cursus structuur geven

Hoe geef je je cursus een goede structuur?

Het is zover: je hebt een onderwerp voor je cursus in je hoofd, en gaat het ein-de-lijk op Maatos zetten! De ‘big picture’ is vaak vrij makkelijk voor te stellen, maar dan: hoe ga je het structureren? 

Geen zorgen: je hoeft geen expert te zijn in content, educatie of online cursussen. Er zijn tal van mogelijkheden om een goede structuur te vinden. In dit artikel geven we je een aantal tips en ideeën, zodat jij en je cursisten meer dan tevreden zijn met je cursus.

Tip 1: Ga uit van wat je cursisten verwachten

Uiteindelijk bepalen je toekomstige cursisten hoe je cursus eruit komt te zien. Wat zijn hun verwachtingen van de cursus? Wat hopen ze aan het eind te leren? Welk probleem proberen ze op te lossen met het volgen van de cursus? Houd dit als rode draad in gedachten bij het vormgeven van je cursus en de content eromheen. 

Willen ze een introductie in een bepaald onderwerp? Willen ze een bepaalde techniek onder de knie krijgen? Een eindproduct leren maken? Doe een klein onderzoek om erachter te komen waar de behoeftes liggen!

Tip 2: Start met het groeperen van ideeën

Kijk naar je cursusonderwerp als geheel, en splits het daarna eens op in kleinere categorieën. Voeg die ideeën samen, op papier. Doe dan een stapje terug en kijk er eens goed naar: zouden deze ideeën samen kunnen werken als een module in je online cursus? 

Modules focussen zich op een bepaald onderwerp binnen je cursus. Dit kan een techniek zijn, een stuk theorie – alles wat maar op elkaar aansluit.

Neem dan die verschillende modules en probeer er een logische volgorde in aan te brengen. Als er niet echt een chronologische volgorde in zit, speel dan eens met het idee om ze op basis van moeilijkheidsgraad te categoriseren.

Als de ideeën niet echt op elkaar aansluiten, maar je er wel een logische volgorde in kunt herkennen, kun je op dit punt er ook voor kiezen om alvast een lijst te maken met verschillende stappen.

Tip 3: Kies een passend format

Laten we eens kijken naar de verschillende formats die mogelijk zijn:

  • In 4 weken tijd alles leren over Bitcoin
  • In 12 stappen een realistisch zelfportret schilderen
  • Word expert in tropisch tuinieren

Hier herken je drie verschillende formats in: een stappenplan, een tijdsgebonden format, of een format waarin je een breed scala aan content beschikbaar stelt voor je cursisten, en ze er op hun eigen tempo doorheen kunnen gaan – al dan niet met een vaste volgorde.

Je kiest het juiste format door weer terug te gaan naar wat je cursisten verwachten. Wellicht heb je zelf de neiging om bij je cursus zelfportretten schetsen ook wat achtergrondinformatie te geven over kunstgeschiedenis, maar als je cursisten gewoon aan de slag willen, bepaalt dat het format dat je kiest. Speel eens met alle verschillende formats en zie wat er mogelijk is!

Tip 4: Bepaal wat er in de cursus gaat, en wat ondersteunend materiaal is

Je hebt vast ontzettend veel goede ideeën, bergen aan content die je wilt delen en verhalen die je wilt vertellen. Maar: zorg ervoor dat je cursus niet overloopt met content. Hou het ‘schoon’. In de cursus zelf zet je de essentials. Daarbuiten kun je nog ondersteunend materiaal toevoegen voor de cursisten die verdieping zoeken. Je kunt daar uiteindelijk verder op uitbouwen met bijvoorbeeld een verdiepingscursus, maar zorg ervoor dat je de focus erin houdt!

Generale repetitie: de laatste check!

Doorloop je cursus zelf, en vraag ook feedback van anderen. Focus je op deze vragen:

  • Is de structuur logisch?
  • Zit er dubbele content in?
  • Zijn de stappen klein genoeg om het begrijpelijk te houden, maar groot genoeg om het uitdagend te maken?
  • Hoe kun je de stappen/modules duidelijker maken?

Zin om snel aan de slag te gaan? Lees dan zeker ook onze blog over het lanceren van je cursus met een Minimum Viable Product!

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Op zoek naar jouw niche?

Download onze gratis resource hoe je in 5 stappen jouw niche vindt

Download gratis resource

Vind in 5 stappen jouw niche

Maak betere cursussen. Verkoop meer cursussen.

Trends, tools en tips: we sturen je om de week de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.

Gratis e-book

Ga in 5 stappen dieper in op je doelgroep

Trends, tools en tips: we geven je wekelijks de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.