9 Frisse ideeën voor je marketing om meer cursussen te verkopen

Zit je in een sleur? 

We maken het allemaal uiteindelijk mee: alles loopt redelijk op rolletjes, en de behoefte aan iets nieuws verdwijnt naar de achtergrond. Tot het begint te knagen. Je wilt meer. 

We hebben het natuurlijk over de marketing voor je online cursus. What else?

Als je al een tijdje een online cursus verkoopt, kan het moeilijk zijn om je marketingstrategieën fris en relevant te houden. Maar je wilt niet meteen je hele strategie overhoop gooien en opnieuw beginnen.

Gelukkig is er van alles te doen bovenop je huidige marketingstrategie om je cursus extra te promoten en nieuwe cursisten aan te trekken.

Zie onderstaande ideeën dus als ‘building blocks’ om bovenop je huidige strategie te plaatsen – als die al goed loopt. Deze adviezen kunnen net dat extra zetje zijn om je verkoop een boost te geven. 

👯 1. Referral-campagne 

De kans is groot dat je huidige cursisten omgaan met mensen die net als hen zijn, en dat ze dus interesses delen. Maak daar gebruik van! Moedig bestaande cursisten aan om hun vrienden of collega’s naar de cursus te verwijzen door beloningen of incentives aan te bieden voor elke nieuwe cursist die zich inschrijft. Het meest gebruikelijke is uiteraard een korting (voor beide partijen).

Waarom het werkt: Mensen zijn kuddedieren. Iemand die geïnteresseerd is in jouw onderwerp, heeft waarschijnlijk mensen om zich heen die dezelfde interesse delen. Door mond-tot-mondreclame te stimuleren, kun je een bredere doelgroep bereiken en meer cursisten werven, zonder zelf echt aan marketing te doen.

Stappenplan:

  1. Maak promotiemateriaal dat cursisten kunnen delen met hun netwerk of een aparte pagina over je referralprogramma.
  2. Stel een beloningssysteem op voor elke nieuwe cursist die via de verwijzing wordt ingeschreven.
  3. Deel de promotiematerialen met je huidige cursisten en leg uit hoe ze deel kunnen nemen aan de referral-campagne.
  4. Promoot je referral programma regelmatig, maar verder hoef je niet veel te doen!

📣 2. Samenwerken met influencers of affiliates

Zoek naar influencers of affiliate marketeers in jouw branche die een groot publiek hebben en bied hen een commissie of andere incentives om de cursus aan hun publiek te promoten. Er is een influencer in vrijwel elke branche. Zelfs microinfluencers kunnen een grote impact hebben!

Waarom het werkt: Influencers hebben een grote invloed op hun volgers, en als zij jouw cursus promoten, kan dit zorgen voor meer zichtbaarheid en inschrijvingen.

Stappenplan:

  1. Identificeer de influencers of affiliates in jouw branche die redelijk wat followers hebben. Maar: kwaliteit gaat boven kwantiteit. Check ook hoe hun engagement is.
  2. Benader deze personen en leg uit waarom jouw cursus interessant kan zijn voor hun publiek.
  3. Bied hen een commissie of andere incentives aan om jouw cursus te promoten.
  4. Stel promotiemateriaal op dat zij kunnen delen met hun volgers.
  5. Monitor de resultaten en blijf in contact met de influencers of affiliates.

⁉️ 3. Gebruik een quiz voor leadgeneratie

Maak een kleine quiz gerelateerd aan het onderwerp van de cursus en gebruik deze als een leadmagneet om potentiële studenten te verzamelen. Dit kan helpen om de interesse van potentiële studenten te wekken en hen te stimuleren om zich in te schrijven voor de cursus.

Waarom het werkt: met een quiz sla je twee vliegen in één klap. Je geeft cursisten een voorproefje van het niveau en de inhoud van je cursus, en je krijgt zelf e-mailadressen van mensen die echt geïnteresseerd zijn ervoor terug. 

