Een cursus maken – wat moet je daarvoor kunnen?

Overweeg je al een tijdje om een online cursus de wereld in te brengen, maar weet je niet of je wel over alle vaardigheden beschikt? Laten we vooropstellen dat je geen expert in videobewerking, lesgeven of online marketing hoeft te zijn. Zolang je een expert bent in je eigen vakgebied en ervoor openstaat om nieuwe vaardigheden te leren, komt het helemaal goed. Daarbij maken de tools die vandaag de dag beschikbaar zijn het hartstikke makkelijk om je cursus te maken en verkopen. 

Dus, laten we eens kijken wat er allemaal bij komt kijken en wat je zelf kunt opsteken en toepassen bij het maken van een succesvolle cursus. Van didactische skills tot technische know-how, en alles daartussenin. 

Wat je moet kunnen om een succesvolle online cursus te geven

We splitsen het voor je gemak even op in verschillende categorieën. Sommige vakgebieden liggen je misschien al beter dan anderen, maar dat betekent niet dat het onmogelijk is om een geweldige cursus te maken en te verkopen!

Didactische vaardigheden

Online onderwijs verschilt nogal van een klassikale setting. Zonder de directe interactie moet je cursus zo opgezet zijn dat deze zelfstandig te volgen is, maar toch boeiend en leerzaam blijft. Hoe doe je dat? Hier zijn een paar tips:

  • Breek de stof op: maak je lessen kort en krachtig. Een video van 5 minuten over één specifiek onderwerp is vaak effectiever dan een uur durende lezing.
  • Interactie is key: voeg quizzen, opdrachten en discussieopdrachten toe om interactie te stimuleren.
  • Gebruik visuele hulpmiddelen: maak gebruik van afbeeldingen, infographics, en video’s. Dit helpt om de stof te verduidelijken en maakt je cursus aantrekkelijker.
  • Vertel verhalen: mensen houden van verhalen. Gebruik persoonlijke anekdotes of voorbeelden om je lessen levendiger te maken.

Wil je dieper duiken in hoe mensen leren en hoe je jouw didactische vaardigheden verder kunt ontwikkelen? Lees dan onze blog over de 4 bekendste leertheorieën. Hierin verkennen we verschillende manieren waarop mensen informatie verwerken en hoe je dit inzicht kunt gebruiken om jouw cursus nog effectiever te maken. 

Begeleiding en ondersteuning bieden

Zelfs de meest zelfstandige leerder heeft soms een duwtje in de rug nodig. En didactische vaardigheden gaan niet alleen over de lessen die je geeft, maar ook hoe je cursisten ondersteunt wanneer ze vragen hebben. Zo kun je ondersteuning bieden aan je cursisten:

  • Een goed begin: wanneer iemand zich aanmeldt voor je cursus, geef dan een goede onboarding. Vertel hoe de cursus in elkaar zit, waar ze alles kunnen vinden en hoe ze er alles uit kunnen halen wat erin zit. Dat kan bijvoorbeeld met een goede welkomst-email.
  • Bied een duidelijk pad: geef je cursus een logische structuur en geef aan wat cursisten kunnen verwachten. Dit helpt hen om zelfstandig door de stof te navigeren.
  • Wees beschikbaar voor vragen en advies: bied manieren aan waarop cursisten vragen kunnen stellen, zoals e-mail, of zelfs een wekelijks Q&A-uurtje.
  • Creëer een community: moedig cursisten aan om elkaar te helpen. Je kunt op social media bijvoorbeeld een besloten groep creëren waar cursisten hun voortgang en vragen met elkaar kunnen delen.

Lees meer → 6 Tips: Zo hou je de aandacht van je cursisten vast  

Creatieve vaardigheden

Het bouwen van een effectieve online cursus vergt meer dan alleen je kennis in video’s gieten. Een beetje creatief zijn helpt enorm – maar je hoeft geen content creator in hart en nieren te zijn. Hieronder volgen essentiële componenten en tips die je helpen een cursus te creëren die niet alleen leert, maar ook inspireert.

