosten. Je kunt hiermee ook tot 50 mensen hosten, maar er zit geen tijdslimiet aan verbonden! Ook zitten er in het gratis membership allerlei extra tools om je webinar interactief te maken.

3. Promoot je webinar online

Tijd om het van de daken te schreeuwen: je kunt je webinar gaan promoten! Je kunt in Canva prachtig promotiemateriaal maken en dat delen op je socials. Promoot je webinar ook in groepen op Facebook en LinkedIn, of misschien zelfs via MeetUp.com!

Hoe lang van tevoren moet je je webinar promoten?

Neem de tijd om je webinar onder de aandacht te brengen van je doelgroep, maar niet zo lang dat mensen al lang vergeten dat je überhaupt een webinar organiseert. Met twee weken zit je redelijk safe. 

Zorg in de promotie dat het duidelijk is:

  • Voor wie je webinar relevant is
  • Waar je het over gaat hebben
  • Hoe lang het duurt en wanneer het is
  • Hoe men kan deelnemen (een makkelijke CTA!)

Je hoeft er geen lange verhalen om te bouwen: zorg ervoor dat je tot de kern komt. Vertel bijvoorbeeld alvast welke vragen je gaat beantwoorden, of welke case je gaat behandelen als voorbeeld.

4. Neem je webinar op voor toekomstig gebruik

Vergeet niet om je webinar ook op te nemen. Je kunt later snippets van de video gebruiken in je marketing of je webinar delen met mensen die niet live konden deelnemen.

5. Follow-up met deelnemers na het evenement

Zodra je webinar is afgelopen, wil je waarschijnlijk meteen je laptop dichtklappen en diep zuchten. Doe dat ook vooral, maar klap daarna die laptop weer open en stuur de deelnemers een bedankje, en laat ze weten dat als ze vragen hebben, ze altijd contact kunnen opnemen. 

Je kunt ook direct om feedback vragen of vragen wat ze graag in een volgend webinar willen zien. Geef als je het hebt ook de link naar je online community, socials of nieuwsbrief. 

Klaar voor je eerste webinar?

We zien steeds meer instructeurs successen boeken met webinars. Het is een simpele en relatief goedkope manier van promotie, waarmee je dichter bij je doelgroep komt. Overweeg jij om een webinar te organiseren. Spar erover met andere instructeurs in onze online community!

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Download gratis ebook

Maak een landingspagina die overtuigt én krachtig is voor SEO

Krijg meteen toegang tot de laatste replay

Vul je gegevens in

Doe mee met het volgende live webinar!

Ontdek alle mogelijkheden van het systeem én stel live jouw vragen.