Instagram inzetten voor je cursuspagina

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Instagram is zeker niet alleen voor vakantiekiekjes en foto’s van je fancy lunch. Ook voor ondernemers en zeker voor instructeurs die online cursussen geven, is Instagram een sterk communicatiekanaal voor promotie en het bouwen aan een community. In deze blog geven we je een aantal tips om Instagram in jouw voordeel te laten werken.

Zichtbaarheid

Met de juiste hashtags kun je je bereik groeien in de doelgroep die voor jou belangrijk is. Zoek daarnaast ook naar accounts die gerelateerd zijn aan jouw vakgebied. Je zult versteld staan voor hoeveel uiteenlopende en niche onderwerpen er aparte en populaire instagram pagina’s te vinden zijn. Om je zichtbaarheid verder te vergroten, reageer op berichten op deze – en natuurlijk je eigen pagina, en ga actief de interactie aan, zodat je naam zovaak mogelijk (positief) in beeld komt.

Ideeën voor content

Durf je jezelf te laten zien, dan is dat natuurlijk top. Als jezelf als expert neerzet, kan een gezicht erbij hebben extra vertrouwen opwekken. Je hoeft daar heus niet opeens spiegelselfies voor te gaan maken. Een aantal actiefoto’s (vanuit je vakgebied uiteraard) of korte filmpjes doen het ontzettend goed. Je kunt ook beeldmateriaal uit de video’s van je cursus gebruiken als teasers.

Daarnaast kun je ook vol inzetten op kennis delen op je Instagram. Natuurlijk ga je niet je hele cursusmateriaal gratis weggeven, maar je kunt wel al een tipje van de sluier oplichten. Een instructeur die dat doet, is Emile Ruig van Adapt Academy.

Post van @adaptcommunity

Leent je cursus zich voor het maken van foto’s van voortgang, bijvoorbeeld een fotografiecursus, vraag je deelnemers dan om foto’s te delen, bijvoorbeeld door een bepaalde hashtag te gebruiken. Dit kun je dan inzetten als user generated content om je cursus te promoten.

Captions

Instagram lijkt op het eerste oog natuurlijk vooral visueel, maar de captions en hashtags zijn minstens net zo belangrijk geworden. Veel ondernemers delen in captions inzichten, tips en ervaringen of stellen vragen aan hun community om de interactie aan te gaan. Zo voeg je extra waarde toe aan je Instagram en bouw je een groep volgers op die oprecht geïnteresseerd is in jouw vakgebied.

Challenges

Daag je deelnemers – of potentiële deelnemers – via Instagram uit. Wees daarin vooral creatief, want zelfs kleine challenges kunnen bijdragen aan de zichtbaarheid van je pagina: als je je doelgroep vraagt om de foto’s te delen en jou te taggen, kom je elke dag op het smartphonescherm van talloze mensen terecht. Een aantal ideeën voor challenges:

  • Photoshop cursus: elke dag een klein design maken
  • Fitness: van ochtendyoga-kiekjes tot crossfit challenges
  • Fotografiecursus: deel foto’s van een bepaald thema

Instagram stories

Een andere leuke mogelijkheid van Instagram zijn de Stories. Hierin kun je gedurende de dag foto’s of filmpjes plaatsen om te laten zien waar je mee bezig bent, of om waardevolle content te delen. Voor langere Stories kun je gebruik maken van Instagram-tv, en op je pagina kun je je Stories in bepaalde categorieën plaatsen.

Ook leuk: in Instagram Stories kun je polls en quizzen organiseren. Vooral dat laatste is voor cursussen leuk: test hier alvast de kennis van potentiële deelnemers, of maak een quiz speciaal voor deelnemers als aanvulling op het cursusmateriaal. Je kunt je volgers makkelijk opdelen in verschillende groepen door de ‘’beste vrienden’’-functie.

Wat veel instructeurs ook doen, is live gaan op Instagram. In deze sessies beantwoorden ze bijvoorbeeld vragen van hun volgers in een live Q&A, of geven ze een korte mini-cursus als lekkermakertje, om volgers aan te sporen om hun cursus aan te schaffen.

Je cursuspagina promoten

Kennis delen is kracht! Hoe meer mensen jouw curuspagina vinden, hoe beter. Bekijk onze blog om meer tips te vinden over hoe je je cursus laat groeien.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Artikel uit de categorie:

Rick de Bie

Rick de Bie

Rick is ondertussen een jaar werkzaam bij Maatos en heeft al tientallen instructeurs geholpen succesvol een cursus te publiceren! Leren over de belangrijkste onderdelen van marketing? Dan moet je bij Rick zijn. Het delen van kennis is een passie, vooral over onderwerpen waar hij diep op in kan gaan!

Word lid van de community

Groei mee met tips van echte online instructeurs