Cursusstructuur en -ontwerp

Het gaat er niet alleen om dat je cursus compleet is, maar ook dat alles in een logische opzet zit. Hier zijn enkele aandachtspunten:

  • Begin met het einde voor ogen: wat moeten cursisten aan het einde van de cursus weten of kunnen? Wat is de beste manier om daar te komen? Hoe heb je zelf alles geleerd en hoe zou dat achteraf beter kunnen? Bepaal je leerdoelen op basis daarvan.
  • Maak hapklare modules: verdeel je cursus in logische secties of modules, elk gericht op een specifiek onderwerp of vaardigheid. Probeer niet om alles in een grote module te proppen, je wilt dat mensen makkelijk specifieke info opnieuw kunnen zoeken.
  • Zorg voor consistentie: gebruik een consistente opmaak en structuur in je modules. Dit helpt cursisten om gemakkelijker door de cursus te navigeren.

Het creëren van cursusmateriaal

Hier zijn enkele tips voor het creëren van boeiend en waardevol cursusmateriaal, aka: content!

  • Wees authentiek: jouw unieke persoonlijkheid, ervaring en benadering maken je cursus speciaal. Wees niet bang om jezelf te zijn.
  • Gebruik diverse media: video’s, podcasts, infographics, en tekst kunnen allemaal bijdragen aan een rijke leerervaring. Mix en match om het interessant te houden.
  • Maak het interactief: voeg quizzen, opdrachten en vragen toe. Dit houdt cursisten betrokken en activeert hun leerproces.

Evaluatie en toetsing

Om te weten of je cursisten echt leren, is evaluatie cruciaal. Dit past ook weer bij de didactische methode die je kiest. Je kunt gaan voor:

  • Zelfbeoordelingstests: laat cursisten hun eigen begrip testen met korte quizzen of examens.
  • Praktische opdrachten: geef cursisten taken die ze in de echte wereld kunnen toepassen. Dit helpt niet alleen bij het leren, maar geeft ook praktische ervaring.
  • Peerbeoordeling: moedig cursisten aan elkaars werk te beoordelen. Dit biedt verschillende perspectieven en verdiept het leerproces.

Technische vaardigheden

Een groot deel van online cursussen bestaat uit videocontent. Hier zijn enkele basisvaardigheden die je nodig hebt:

  • Video’s opnemen: een beetje kennis van camera-instellingen, belichting en geluidsopname zijn handig voor het produceren van heldere en professioneel ogende video’s. 

Lees verder → In 3 stappen succesvol thuis instructievideo’s opnemen 

Lees verder → Je eigen instructievideo maken? Zo start je!

  • Bewerking: Basisvaardigheden in videobewerkingsoftware zoals Adobe Premiere Pro, Final Cut Pro, of zelfs gratis tools als DaVinci Resolve, helpen je bij het knippen, bewerken en verbeteren van je opnames. 

Wil je meer leren over videobewerking? Check dan deze handige cursussen voor videobewerking op Soofos.

Met Maatos heb je verder weinig extra technische vaardigheden nodig. Natuurlijk kun je zelf aan de slag met het ontwerpen van je cursusomgeving, maar dankzij onze eenvoudige drag-and-drop builder is dat een eitje. We kunnen het zelfs helemaal voor je overnemen met de Opstartservice.

Persoonlijke vaardigheden

Je hebt ook wat persoonlijke vaardigheden nodig, bijvoorbeeld om de motivatie en discipline vast te houden om je cursus de nodige aandacht te geven. Maar wat heb je nog meer nodig? Laten we ons focussen op de meest belangrijke persoonlijke vaardigheden voor cursusmakers.