Stappenplan:

  1. Bepaal het onderwerp van de quiz en de vragen die je wilt stellen.
  2. Kies een quiz-builder platform om de quiz te maken, zoals Typeform of Google Forms.
  3. Maak een landingspagina waarop je de quiz promoot en geïnteresseerde studenten kunt verzamelen.
  4. Promoot de quiz op social media, via e-mailmarketing en op andere relevante platforms.
  5. Gebruik de e-mailadressen van de quizdeelnemers om follow-up e-mails te sturen en ze aan te moedigen om de cursus te volgen.

📚 4. Bied een gratis e-book of whitepaper aan 

We schreven eerder al over hoe je een e-book kunt gebruiken om leads te verzamelen en je cursus te promoten. Je kunt in een e-book laten zien wat je stijl is, welke informatie je gaat delen en extra tips geven waar cursisten enthousiast van worden. 

Waarom het werkt: mensen hebben niet echt meer tijd nodig om beslissingen te nemen. Wel meer informatie. Die geef je met een e-book of whitepaper. Ook is het een slimme tool voor leadgeneratie. 

Stappenplan:

  1. Bepaal het onderwerp en de inhoud van het e-book of de whitepaper.
  2. Maak een landingspagina waarop je het e-book of de whitepaper promoot en geïnteresseerde studenten kunt verzamelen.
  3. Promoot het e-book of de whitepaper op social media, via e-mailmarketing en op andere relevante platforms.
  4. Gebruik het e-book of de whitepaper als leadmagneet om e-mailadressen te verzamelen en follow-up e-mails te sturen om deelnemers aan te moedigen om de hoofdcursus te volgen.
  5. Zorg ervoor dat het e-book of de whitepaper van hoge kwaliteit is en waardevolle informatie bevat voor jouw doelgroep.

Lees ook: Promoot je cursus met een e-book 

🧑‍💻 5. Publiceer case studies of succesverhalen

Weet je niet meer wat je moet posten op social media? Deel testimonials en succesverhalen van voormalige cursisten om de waarde en impact van de cursus te laten zien.

Waarom het werkt: het bouwt vertrouwen en geloofwaardigheid op bij potentiële cursisten. Case studies en succesverhalen zijn vaak langer dan een korte review en kunnen zo potentiële cursisten meer informatie geven. 

Lees ook: Waarom case studies van je online cursus een succes maken 

Stappenplan:

  1. Verzamel succesverhalen en getuigenissen van eerdere studenten. Lees: 6 tips om betere feedback op je cursus te krijgen 
  2. Kies de meest relevante en impactvolle verhalen om te delen.
  3. Creëer visueel aantrekkelijke en gemakkelijk leesbare content om de verhalen te delen. Check zeker ook Canva voor templates.
  4. Promoot de verhalen via je sociale media en andere marketingkanalen.
  5. Link naar je cursuspagina om geïnteresseerden aan te moedigen zich in te schrijven.

🖥️ 6. Host een live Q&A-sessie

Bied een live Q&A-sessie aan! Dit kan enorm helpen bij het opbouwen van vertrouwen en geloofwaardigheid bij potentiële studenten en eventuele vragen over de cursus kan beantwoorden.

Waarom het werkt: Het biedt een kans om rechtstreeks met potentiële studenten in contact te komen en eventuele twijfels of vragen te beantwoorden. Zij kunnen van jou leren, maar jij ook van hen: je komt er achter welke informatie blijkbaar mist op je website en andere kanalen.

Stappenplan:

  1. Plan en promoot je live Q&A-sessie of webinar. Check ook: Zo organiseer je zelf een webinar, gemakkelijk en gratis – Maatos 
  2. Verzamel vragen van potentiële studenten voorafgaand aan de sessie.
  3. Beantwoord de vragen tijdens de sessie en geef extra informatie over de cursus.
  4. Neem de sessie op en maak deze beschikbaar voor mensen die deze hebben gemist.
  5. Ga aan de slag met de vragen die je hebt gekregen: overweeg deze in een FAQ te beantwoorden op je website, of in blogs.
  6. Vergeet ook niet de follow-up met de deelnemers! Je kunt ze eventueel een speciale korting aanbieden.

