Stel je doelgroep deze 4 vragen voor je je cursus maakt

Je cursus deel je vanuit jouw expertise, jouw passie en jouw gedrevenheid. Maar je maakt hem uiteindelijk voor je cursisten. De beste manier om dat te doen, is door het samen te doen. 

Want zo goed als je je onderwerp kent, zo lastig is het om te weten wat rondgaat in het hoofd van je doelgroep. Waar zijn zij specifiek naar op zoek? Hoe kun je de cursus nog aantrekkelijker voor ze maken?

Dus, duik in Facebookgroepen, LinkedIn en Twitter en stel je doelgroep de volgende vier vragen. Hun antwoorden gaan je helpen om je cursus perfect te laten aansluiten op hun wensen. 

  1. Wat wil je bereiken?

Als je erachter weet wat je cursisten hopen te bereiken met je cursus, kun je hem als het ware van begin naar eind opbouwen. Is het voor werk? Is het puur interesse om te ontdekken of dit vakgebied iets voor hen is? Deze vraag stellen helpt je bepalen hope ‘diep’ je moet gaan en hoe praktisch je de cursus moet maken. Daarnaast helpt dit je ook om betere voorbeelden te kunnen geven in je cursus, en om je marketing effectiever te maken.

2. Hoeveel tijd kun en wil je hieraan besteden?

Hoe snel iemand wil gaan geeft je een beter beeld van hoe gedetailleerd je een cursus of les kunt maken. Dit kan je ook een goede indicatie geven van of je de cursus moet opsplitsen in kortere onderwerpen. 

3. Hoe leer jij het best?

Natuurlijk leert iedereen door te doen, maar de manier waarop je je opdrachten structureert kan een groot verschil maken. Zo zijn sommige mensen het best geholpen met elke dag een kleine, korte oefening te doen. Anderen doen er beter aan om wekelijks een grotere opdracht te doen. 

We raden je sowieso aan om je cursus interactief te maken, maar bedenk je dat daar talloze mogelijkheden voor zijn. Zo kun je het ook af en toe afwisselen met een mini-quiz, en aanvullende opdrachten beschikbaar maken voor wie extra wilt oefenen. 

4. Wat heb je nodig om gemotiveerd te blijven?

Laten we eerlijk zijn: zelfs de meest gemotiveerde cursisten worstelen soms met motivatie. Dan heb je toch even wat meer nodig dan een motiverende quote op instagram of een reminder dat je de les van vandaag nog niet afgerond hebt.

Bedenk je dat sommige mensen er baat bij hebben om toegang te hebben tot een community. Zien hoe anderen bezig zijn met het cursusmateriaal en elkaar helpen met vragen beantwoorden en advies geven zorgt ervoor dat cursisten op een andere manier bezig zijn met de lesstof. Dat helpt vaak om het leuk te houden. Sommige cursisten zullen meer behoefte hebben aan regelmatige een-op-een-gesprekken met hun instructeur om specifieke vragen te stellen, en zo de draad weer op te pakken.

Klaar voor de start?

We hebben nog veel meer tips die je gaan helpen om van je cursus een succes te maken. Heb je nog even tijd om door te lezen? Check dan deze blogs over het starten met het maken van je cursus.

Artikel uit de categorie:

Vicky Frissen

Vicky Frissen

Met blogs vol tips en vergeet-dit-nietjes schrijft copywriter Vicky over hoe je van je cursus een succes maakt - en er nog plezier aan beleeft ook.

Op zoek naar jouw niche?

Download onze gratis resource hoe je in 5 stappen jouw niche vindt

Download gratis resource

Vind in 5 stappen jouw niche

Maak betere cursussen. Verkoop meer cursussen.

Trends, tools en tips: we sturen je om de week de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.

Gratis e-book

Ga in 5 stappen dieper in op je doelgroep

Trends, tools en tips: we geven je wekelijks de updates die je nodig hebt. Je kunt je op elk moment uitschrijven.