Hoe ben jij in de rol van online instructeur gerold, gelopen of gevallen? Fun fact: de meeste online instructeurs bij Maatos hebben geen eerdere ervaring of opleiding als docent, in welke vorm dan ook.
Online cursussen geven is dan wel niet hetzelfde als voor een vol klaslokaal staan, maar dat betekent niet dat er geen overlap is in het vak. Als online instructeur kun je ontzettend veel leren van leraren!
Wil je je skills bijschaven voor de volgende cursus die je gaat ontwikkelen? Maar ben je geen fan van dikke boeken of een opleiding tot leraar? Geen nood: er is een leukere manier om te leren ;).
In dit artikel laten we je drie krachtige TED Talks zien die gericht zijn aan leraren en andere beroepen waarin kennisoverdracht centraal staat. Pak er wat popcorn bij en veel kijkplezier!
Ramsey Musallam: 3 rules to spark learning
Er was een levensbedreigende hartaandoening voor nodig om scheikundeleraar Ramsey Musallam uit zijn tien jaar durende carrière in wat hij ‘pseudo-onderwijs’ noemt te halen, en vervolgens zijn ware rol als leraar te begrijpen: nieuwsgierigheid aanwakkeren.
In een leuk en persoonlijk gesprek geeft Musallam 3 regels om de verbeelding en het leren aan te wakkeren en studenten enthousiast te maken over hoe de wereld werkt.
De saaie lessen en gescripte lessen werkten niet. Wat dan wel?
De arts die een hartoperatie uitvoerde op Musallam inspireerde een nieuwe manier van denken over onderwijs. Van hem leerde hij een nieuwe benadering van lesgeven die het verlangen bij zijn studenten zou opwekken om meer vragen te stellen en zo te leren.
Tegenwoordig hanteert Musallam 3 regels bij het samenstellen van een lesplan:
1. Nieuwsgierigheid staat voorop
2. Omarm de puinhoop
3. Oefen reflectie
Benieuwd naar wat deze drie pijlers precies betekenen? Check dan zijn hele TED Talk!
Diana Laufenberg: How to learn? From mistakes
Dat we moeten leren van onze fouten, weten we allemaal. Maar hoe zit dat nou? Je kunt niet continu de fout ingaan, onder het motto van ‘leren’, toch?
Diana Laufenberg deelt drie verrassende dingen die ze heeft geleerd over lesgeven, waaronder een belangrijk inzicht over leren van fouten.
In de jaren dertig, toen Diana’s grootmoeder op de lagere school zat, was het doel van naar de les gaan om informatie te krijgen. Studenten kregen al hun informatie van docenten en sloegen het allemaal op in hun hersenen. Toen Diana op school zat, werd informatie makkelijker toegankelijk in de vorm van encyclopedieën en studieboeken.
Op hetzelfde moment dat internet populair werd, begon ze les te geven in Kansas. Na het eerste jaar lesgeven, besloot ze dat ze haar benadering van lesgeven anders moest zijn, want de wereld om haar heen was anders.
Een belangrijk punt dat ze maakt, gaat over de faalcultuur die in een leeromgeving bestaat. Studenten wordt geleerd dat er één goed antwoord is, een manier van denken die wordt gestimuleerd door de meerkeuzetoetsen die voorop staan bij academische beoordeling.
Diana zegt dat het geen zin heeft om kinderen te vertellen dat ze nooit ongelijk mogen hebben als er zoveel kan worden geleerd van mislukkingen. Kinderen moeten kunnen falen, die fouten verwerken en leren van hun ervaringen op school.
Diana wil dat mensen de starre benaderingen van het verleden loslaten. Informatie is niet langer schaars en we moeten ons realiseren dat onderwijs niet gaat over naar school komen om feiten te leren. Het gaat over de stem van de student, ervaringsleren en het omarmen van mislukkingen. Dit sluit perfect aan bij online lesgeven, dus check haar talk zeker!
Christopher Emdin: Teach teachers how to create magic
We hebben allemaal wel die ene leraar die ons voor altijd bijblijft. Zelfs al gaf hij of zij ons minst favoriete vak: ze konden biologie boeiend maken, en geschiedenis tot leven brengen.
Volgens Christopher Emdin is de sleutel tot het inspireren van dat niveau van betrokkenheid het leren hoe je magie in de klas kunt brengen.
Maar juist dat is een vaardigheid die leraren niet geleerd krijgen.
Voor Christopher Emdin, een universitair hoofddocent bij de afdeling Wiskunde, Wetenschap en Technologie aan het Teachers College van Columbia University, betekent lesgeven dat je je studenten op elk mogelijk niveau betrekt. In zijn TED-talk geeft hij levendige voorbeelden en inspiratie om het leven van buiten het klaslokaal te gebruiken om kennis over te brengen. En die tactieken kun je ook prima toepassen op je online cursus!
Wat is jouw favoriete TED talk?