Bruikbare feedback van cursisten? 22 vragen om te stellen

Aan alleen een goed idee voor een cursus heb je helaas niet genoeg. Wil je een succesvolle cursus bouwen, dan is feedback de cement die het een sterke cursus maakt. Maar wie, wanneer en hoe vraag je om feedback – en welke vragen stel je?

In dit artikel ontdek je waarom feedback zo belangrijk is voor je online cursus, wanneer je om feedback moet vragen en hoe je op een effectieve manier feedback kunt verzamelen. 

Of je nu al een online cursus hebt gemaakt of van plan bent er een te maken, deze tips en voorbeeldvragen helpen je om het meeste uit de feedback van je cursisten te halen.

🧱 Waarom feedback de basis vormt van elke succesvolle online cursus

Even fantaseren: waar zou jij nu staan als je nooit feedback had gekregen, of het nooit had opgevolgd?

Waarschijnlijk in een stuk minder rooskleurige situatie. We hebben allemaal feedback nodig: onze denkwijze krijgt daarmee als het ware een extra dimensie, dankzij de input van anderen.

Zelfs als je een cursus bouwt op je eigen ervaringen en weet dat anderen in hetzelfde schuitje zitten als waar jij ooit zat, zul je om feedback moeten vragen. Iedereen heeft namelijk een unieke kijk op een probleem en oplossing – en je wilt dat jouw oplossing, je cursus, aansluit bij wat mensen zoeken.

Feedback is dus cruciaal. Door feedback te verzamelen, krijg je waardevolle inzichten die je kunnen helpen bij het verbeteren van je cursusmateriaal, de structuur van je cursus en zelfs je lesmethoden. 

Door actief te luisteren naar je cursisten (en dus door vragen te stellen), kun je de relevantie en effectiviteit van je online cursus vergroten, wat leidt tot meer tevreden en betrokken cursisten.

⏰ Wanneer kun je het best om feedback vragen?

Je zou misschien denken dat je alleen feedback wilt op een cursus die al klaar is – je wilt niet dat mensen het product zien dat nog niet af is, en daar al feedback op gaan geven. Maar juist dat kan je ook frisse inzichten bieden, voordat je al een bepaalde richting uit gaat.

Feedback zou niet alleen beperkt moeten blijven tot beoordelingen of na de verkoop van je online cursus. 

Het is super waardevol om feedback te verzamelen gedurende het hele proces van het creëren en uitvoeren van je cursus. Hier zijn enkele cruciale momenten waarop je om feedback kunt vragen:

  • Tijdens het ontwikkelen van je online cursus: vraag om feedback wanneer je de inhoud van je cursus aan het maken bent. Het helpt je om te bepalen of je op de goede weg bent en of je de juiste onderwerpen en leermaterialen hebt gekozen.
  • Tijdens het testen met de eerste kopers: als je je cursus lanceert en de eerste kopers feedback kunnen geven, grijp deze kans dan aan. Dit stelt je in staat om eventuele problemen op te sporen, bugs op te lossen en je cursus verder te verfijnen voordat je een groter publiek bereikt.
  • Na afronding van de cursus: zodra cursisten de cursus hebben afgerond, vraag hen om feedback over hun algehele ervaring, de kwaliteit van het lesmateriaal, en of de cursus aan hun verwachtingen voldeed.
  • Wanneer mensen je cursus niet afronden: niet iedereen gaat je cursus van begin tot eind doorlopen. In plaats van te denken: ach, da’s mijn doelgroep niet, of ‘die missen motivatie’, vraag ze eens oprecht en met een open mind waarom ze de cursus niet hebben afgemaakt. Misschien missen ze inderdaad motivatie, maar waarom zou je daar geen tips over kunnen geven? Of sommige elementen sloten niet aan op wat ze zochten – onderzoek dan of je misschien een extra cursus kunt maken, of je huidige lesmateriaal kunt aanpassen.

⁉️ Hoe om feedback te vragen om bruikbare antwoorden te krijgen

Er zijn tig manieren om om feedback te vragen. Welke methode je ook kiest, hou onderstaande tips in gedachten.

Gebruik enquêtes voor schaalbare feedback

Maak gebruik van enquêtes om feedback op grote schaal te verzamelen. Stel specifieke vragen over de inhoud, structuur, navigatie en algehele tevredenheid van je cursisten. Hiermee kun je heel makkelijk kwantitatieve data verzamelen die je over langere tijd kunt tracken om je voortgang te meten. Als je om kwalitatieve info vraagt, dus meningen en open vragen, zorg er dan voor dat je vraagstelling duidelijk is en je niet te veel lange vragen erin verwerkt. Je wilt niet dat mensen halverwege afhaken.