🎯 7. Gebruik retargeting advertenties

Schiet direct op doel met retargeting advertenties. Hiermee richt je je op mensen die de cursuspagina hebben bezocht maar nog niet zijn ingeschreven. Dit kan hen eraan herinneren om de cursus te volgen en conversies te verhogen. Soms hebben we gewoon een extra herinnering nodig!

Waarom het werkt: Retargeting advertenties stellen u in staat om mensen die al interesse hebben getoond in uw cursus opnieuw te benaderen en hen te herinneren aan de cursus. Je kunt ook een speciale korting in je retargeting verwerken. 

Stappenplan:

  1. Maak een lijst van je doelgroepen en definieer de specifieke groepen die u wilt targeten met uw retargeting advertenties.
  2. Gebruik retargeting platforms zoals Google Ads of Facebook Ads om je advertenties aan de juiste doelgroepen te tonen.
  3. Analyseer de prestaties van uw retargeting campagne en optimaliseer deze om de conversies te verhogen.

Meer weten over retargeting via Facebook en Instagram? Check deze cursus: Cursus Facebook en Instagram Adverteren | Fundamentals 

🍸 8. Bezoek (of organiseer!) relevante events

Meetups, netwerkevents, evenementen van bedrijven en borrels: zorg ervoor dat je gezien wordt! Worden er geen relevante events georganiseerd voor jou en je doelgroep? Neem dan zelf het heft in handen. Je kunt een live demonstratie geven, een masterclass, of samenwerken met andere instructeurs of coaches om een event op te zetten. 

Waarom het werkt: Evenementen bieden de mogelijkheid om meer persoonlijke relaties op te bouwen en potentiële cursisten te ontmoeten. Je kunt dan gerichtere vragen stellen en adviezen geven. Met een camera ter plekke krijg je ook meteen een heleboel content voor je marketing cadeau. 

Stappenplan:

  1. Zoek naar relevante evenementen in je vakgebied.
  2. Bereid een pitch voor die de waarde en voordelen van je cursus benadrukt. Je gaat niet naar Shark Tank, dus hou het kort en leuk!
  3. Stel vragen aan potentiële geïnteresseerden om hun behoeften en interesses te begrijpen.
  4. Voeg mensen toe op social media, zoals LinkedIn of zelfs Instagram. 

📶 9. Optimaliseer je landingspagina

Tijd voor een grote lenteschoonmaak (of elk ander seizoen). Optimaliseer de landingspagina van je cursus voor zoekmachines en bezoekers! Doe dit vooral als uit je analytics blijkt dat mensen je pagina of niet goed kunnen vinden, of dat ze niet overgaan tot actie. 

Waarom het werkt: De landingspagina is de eerste indruk die potentiële studenten van uw cursus krijgen, dus het is belangrijk om deze zo goed mogelijk te maken om de conversies te verhogen.

Stappenplan:

  1. Analyseer je huidige landingspagina om te zien waar verbeteringen nodig zijn.
  2. Bepaal de belangrijkste zoekwoorden die relevant zijn voor je cursus en gebruik deze op de landingspagina.
  3. Lees deze blog en ga aan de slag met de tips: Zo bouw je de perfecte landingspagina voor je online cursus 

Meer tips voor het groeien van je cursus? Zet maar vast een grote pot koffie of thee, want we hebben genoeg voor je om te lezen.

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Jouw cursus vaker verkopen?

Download onze gratis resource hoe je een landingspagina maakt die overtuigt én krachtig is voor SEO

Download gratis ebook

Maak een landingspagina die overtuigt én krachtig is voor SEO

Maak betere cursussen. Verkoop meer cursussen.

Trends, tools en tips: we sturen je om de week de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.

Gratis e-book

Ontdek hoe je jouw cursus vaker kunt verkopen

Trends, tools en tips: we geven je wekelijks de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.