Feedback geven

Je cursisten willen vaak meer dan alleen een ‘goed’ of ‘fout’ bij een opdracht. Met feedback help je ze om nog meer uit je cursus te halen, en daar profiteer je zelf ook van. Maar feedback geven, da’s niet altijd makkelijk. Zo maak je feedback zowel constructief als motiverend:

  • Wees specifiek: complimenten zijn fijn, maar specifieke feedback helpt cursisten echt vooruit. Focus op wat goed gaat en waar verbetering mogelijk is.
  • Geef regelmatig en snel feedback: geef feedback zo snel mogelijk, zodat cursisten het direct kunnen toepassen in hun leerproces. Zo zit het nog vers in hun geheugen.
  • Creëer een veilige omgeving: zorg ervoor dat cursisten zich comfortabel voelen bij het ontvangen en vragen om feedback. Geef feedback op een manier die mensen vaker willen meemaken. Te streng, hard of onduidelijk zijn werkt in niemands voordeel.

Feedback ontvangen

Net zo belangrijk als feedback geven, is het openstaan voor feedback van je cursisten. Dit kan je inzicht geven in hoe je cursus wordt ontvangen en welke aspecten verbeterd kunnen worden. Hier zijn enkele manieren om effectief feedback te ontvangen:

  • Vraag actief om feedback: moedig cursisten aan om hun mening te delen door regelmatig om feedback te vragen. Dit kan via enquêtes, directe vragen tijdens live sessies of door feedbackformulieren aan het einde van een module.
  • Luister naar kritiek: je cursus is jouw ‘kindje’, dus kritiek kan uitdagend zijn, maar sta toch open voor kritische feedback en negatieve reviews. Dit is vaak waar de grootste kansen voor verbetering liggen. Iemand die een negatieve review achterlaat of veel verbeterpunten aangeeft, geeft je juist advies – doe er wat mee!

Lees ook: Bruikbare feedback van cursisten? 22 vragen om te stellen 

Feedback implementeren

Luisteren is niet genoeg. De beste manier om te laten merken dat je iets begrepen hebt, is veranderingen doorvoeren. Klein, en soms groot.

Het implementeren van feedback vraagt om een systematische benadering. Zoek wat de gemeenschappelijke thema’s zijn in de ontvangen feedback en prioriteer welke wijzigingen het grootste positieve effect zullen hebben op je cursus en de tevredenheid van je cursisten. Je hoeft heus niet alles in een keer te veranderen, klein beginnen mag ook.

Persoonlijke ontwikkeling

Als cursusmaker is je eigen persoonlijke ontwikkeling net zo belangrijk als die van je leergierige cursisten. Blijf op de hoogte van nieuwe onderwijsmethoden, technologieën en ontwikkelingen binnen je vakgebied. Dit niet alleen houdt je cursus relevant, maar verrijkt ook je eigen kennis en vaardigheden.

Marketingvaardigheden

Last but not least: je cursus moet ook verkocht worden. Je kunt marketing natuurlijk op allerlei manieren aanvliegen, maar een basis is altijd goed. Dit is wat we aanraden.

Social media marketing

Social media is voor vrijwel elke cursus en doelgroep een onmisbare tool voor marketing. Het biedt een platform om je cursus zichtbaar te maken voor een breed publiek en direct met potentiële cursisten te communiceren. Hier zijn enkele tips:

  • Kies de juiste platforms: focus op platforms waar je doelgroep ook daadwerkelijk actief is. LinkedIn is bijvoorbeeld ideaal voor professionele ontwikkelingscursussen, terwijl Instagram goed werkt voor creatieve en lifestyle cursussen. Spoiler alert: soms is het ook goed om je cursus juist op verschillende plekken en manieren te promoten.
  • Deel waardevolle content: plaats niet alleen promotieberichten, maar deel ook tips, inzichten en voorproefjes van je cursus. Dit biedt waarde voor je volgers en bouwt vertrouwen op in jou als instructeur en de inhoud van je cursus.
  • Interactie: reageer op reacties, beantwoord vragen en neem deel aan gesprekken. Dit verhoogt de betrokkenheid en zichtbaarheid van je posts. Het heet niet voor niets ‘social’ media.

Personal branding

Als cursusmaker ben je ook een merk. Een sterk persoonlijk merk helpt je om je te onderscheiden van de concurrentie en vertrouwen op te bouwen bij je doelgroep.

