4 (echt interessante!) trends in online leren voor 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

We blikken terug op wederom een jaar waarin online leren booming business was, en blikken vooruit op een jaar waarin we er steeds beter in worden.

Want de wereld van online leren is nog lang niet af – en zal dat ,misschien ook niet zijn. Gaandeweg merken online docenten, coaches en instructeurs steeds beter hoe ze kennis effectief kunnen overbrengen.

Wij doken in de trends voor 2022 en geven jou graag wat inspiratie. Aan de slag!

Trend 1: Online leren wordt weer een beetje menselijker

Wie de afgelopen tijd onderwijs op afstand of online cursussen heeft gevolgd kan er een beetje moe van zijn geworden. De enige interactie hebt is met jezelf en het spiegelbeeld dat je af en toe van jezelf ziet als je beeld op zwart gaat. Dat kan enorm demotiverend werken, en is ook niet top voor je mentale gezondheid.

De verwachting is dat online leren daarom een beetje menselijker gaat worden de komende jaren. Voor een deel door het persoonlijker te maken. Waar moet je aan denken?

  • Een zoom als face-to-face intake voor nieuwe cursisten
  • Korte check-ins met studenten
  • Live Q&A sessies
  • Een nog grotere nadruk op community

Dit is een van de trends waar we persoonlijk erg naar uitkijken, omdat het instructeurs nog meer mogelijkheden heeft om zich te onderscheiden. En zeg nou eerlijk: is het ook niet veel gezelliger?

Hoe goed ken jij je cursisten?

Trend 3: Microlearning

We noemden hem vorig jaar ook al, maar hij blijft belangrijk: microlearning is in trek. Niet iedereen heeft zin en tijd om een uur lang naar een webinar te kijken, en de helft zijn ze achteraf weer vergeten.

Daar werkt microlearning enorm goed tegen. Het kan bijna zo kort als een TikTok zijn. Het houdt cursisten engaged en helpt jou als instructeur om tot de kern van je les te komen.

Welk van jouw video’s zou je in een 1-minuut How To filmpje kunnen samenvatten?

Trend 3: Analytics worden steeds belangrijker

Dit is een hele belangrijke trend die we voorspellen: de analytics van je cursus en cursisten.

De meeste instructeurs weten vooral hoeveel procent van cursisten hun cursus succesvol afrondt. Maar weet je het volgende?

  • Welke les het vaakst opnieuw afgespeeld wordt
  • Welke les het vaakst geskipt wordt
  • Hoe snel verschillende leeftijdsgroepen je cursus afronden
  • Op welk punt de meeste cursisten stoppen

We kunnen nog wel even doorgaan, maar je snapt hem vast: als je in deze analytics duikt, kun je je cursus zo veel meer beter maken, en beter verkopen.

Welke analytics hou jij al bij?

Trend 4: Bonusmateriaal wordt belangrijker

Weet je nog dat plots iedereen op Clubhouse zat? Als je een deep– dive in een bepaald onderwerp wilde, was dat de place to be. Exclusief, vluchtig en vooral nieuw. 

Het was een variatie op ander bonusmateriaal dat veel online coaches, instructeurs en influencers aanbieden. Wie heeft er geen podcast gestart of blog geschreven?

De verwachting is dat dit in 2022 niet minder gaat worden, maar wel een stuk meer gestructureerd. Dat blogs in handige guides en e-books worden gegoten die niet alleen bijdragen aan SEO, maar vooral ook aan de kwaliteit van de cursus. Zo wordt dat mapje met ‘extra materiaal’ iets wat ook echt waarde toevoegt. 

Hoe ziet jouw bonusmateriaal er uit en is het populair?

Welke trend maakt jou enthousiast?

We zijn superbenieuwd om te zien hoe onze instructeurs en toekomstige instructeurs de wereld van online leren in 2022 vorm gaan geven. Waar kijk jij het meest naar uit?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Download gratis ebook

Maak een landingspagina die overtuigt én krachtig is voor SEO