Zo schrijf je betere copy voor je online cursus

Writer’s block? Zo schrijf je betere copy voor je cursus

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Geweldig idee voor een cursus? Dat is een goede start, maar je zult hem ook op de een of andere manier in de markt moeten zetten. En dat is waar veel mensen mee worstelen: de juiste woorden vinden om anderen warm te maken voor hun cursus. 

Geen zorgen, zelfs als je geen geboren Shakespeare bent, kun je copy schrijven die je cursus als warme broodjes over de digitale toonbank doet verkopen. Juist door het simpel te houden.

In deze blog ga je vier praktische tips lezen die het schrijven van (sales) copy een stuk makkelijker gaat maken. Hou je pen in de aanslag!

Wanneer hebben we het over copywriting?

Er bestaat nogal wat verwarring over wat copywriting en content writing is – en wanneer je simpelweg ‘schrijft’. Een makkelijke manier om dit te onthouden: copywriting is bedoeld om te verkopen, en content writing om te informeren. Dat betekent echter niet dat er geen overlap in deze twee zit. Een stuk dat bedoeld is om informatie te geven kan als addertje onder het gras toch nog wat sales technieken bevatten. 

Wanneer je teksten gaat schrijven voor je cursus, geef dan elke tekst even veel aandacht. Of het nou een social post is of een landingspagina: als je elk stukje tekst aanvliegt als een gesprek met je doelgroep, sla je nooit de plank mis. 

Kun je je cursus ook verkopen zonder (goede) copy? In theorie wel, als de waarde van de cursus zo enorm hoog is dat niemand de beschrijving gaat lezen. Nu is dat vaak niet het geval, zeker als je concurrentie hebt. 

Simpele schrijftips voor jouw cursus

1. Schrijf zoals je praat

Veel mensen zeggen dat ze absoluut niet goed kunnen schrijven. Dat zijn dezelfde mensen die in een gesprek geweldig kunnen vertellen over hun avonturen, expertise, interesse en passie. Kon men dat maar op papier zetten.

Goed nieuws: dat kan ook gewoon. Wanneer je het gevoel hebt dat je je cursus niet goed kunt uitleggen op papier, maar wel in gesproken taal, neem dan eens wat je zegt op en schrijf dit uit. Met kleine aanpassingen heb je zo vaak geweldige copy te pakken.

Een groot voordeel van deze werkwijze is dat je teksten ook een stuk natuurlijker lezen. Vaak gebruiken mensen opeens moeilijke woorden of zinsconstructies wanneer ze schrijven, dingen die ze hardop nooit zouden uitspreken. Door te werken vanuit de gesproken taal, schrijf je een stuk natuurlijker – en sneller!

2. Schrijf teksten die je zelf leuk vindt om te lezen

Je ziet het zo vaak: teksten die wel alle informatie bevatten die je nodig hebt, maar die enorm saai zijn om doorheen te komen. Of het staat vol met clichés. Hoe voorkom je dat?

Een goede tekst schrijven, begint met het lezen van andere teksten. Wat vind je leuk, en waar krijg je de kriebels van? Maak zo een (mentaal) lijstje van wat je wilt vermijden in je eigen tekst.

Klaar met de eerste schrijfronde? Lees je tekst dan hardop voor. Vraag jezelf voor iedere zin af of hij waarde toevoegt, oprecht en uniek is. Schrap wat eruit kan en vervang de clichés door iets met meer persoonlijkheid. 

3. Gebruik de taal van je doelgroep

Je doelgroep heeft de cursus nog niet gevolgd en beschikt dus nog niet over de nodige kennis en woordenschat die jij wel helpt. Daarom is het belangrijk dat je de teksten schrijft voor hun niveau, niet voor het jouwe. Als je jargon gebruikt kan de tekst al snel intimiderend of verwarrend zijn. Wil je bepaalde woorden wel gebruiken, zorg er dan voor dat je ze uitlegt en de rest van de tekst simpel houdt.  

4. Denk in voordelen en verhalen

Kom je bij het uitleggen van je cursus niet verder dan de namen van de hoofdstukken en de belangrijkste features? Dan is het tijd om een verhaal te vertellen. Ga er even goed voor zitten.

Verplaats jezelf even in het hoofd van je cursist. Wat kunnen ze nu nog niet, en wat gaan ze straks kunnen na het afronden van de cursus? Beschrijf dit op een vertellende manier. Je zegt bijvoorbeeld niet: je leert coderen in programmeertaal X, maar: je kunt straks websites en apps bouwen voor je bedrijf. Dat maakt je tekst stukken sterker en geeft een beter beeld van wat je cursus oplevert. 

Op zoek naar meer tips om je cursus te verkopen? Check al onze blogs over marketing voor cursussen!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Download gratis ebook

Ontdek de 10 meest gemaakte fouten bij online cursussen