cursus voor gen z

Hoe maak je een online cursus voor Gen Z (zonder de plank mis te slaan!)

We zijn allemaal redelijk gewend aan online leren, maar voor een specifiek deel van de bevolking in is het vrijwel de standaard: generatie Z. Hoe maak je een online cursus voor de doelgroep die online opgroeit, naar school ging en de taal van het internet spreekt als niemand anders?

In dit artikel leggen we je uit hoe je een cursus maakt die generatie Z aanspreekt. Wat moet je over hen weten, en hoe maak je ze enthousiast? Let’s go!

Online leren is de standaard voor Gen Z

Tijdens de pandemie werd onderwijs online gegeven. En hoewel dat maar tijdelijk was, heeft het een permanente indruk achtergelaten op de studenten die dat hebben meegemaakt. ZIj weten als geen ander wat wel en niet werkt in online onderwijs. Wie beter om te onderzoeken dan Gen Z dus?

Het kan enorm veel schelen als je start met een klein marktonderzoek onder Gen Z over wat ze precies willen in een online cursus. Het is belangrijk dat je geen te algemene vragen stelt, of alleen de basis behandelt. Zorg dat je die kennis in huis hebt, zodat je hen kunt vragen naar specifieke dingen.  

Wie is die Gen Z toch?

De term “Generatie Z” wordt gebruikt om de groep mensen te beschrijven die tussen 1997 en 2012 zijn geboren. Deze groep is de eerste die opgroeit met internet als onderdeel van hun dagelijks leven. Smartphones en social media zijn onderdeel van hun jeugd.

Generatie Z is enorm: in Nederland zijn er zo’n 2,7 miljoen Gen Z’ers. Dat is zo’n 16% van onze bevolking. En ze groeien snel op. Het kan dus alleen maar voordelen bieden als je deze doelgroep goed leert kennen en cursussen maakt die passen bij hun digital native levensstijl. Daarvoor moet je ze eerst beter leren kennen.

Een van de bepalende kenmerken van Gen Z is hun openheid voor diversiteit. Gen Z praat gemakkelijker over topics als etniciteit, mentale gezondheid, gender en seksuele voorkeuren. Gelijkheid vinden ze belangrijk, net als milieu. 

Ook denken ze al veel na over hun carrière, juist omdat het zo ‘’moeilijk’’ lijkt in dit landschap. Ook zijn ze kritischer in hoe ze hun leven vorm willen geven. 

Maar: dit is natuurlijk geen all-size-fits-one beschrijving van alle Gen Z’ers. Doe daarom goed onderzoek naar wat jouw specifieke doelgroep denkt, doet en wilt!.

Maak het boeiend en bijzonder

Omdat het grootste deel van het onderwijs van Gen Z al online plaatsvindt, zijn ze gewend om content op een boeiende manier te consumeren. Je moet dus wel degelijk iets bijzonders bieden om je cursus op te laten vallen. Blijf niet hangen in algemene termen of one-size-fits-all cursussen. Wees specifiek!

Gebruik humor spaarzaam (en test je memes)

Veel bedrijven denken dat memes de perfecte tool zijn om het hart van een Gen Z’er te veroveren. Maar dan moet je het wel goed doen, en het gaat vaak mis. 

Gen Zers zijn gewend hun entertainment online te krijgen, dus ze zijn goed thuis in internethumor. Je kunt dit in je voordeel gebruiken door humor in je cursusmateriaal op te nemen, maar pas op dat je het niet overdrijft en dat je het test met de doelgroep. Boomers en millennials hebben nu eenmaal andere humor.

Een goede vuistregel is om spaarzaam te zijn met humor en alleen iets toe te voegen als extra grappig element als het echt grappig is. Testen dus!

Houd het praktisch

Gen Z’ers zijn pragmatisch: ze willen dat wat ze leren bruikbaar is in de echte wereld. Zorg er dus voor dat je online cursus zeer praktisch en relevant is voor hun dagelijks leven. Geef bijvoorbeeld wat meer vrijheid in individuele opdrachten waarbij cursisten met standaard voorbeelden werken, en laat ze voorbeelden uit hun eigen leven gebruiken. 

Zet sociale media verstandig in

Denk niet dat de enige marketing die je nodig hebt om Gen Z te bereiken social media is. Integendeel: vermijd het spammen van potentiële studenten met eindeloze advertenties en promoties op de kanalen die zij gebruiken om entertainment te bekijken. 

Je kunt social media zeker inzetten, maar voeg daar vooral waarde toe. Dat kan heel goed door een TikTok te starten, bijvoorbeeld!

Zorg er voor dat je cursus up-to-date is

Niemand is meer up-to-date dan de gemiddelde Gen Z’er. Zorg er dus voor dat je cursus super relevant en altijd up-to-date is. Afhankelijk van je onderwerp, kan het handig zijn om je cursus regelmatig te updaten. 

Wat voor cursus wil jij voor Gen Z maken?

De mogelijkheden zijn eindeloos. Denk eens na over een aantal populaire online cursussen, en hoe je deze specifiek voor Gen Z zou kunnen maken. Succes!

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Download gratis resource

Vind in 5 stappen jouw niche

Krijg meteen toegang tot de laatste replay

Vul je gegevens in

Doe mee met het volgende live webinar!

Ontdek alle mogelijkheden van het systeem én stel live jouw vragen.