  • Formuleer je unieke waardepropositie: wat maakt jouw cursus anders dan die van anderen? Zorg dat dit duidelijk is in al je communicatie. 
  • Wees authentiek: laat je persoonlijkheid zien in je marketing. Mensen kopen cursussen van mensen die ze kennen, leuk vinden en vertrouwen.
  • Consistentie: zorg voor een consistente presentatie van je merk over alle kanalen. Dit omvat alles van je visuele stijl tot de toon van je berichten. Je kunt op Canva makkelijk een bibliotheek bouwen met je eigen brand assets.

Lees verder → Personal branding als online instructeur: zo maak je van jezelf een succes 

SEO (Search Engine Optimization)

SEO is cruciaal om je online cursus vindbaar te maken via zoekmachines. Dit vereist enige technische kennis, maar er zijn basisprincipes die je zelf kunt toepassen:

  • Gebruik relevante keywords: onderzoek welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt om online cursussen te vinden en integreer deze in je website en cursusbeschrijving.
  • Optimaliseer je cursuspagina: daar zorgen wij voor! Wij zorgen ervoor dat je website snel laadt, mobielvriendelijk is en heldere navigatie heeft. Dit verbetert niet alleen de gebruikservaring maar ook je ranking in zoekmachines.
  • Creëer kwalitatieve content: regelmatig blogposts of artikelen publiceren over je cursusthema kan helpen om je zichtbaarheid in zoekmachines te vergroten.

Zelf SEO expert worden? Deze cursussen helpen je op weg → Leer alles over SEO met Soofos online cursussen 

Email marketing

Email marketing is een effectieve manier om potentiële cursisten te bereiken en hen te betrekken bij je cursus.

  • Bouw een e-maillijst: moedig websitebezoekers aan om zich in te schrijven voor je e-mail lijst in ruil voor waardevolle content, zoals een gratis mini-cursus of e-book.
  • Stuur regelmatig (oprecht interessante) updates: houd je lezers betrokken met updates over je cursus, exclusieve aanbiedingen en waardevolle inzichten of tips. Probeer altijd waarde toe te voegen aan je e-mails – vermijd e-mails die puur en alleen je cursus promoten.
  • Voeg een persoonlijke touch toe: personaliseer je e-mails waar mogelijk om een connectie te maken met je lezers. Dat kan met persoonlijke anekdotes, foto’s en zelfs video’s.

Op zoek naar nog meer marketingtips? Lees hier al onze blogs over groeien met jouw cursus.

Tijd om de sprong te wagen

Bij Maatos begrijpen we dat het starten van je eigen online cursus spannend kan zijn. Daarom ondersteunen we je graag bij elke stap. Van het ontwikkelen van je cursus tot het effectief in de markt zetten ervan, ons team helpt je om van jouw kennis een succesvolle online leerervaring te maken.

Heb je vragen, of wil je gewoon eens verkennen wat de mogelijkheden zijn? Neem dan contact met ons op. Samen kunnen we kijken hoe we jouw passie en expertise kunnen omzetten in een cursus die echt impact maakt.

Artikel uit de categorie:

Rick de Bie

Rick de Bie

Rick is ondertussen een jaar werkzaam bij Maatos en heeft al tientallen instructeurs geholpen succesvol een cursus te publiceren! Leren over de belangrijkste onderdelen van marketing? Dan moet je bij Rick zijn. Het delen van kennis is een passie, vooral over onderwerpen waar hij diep op in kan gaan!

Voorkom deze fouten!

Download ons gratis e-book en voorkom de 10 meest gemaakte fouten bij online cursussen.

Download gratis e-book

Ontdek de 10 meest gemaakte fouten bij online cursussen

Maak betere cursussen. Verkoop meer cursussen.

Trends, tools en tips: we sturen je om de week de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.

Gratis e-book

Maak jij deze 10 fouten niet?

Trends, tools en tips: we geven je wekelijks de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.