Personal branding als online instructeur: zo maak je van jezelf een succes

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Wanneer we aan marketing denken, denken we vaak aan het verkopen van een product. In jouw geval, het verkopen van je cursus. Maar nu eigenlijk geen enkel product, en daarmee geen enkele cursus, meer écht uniek is, moeten we verder kijken dan dat. 

Want wanneer je jouw online cursus verkoopt, moet je ook jezelf goed kunnen verkopen. Daarom wordt personal branding steeds belangrijker. Hoe ga je hiermee aan de slag en zet je jezelf in de spotlight? Wij geven je een aantal tips!

Wat is jouw verhaal?

Voordat je aan de slag gaat met personal branding, is het belangrijk dat je een plan de campagne hebt. Net zoals je voor de marketing van een product of merk zou doen dus. Begin niet lukraak te filmen en vertellen, maar zorg dat het voor jezelf helder is wie je bent, waarom je doet wat je doet en waar je voor staat.

Dat helpt jou om je boodschap vorm te geven, en zorgt ervoor dat je verhaal consistent is. Dat is cruciaal bij sterke personal branding: er moet wel een lijn in zitten – je moet herkenbaar zijn. Niet alleen door je gezicht, maar ook door je visie en missie. 

>> Onze tip? Vind je Why! Check eens deze video van Simon Sinek. 

Durf jezelf te laten zien

Ja, misschien voel je je een beetje gek wanneer je regelmatig video’s van jezelf deelt. Maar daar raak je aan gewend, geloof ons maar. En wanneer de reacties en cursisten beginnen binnen te stromen, wil je waarschijnlijk ook niet meer anders.

Personal branding kun je haast niet doen zonder jezelf te laten zien. Het geschreven woord is sterk, maar mensen lezen simpelweg niet meer graag. Als je dus op de tijdlijn van je doelgroep wilt komen én in hun hoofd wilt blijven hangen, zul je je eigen hoofd ook moeten laten zien. 

Wat moet je dan laten zien? Je hoeft heus niet te delen wat je voor ontbijt hebt gehad, of elk moment van je werkdag vast te leggen. Ga voor content die relevant is voor je (toekomstige) cursisten. 

Een kijkje achter de schermen van je cursus, tips over je vakgebied, projecten en verhalen uit je ervaringen. Mag je het dan niet persoonlijk maken? Juist wel, dat is het idee van personal branding. Maar dat zit ‘m meer in hoe je jezelf neerzet. Ga voor een goede mix.

Kies de juiste platformen

Voor zakelijke social media en social branding, is LinkedIn natuurlijk de place to be. Hier kun je content in allerlei vormen en maten delen, van video’s tot artikelen.

Instagram en TikTok zijn perfect voor hapklare stukjes content in videovorm om je zichtbaarheid een boost te geven. Op YouTube kun je bijvoorbeeld met vlogs wat dieper op je expertise ingaan.

Welk platform je kiest, hangt natuurlijk af van welk platform je doelgroep het liefst gebruikt – niet jijzelf. Maar wees je ervan bewust dat we vandaag de dag steeds meer afwisselen tussen onze social media apps, en het dus geen kwaad kan om op meer dan één platform te zitten! 

Ga het gesprek aan

Personal branding is geen eenrichtingsstraat. Om het echt effectief te maken, is het van belang dat je het gesprek aangaat met je volgers en doelgroep. Reageer dus op comments die je krijgt onder een foto of post! Zo krijg je nóg een kans om je verhaal kracht bij te zetten. Je kunt ook regelmatig een Q&A-sessie organiseren, zowel live als via Instagram stories waarbij je vooraf vragen kunt verzamelen. 

Zoek niet alleen het contact met je doelgroep, maar ook met andere instructeurs of experts in jouw vakgebied. Nee, het is geen gekkenwerk om de connectie met de concurrent aan te gaan. Samen leer je meer en jullie onderscheiden je toch vanuit jullie visie, niet waar?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Word lid van de community

Groei mee met tips van echte online instructeurs