Dat je cursus online verkocht wordt, betekent niet dat je hem alleen online kunt promoten.
Veel te vaak wordt offline marketing gezien als achterhaald, ouderwets, niet effectief of moeilijk meetbaar (en daarmee riskant). Maar de offline wereld is waar juist ook veel plek is om de aandacht te vragen van mensen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld social media. Je kunt mensen verrassen, spelen met vorm en echte connecties aangaan. Ook om je cursus te promoten!
Zeker nu offline events weer helemaal terug van weggeweest zijn, is het een goed idee om je te oriënteren op de mogelijkheden van offline marketing. Wij geven je in deze blog alvast wat inspiratie!
6 ideeën om je cursus offline te promoten
- Bezoek relevante evenementen
Woon branche-evenementen, conferenties, workshops of lokale bijeenkomsten bij die relevant zijn voor jouw niche om rechtstreeks met je doelgroep te communiceren. Daar leer je zelf ook nog wat van! Zorg ervoor dat je bijvoorbeeld business cards hebt met een QR code wanneer je in gesprek gaat met anderen.
- Plaats gerichte lokale advertenties
Offline marketing biedt de mogelijkheid om zich te concentreren op een specifiek geografisch gebied waar potentiële cursisten wonen. Maak gebruik van traditionele advertentiemethoden zoals flyers of advertenties in kranten om lokale gemeenschappen te targeten. Je kunt ook vragen aan relevante bedrijven of je een poster mag ophangen of flyers mag neerleggen of uitdelen.
- Geef offline workshops en seminars
Het geven van offline workshops of seminars met betrekking tot het onderwerp van je cursus kan een effectieve manier zijn om je expertise te demonstreren en animo te creëren voor je cursus. Kies een relevante locatie, nodig branche-experts uit en geef waardevolle inzichten tijdens het evenement. Geef mensen vooral een heerlijk voorproefje van wat je biedt! Promoot aan het einde van de sessie je online cursus als een natuurlijke voortzetting van het leertraject en bied deelnemers de kans om dieper in het onderwerp te duiken – met een korting voor de mensen die je offline workshop al gevolgd hebben.
- Zet jezelf in de schijnwerper van lokale media
Wie niet waagt, die niet wint: pitch je online cursus en ondernemerschap als een uniek verhaal voor je lokale kranten, tijdschriften, en andere media. Stel een overtuigend persbericht op waarin je de waarde van je cursus benadrukt en eventuele opmerkelijke prestaties of erkenning die het heeft gekregen. Dit werkt vooral om het bewustzijn te vergroten, en kan leiden tot flink wat mond-tot-mondreclame.
- Organiseer een meetup of netwerkevenement
Zijn er geen relevante evenementen in jouw regio? Organiseer ze dan zelf! Plan bijvoorbeeld een meetup of netwerkevenement rondom het onderwerp van je online cursus. Nodig professionals, enthousiastelingen en potentiële cursisten uit om contact te maken, inzichten te delen en zinvolle gesprekken aan te gaan. Dit evenement kan je helpen jezelf neer te zetten als autoriteit in je vakgebied en een buzz rond je cursus te creëren. Zorg voor een leuk programma, eventueel wat goodies en uiteraard een korting op je cursus.
- Organiseer wedstrijden of challenges
Start een wedstrijd of challenge met betrekking tot je cursusonderwerp. Bied je bijvoorbeeld een cursus fotografie aan, organiseer dan een fotowandeling, in combinatie met een wedstrijd met mooie prijzen.
Extra tips voor je offline marketing
- Pak flink uit. Ga voor die grappige quote, of die opvallende visual.
- Gebruik unieke promotiecodes of speciale landingspagina’s om de effectiviteit van je offline campagnes te meten.
- Bied exclusieve kortingen of promotiecodes aan in je offline marketing. Maak het makkelijk met QR-codes of simpele codes.
- Maak gebruik van sociale media en online platforms om je offline marketinginspanningen te versterken, en bijvoorbeeld foto’s van evenementen te delen. Online en offline werken samen, niet tegen elkaar!
- Zorg dat je online makkelijk te vinden bent. Kom je iemand tegen die je cursus interessant vindt? Een business card is snel te geven.
Op zoek naar nog meer marketingtips? Hiero.