Nodig cursisten uit voor interviews

Naast enquêtes kun je ook cursisten uitnodigen voor interviews. Dit geeft je de mogelijkheid om dieper in te gaan op hun feedback, eventuele pijnpunten te identificeren en suggesties voor verbetering te krijgen. Zorg ervoor dat je passende incentives biedt, zoals kortingen op toekomstige cursussen of vouchers.

Laat weten waarom je om feedback vraagt

Communiceer duidelijk waarom je feedback wilt en hoe je van plan bent deze te gebruiken om de cursus te verbeteren. Dit gaat er ook voor zorgen dat ze beter weten hoe te antwoorden.

Houd het laagdrempelig

Mensen gaan vast geen uren zitten om met je door elk punt van je cursus heen te lopen, of in de technische kant te duiken. Stel laagdrempelige vragen en maak het van tevoren duidelijk hoelang de feedbacksessie gaat duren, of hoeveel vragen je gaat stellen. 

Stel gerichte vragen

“Wat vond je van de cursus?” is te breed. Er zijn zoveel elementen: de lengte van je online cursus, kwaliteit, de kosten van je cursus, de opdrachten, het niveau, en ga zo maar door. Zorg ervoor dat je specifieke vragen stelt die je helpen bij het verzamelen van bruikbare feedback. Bedenk vooraf waar je vooral nieuwsgierig naar bent en wat je niet zonder feedback kunt valideren. 

📋 Voorbeeldvragen om feedback mee te verzamelen

Bij het ontwikkelen van je online cursus:

  1. Wat zijn de belangrijkste onderwerpen waar je meer over wilt leren?
  2. Welke leermaterialen vond je het meest nuttig en boeiend?
  3. Wat mist er nog in de cursusinhoud?
  4. Wat zijn de belangrijkste doelen die je hoopt te bereiken met deze cursus?

Bij het testen met de eerste kopers:

  1. Was de cursusinhoud duidelijk en gemakkelijk te begrijpen?
  2. Zijn er technische problemen of bugs tegengekomen tijdens het volgen van de cursus?
  3. Wat zou je willen zien verbeterd of toegevoegd?
  4. Heb je technische problemen ervaren tijdens het volgen van de cursus? Zo ja, welke?
  5. Vond je de navigatie door de cursus eenvoudig en intuïtief?
  6. Welke onderwerpen zou je graag zien behandeld in toekomstige cursussen?
  7. Zou je geïnteresseerd zijn in vervolgcursussen die aansluiten op het onderwerp van deze cursus?

Wanneer cursisten de cursus hebben afgerond:

  1. Wat was het meest waardevolle aspect van de cursus voor jou?
  2. Heb je de cursus als uitdagend, passend of te moeilijk ervaren?
  3. Zou je deze cursus aanraden aan anderen? Waarom wel of niet?
  4. In hoeverre voldeed de cursus aan je verwachtingen?
  5. Wat vond je het meest positieve/negatieve aspect van de cursus?
  6. Welke aspecten van de cursus kunnen volgens jou verbeterd worden?
  7. Welke specifieke onderwerpen vond je het meest nuttig en relevant?
  8. Zijn er onderwerpen waarvan je denkt dat ze ontbraken in de cursusinhoud?
  9. Hoe waardevol vond je de ondersteuning en begeleiding die werd geboden tijdens de cursus?
  10. Heb je voldoende mogelijkheden gehad om vragen te stellen en feedback te krijgen?
  11. Zou je meer interactie willen met andere cursisten of de instructeur?

🏆 Feedback is een onmisbare bouwsteen

Feedback van je cursisten is van onschatbare waarde bij het creëren en verbeteren van een succesvolle online cursus. Door op het juiste moment om feedback te vragen en effectieve methoden te gebruiken, kun je waardevolle inzichten verzamelen en je cursus voortdurend verbeteren. 

Zorg ervoor dat je de feedback van je cursisten serieus neemt en laat zien dat je hun inbreng waardeert. Laat ze gerust ook weten wat je met hun feedback doet, bijvoorbeeld door te delen dat er een geüpdatete versie van je cursus is – zo zorg je ervoor dat ze zich gewaardeerd en gehoord voelen.

Lees verder: 6 tips om betere feedback op je cursus te krijgen

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Op zoek naar jouw niche?

Download onze gratis resource hoe je in 5 stappen jouw niche vindt

Download gratis resource

Vind in 5 stappen jouw niche

Maak betere cursussen. Verkoop meer cursussen.

Trends, tools en tips: we sturen je om de week de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.

Gratis e-book

Ga in 5 stappen dieper in op je doelgroep

Trends, tools en tips: we geven je wekelijks de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.